اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۵۸

وزیر ارتباطات هفته آینده به مجلس می‌رود

رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی از دعوت از وزیر ارتباطات برای حضور در مجلس و ارایه گزارشی پیرامون نقاط ضعف و قوت شبکه ملی اطلاعات در پی قطع اینترنت خبر داد. رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه قرار بود وزیر ارتباطات این هفته با حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گزارش جامعی از روند پایداری شبکه ملی اطلاعات در زمان قطع اینترنت، ارایه دهد، اظهار کرد: «به دلیل برگزاری مراسم راهپیمایی مردمی در حمایت از اقتدار و امنیت کشور در تهران، این جلسه به هفته آینده موکول شد.» وی گفت: «در جلسه هفته آینده کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از وزیر ارتباطات دعوت شده است که در خصوص میزان پایداری شبکه ملی اطلاعات طی یک هفته اخیر، گزارش دهد.»

سبحانی‌فر با بیان اینکه بررسی نقاط ضعف و قوت خدمات‌دهی شبکه ملی اطلاعات از جمله محورهای این جلسه خواهد بود، افزود: «موضوع زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، تامین امنیت این شبکه، وضعیت ارایه محتوای آنلاین بر این بستر و سایر موضوعات مربوط به شبکه ملی اطلاعات، در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.»

رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطع اینترنت در هفته گذشته و استفاده از شبکه ملی اطلاعات گفت: «شواهد نشان داد که میزان تاب‌آوری و پایداری شبکه ملی اطلاعات تا حدودی دارای وضعیت مطلوبی است.» وی با اشاره به نقطه ضعف این شبکه افزود: «آنچه هنوز روی این شبکه با مشکلاتی همراه است، به نقایص موجود در اشتراک‌گذاری داده‌ها و انتقال محتوا مربوط می‌شود.» وی تأکید کرد: «در این راستا لازم است که سایر دستگاه‌ها نیز با اشتراک‌گذاری اطلاعات، از زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات برای سرویس‌دهی مطلوب به مردم استفاده کنند.»

نامه نمایندگان مجلس برای اتصال اینترنت موبایل

نمایندگان تهران در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار وصل اینترنت به خصوص اینترنت موبایل شدند. به گزارش ایسنا، ۳۰ نماینده تهران در نامه‌ای به آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید داشتند با توجه به قطع طولانی مدت اینترنت هرچه سریع‌تر نسبت به برقراری اینترنت موبایل استان تهران اقدام کنند.

متن این نامه به این شرح است: «جناب آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات احتراما عنایت دارید که قطع طولانی مدت اینترنت به خصوص اینترنت موبایل ضرر و زیان هنگفتی را بر اقتصاد فضای کسب‌وکار و فضای آموزشی و پژوهشی کشور تحمیل کرده است. حال که با مشارکت هوشمندانه مردم فهیم ایران به خصوص تهران آرامش حاکم شده است، انتظار آحاد مردم، دانشگاهیان، کسبه، بازاریان و کارآفرینان تسریع در برقراری اینترنت موبایل استان تهران است. شایسته است اقدام لازم در این زمینه به عمل آید.»

داخلی‌سازی تجهیزات مخابراتی تا سال 1400

فعالیت ششمین میز تعمیق ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور کاهش ارزبری ۷۶ میلیون یورویی در صنایع برق، الکترونیک و مخابرات در دستور کار قرار گرفت. به گزارش شاتا، رضا رحمانی -وزیر صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم گفت: «درصددیم ۱۰ میلیارد دلار واردات را تا افق ۱۴۰۰ داخلی‌سازی کنیم که ۵۰۰ میلیون دلار آن در حوزه برق و الکترونیک و مخابرات است. حدود 17 درصد از دانشجویان کشور در رشته‌های برق، الکترونیک، مخابرات و IT هستند و این ظرفیت بسیار خوبی در این صنعت به شمار می‌آید.»

ستار هاشمی -معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز اظهار کرد: «در حمایت از تولید داخل راهبردهای مختلفی داریم که پیوست فناوری ذیل قانون حمایت حداکثری از ساخت داخل تعریف شده است. رسیدن به کسب‌وکار پایدار برای ارایه محصولات کیفی را دنبال می‌کنیم و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این خصوص برنامه‌ریزی داریم و اداره کل همکاری‌ها و حمایت از تولید داخل را در معاونت فناوری وزارت ارتباطات تشکیل دادیم‌. همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی تایید نمونه و تحقیق و توسعه را برای حمایت از تولید داخل و ارایه ارزیابی‌های مناسب از تولید داخلی برنامه‌ریزی کردیم.»

سیدمجید صدری -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- نیز بیان کرد: «در دو سال گذشته در حوزه تعمیق ساخت داخل در جهت خودکفایی و قطع وابستگی اقدامات خوبی در شرکت مخابرات انجام دادیم. در حوزه wdm پارسال با یک شرکت داخلی وارد قرارداد شدیم و مناقصه‌ای با شرکت هووای را به یک شرکت ایرانی دادیم. همچنین یکی از نیازهای اصلی ما باتری است که در یک سال و نیم گذشته حتی یک عدد باتری خارجی وارد نکردیم و همه تولید داخل است. اکنون حدود ۸۰ درصد تجهیزات داخلی است و تلاش می‌کنیم همان ۲۰ درصد باقی‌مانده را نیز از تولید داخل تامین کنیم.»

 

ارسال نظر