بهره‌مندی 65 درصدی جهان از 5G تا 2025

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۹۵۵
بهره‌مندی 65 درصدی جهان از 5G تا 2025

به استناد نتایج یک گزارش جدید، تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۶۵ درصد از جمعیت جهان از پوشش اینترنت نسل پنجم (5G) بهره‌مند خواهند شد. به گزارش ایرنا، در جدیدترین گزارش اریکسون موبیلیتی (Ericsson Mobility) پیش‌بینی شده است که جمعیت مشترکین اینترنت نسل پنجم در جهان تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲.۶ میلیارد نفر برسد.

بنابر پیش‌بینی‌ها میانگین مصرف دیتای موبایل در هر واحد گوشی هوشمند نیز تا آن زمان از ۷.۲ گیگابایت به ۲۴ گیگابایت افزایش خواهد یافت. افزایشی که امکان مشاهده یک ویدیو اچ‌دی ۳۰ دقیقه‌ای شامل یک کلیپ واقعیت مجازی به مدت شش دقیقه را در روز برای کاربران فراهم می‌کند. در این گزارش همچنین آمده است که ۴۵ درصد از بار ترافیک جهانی دیتای موبایل تا سال ۲۰۲۵ بر دوش شبکه‌های 5G خواهد بود. امریکای شمالی، شمال‌شرق آسیا و اروپا به ترتیب با پوششی ۷۴، ۵۶ و ۵۵ درصدی بیشترین رشد استفاده از اینترنت نسل پنجم را تا زمان مورد نظر تجربه خواهند کرد. با وجود این تا سال ۲۰۲۵، اینترنت نسل چهارم (4G) یا LTE با خدمت‌رسانی به ۶۳ درصد کل مشترکین اینترنت، پوشش مسلط در جنوب شرق آسیا و منطقه اقیانوسیه خواهد بود. اینترنت نسل پنجم تا آن زمان تنها از۲۱ درصد از دستگاه‌های کاربران در این مناطق پشتیبانی خواهد کرد. به استناد پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این گزارش، نرخ اتصالات اینترنت اشیا (IoT) نیز از ۱.۳ میلیارد اتصال تا پایان سال ۲۰۱۹ با نرخ رشد سالانه ۲۵ درصد تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۵ میلیارد اتصال خواهد رسید. اینترنت نسل پنجم، جدیدترین نسل سیستم‌ ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم اینترنت شبکه تلفن همراه و با هدف افزایش کیفیت و سرعت انتقال داده در شبکه‌های تلفن همراه ارایه می‌شود. افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابایت بر ثانیه، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه، کاهش تاخیر شبکه و پشتیبانی از سرعت بیشتر شبکه دیتا برای کاربران در حال حرکت از جمله اهداف کلی است که برای این نسل جدید از شبکه تلفن همراه تبیین شده است. شبکه 5G حتی در شلوغ‌ترین ساعات مصرف اینترنت سرعت حداقلی ۱۰۰ مگابیت را ارایه می‌دهد. میانگین سرعت در این شبکه یک گیگابایت‌برثانیه است و به عبارت دیگر تقریباً ۲۰ برابر سریع‌تر از نسل چهار عمل می‌کند. این یعنی دانلود یک فیلم بلند با کیفیت HD در اینترنت نسل چهار، ۱۰ دقیقه زمان می‌برد اما این زمان برای اینترنت نسل پنج تنها یک ثانیه است. از طرف دیگر، با استفاده از اینترنت نسل پنجم می‌توانید با قطع شدن تماس تصویری یا تأخیر در رسیدن صدا و تصویر در تماس‌های اینترنتی خداحافظی کنید.

کاربردهای این نسل از اینترنت را در ارتقای کیفیت زندگی و تسهیل فرآیندهای صنعتی نیز نمی‌توان نادیده گرفت. شبکه 5G کنترل ربات‌ها، ماشین‌آلات صنعتی، تراکتورهای هوشمند و مانند آن را از راه دور ممکن و به عملکرد هرچه بهتر خودروهای خودران کمک می‌کند. به علاوه، فراگیر شدن اینترنت نسل پنج دنیای اینترنت اشیاء را نیز متحول می‌کند. از ماشین‌ لباس‌شویی و ظرف‌شویی گرفته تا خودروها، دوربین‌های ترافیکی و لوازم آشپزخانه، همگی تبدیل به وسایلی قابل کنترل از راه دور می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده بیشتر از ۲۰ میلیارد وسیله به اینترنت اشیاء مجهز و با استفاده از این تکنولوژی حتی به هم متصل شوند.

 

ارسال نظر