دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۳۱

پاداش 5  میلیون دلاری برای دستگیری دو هکر روسی

گروه هکری روسی Evil Corp، مسوول چند کلاه‌برداری سایبری دهه اخیر است. دولت امریکا و بریتانیا در اقدامی مشترک دستور دستگیری دو تن از اعضای باند تبهکاری سایبری Evil Corp را صادر کرده‌اند. در صورتی که کسی بتواند اطلاعاتی در‌اختیار نیرو‌های پلیس بگذارد تا این دو نفر دستگیر شوند، ۵ میلیون دلار پاداش دریافت خواهد کرد. به گزارش دیجیاتو، بر اساس دپارتمان عدالت امریکا و آژانس جرایم ملی بریتانیا، دو هکر روسی باند تبهکاری Evil Corp، یکی از بزرگ‌ترین اقدامات هک و توطئه‌چینی را در سال ۲۰۰۹ شروع کردند. دولت این دو کشور اعلام کرده‌اند که ماکسیم یاکوبتس (Maxim Yakubets) به همراه ایگور توراشو (Igor Turashev) دو تن از اعضای اصلی گروه Evil Corp هستند که باید دستگیر شوند. یکی از سخنگویان دولت امریکا در این رابطه گفته است: «ماکسیم یاکوبتس در چندین مورد از جرایم سایبری دهه اخیر دست داشته و دو مورد از آسیب‌زننده‌ترین بدافزارهای مالی را برای دزدیدن میلیون‌ها دلار از قربانی‌های سراسر دنیا توسعه داده است.» این دو هکر روسی مسوول توسعه یکی از بدافزارهای مالی به نام دریدکس (Dridex) هستند که با نام‌های بوگات (Bugat) و کریدکس (Cridex) نیز شناخته می‌شوند. این بدافزار به منظور دزدیدن اطلاعات بانکی کامپیوترهای آلوده توسعه داده شده است. بعدها از دریدکس در باج‌افزارها نیز استفاده شد و دو بانک، ۴ کارخانه پتروشیمی، یک کمپانی تولید‌کننده مصالح ساختمانی، یک سازنده سلاح و یک مدرسه ایالتی از قربانیان باج‌افزارهای این هکر روسی بوده‌اند. گفته شده که این گروه از ۲۲۰ میلیون دلار پول بالقوه، توانسته‌اند ۷۰ میلیون دلار را بدزدند و ۲۱ شرکت از جمله بانک‌ها و سازمان‌های خصوصی را  ورشکسته کنند.

گوگل 300  تبلیغ مربوط به ترامپ را حذف کرد

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، چالش‌ها در رابطه با آزادی بیان تبلیغات سیاستمداران بیشتر شده و به تازگی گوگل 300 تبلیغات دونالد ترامپ را حذف کرده است. به گزارش گجت‌نیوز، به‌تازگی 300 تبلیغات دونالد ترامپ به دلیل نقض خط‌‌‌‌‌ مشی شرکت، توسط گوگل و یوتیوب حذف شده است. این موارد بیشتر شامل کلیپ‌های تبلیغاتی ترامپ در تابستان بوده و برای چند روز در پلتفرم‌های گوگل به نمایش در می‌آمدند. طی مصاحبه‌ای، سوزان وجیکی (Susan Wojcicki)، مدیرعامل شرکت یوتیوب تایید کرد که چندین مورد از تبلیغات دونالد ترامپ توسط یوتیوب و گوگل رد شده است. او جزییاتی از این تبلیغات و دلیل حذف آنها ارایه نکرد اما احتمالا این ویدیوها به دلیل نقض قانون کپی رایت یا منتشر کردن اخبار دروغ حذف شده‌اند. این شرکت پس از جنجال‌های زیادی پیرامون آزادی بیش از حد سیاستمداران در راه‌اندازی کمپین‌های تبلیعاتی در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های گوگل، عملکرد بسیار سفت و سختی در حذف این‌گونه از تبلیغات نشان داد. با توجه به وقایع سیاسی که پیش از این در شبکه‌های اجتماعی رخ داده، گوگل، توییتر و فیسبوک اعلام کرده‌اند هرگونه تبلیغ سیاسی را از شبکه‌های اجتماعی خود حذف خواهند کرد.

احتمال حذف پورت شارژ لایتنینگ در آیفون

یکی از کارشناسان فناوری پیش‌بینی می‌کند اپل در ٢٠٢١ میلادی پورت شارژ لایتنینگ را در آیفون حذف می‌کند. به این ترتیب مسیر برای شارژ وایرلس دستگاه‌های این شرکت فراهم می‌شود. به گزارش مهر، مینگ‌چی کو ی‌کی از کارشناسان فناوری معتقد است اپل به زودی پورت‌های لایتنینگ را برای شارژ آیفون حذف و مسیر را برای شارژ بی‌سیم دستگاه‌ها هموارتر می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند آیفون با قابلیت شارژ بی‌سیم در اپل در ٢٠٢١ میلادی تولید می‌شود. البته از چند سال قبل شایعات مختلفی در این باره وجود داشت. هرچند اپل از چند سال قبل در برخی دستگاه‌هایش از یو‌اس‌بی سی استفاده می‌کند، با وجود این پورت لایتنینگ را برای اتصال در دستگاه‌های آیفون١١ استفاده کرده است. کو معتقد است اپل با تغییر پورت لایتنینگ می‌تواند فروش محصولات خود را افزایش دهد و تجربه شارژ وایرلس را برای کاربرانش فراهم کند. البته شایعات دیگری نیز وجود دارد که طبق آنها اپل به جای پورت لایتنینگ از یو‌اس‌بی‌سی استفاده خواهد کرد.

اینترنت اشیا؛ آهن‌ربای سرمایه‌گذاری‌های کلان

انتظار می‌رود بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها در جهان تا سال ۲۰۲۲ میلادی بالغ بر یک تریلیون دلار در زمینه اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کنند. به گزارش ایسنا، اینترنت اشیا در سال‌های اخیر مورد استقبال بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی، دولت‌ها و کاربران قرار گرفته است. حالا تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشرشده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری سازمان و شرکت‌های مختلف بر توسعه سرویس‌های مبتنی بر پلت‌فرم اینترنت اشیا و زیرساخت‌های لازم برای آن در سال جاری میلادی ۷۴۵ میلیارد دلار بوده است. آنها همچنین برآورد و اعلام کرده‌اند که این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی از مرز یک تریلیون دلار نیز عبور خواهد کرد و این بدان معناست که اینترنت اشیا به سرعت درحال ورود به زندگی روزمره شهروندان بوده و به بخش جدایی‌ناپذیری از زیرساخت‌های اینترنتی کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.

 

ارسال نظر