نقاط ضعف و قوت جویشگرهای داخلی

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۶۸
نقاط ضعف و قوت جویشگرهای داخلی

در حال حاضر از نظر کیفیت نتایج، فاصله بسیار زیادی میان موتورهای جست‌وجوی بومی و گوگل وجود دارد و برای برطرف کردن آن نیاز است که از منظر جدیدی به توسعه و گسترش موتورهای جست‌وجوی بومی نگاه شود و سرمایه‌گذاری اصولی با کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی در این زمینه صورت بگیرد. به گزارش ایلنا، پژوهشکده IT مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیمه اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد که موتورهای جست‌وجوی بومی آماده به‌کارگیری توسط دستگاه‌های اجرایی است. در آن زمان اعلام شد که موتورهای جست‌وجوگر بومی به سطح قابل قبولی از ارایه سرویس رسیده‌اند. اما با قطع اینترنت در روزهای اخیر و مراجعه متعدد مردم به این سرویس‌ها نشان داد موتورهای جست‌وجوگر بومی دچار مشکلات بسیاری است.

در حال حاضر سه موتور جست‌وجو بومی شامل پارسی جو، یوز و سلام در کشور فعال است. رضاشیرازی، از کارشناسان بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، در گفت‌وگو با ایلنا، به بررسی نقاط قوت و ضعف این سه موتور جست‌وجو بومی پرداخت.

وی درباره موتور جست‌وجوگر «سلام» اظهار کرد: «این موتور جست‌وجو تنها توان آن را دارد که اطلاعات را از خارج کشور جمع‌آوری کرده و به کاربر نشان دهد. موتور جست‌وجوگر «سلام» با قطع اینترنت عملا فعالیت خاصی ندارد و در حال حاضر نیز غیرفعال است. شیرازی موتور جست‌وجوگر «یوز» را جویشگری با اطلاعات کم توصیف کرد و گفت: «این موتور جست‌وجو توان نشان دادن اطلاعات جامع را ندارد و نتایجی که به کاربر نمایش می‌دهد، با پرس‌وجوی انجام‌شده تفاوت دارد و بعضا اطلاعات نامرتبط را در نتایج نمایش می‌دهد. وی درباره موتور جست‌وجوگر «پارسی جو» نیز توضیح داد: «این موتور جست‌وجوگر هم کماکان با دسترسی محدود به اطلاعات روبرو است و نتایج آن در اکثر موارد ویکی‌پدیا فارسی را نمایش می‌دهد. همچنین حتی زمانی که کاربر نام یک وب‌سایت یا برند یک شرکت را جست‌وجو می‌کند، نمی‌تواند به‌طور مستقیم به سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

به اعتقاد این کارشناس طراحی و پیاده‌سازی موتور جست‌وجوی بومی، نیازمند همکاری یک تیم دانشگاهی و شرکت‌های متخصص است و هیچ‌کدام به تنهایی قادر به پیاده‌سازی موتورجست‌وجوی مناسب نیستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه حجم داده‌هایی که نیازمند فهرست شدن در پایگاه داده هستند بسیار زیاد است، فرآیند ذخیره‌سازی و الگوریتم رتبه‌بندی از اهمیت بالایی برخور دارند و در بسیاری از پرس‌وجوهای کاربران استفاده از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و همچنین روش‌های مختلف هوش مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه‌اندازی موتور جست‌وجوی بومی، علاوه بر کار تحقیقاتی و الزامات پیشرفته نرم‌افزاری و استفاده از هوش مصنوعی، نیازمند تجهیزات سخت‌افزاری پیشرفته است و سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی موتورجست‌وجوی بومی، فراتر از منابعی است که شرکت‌های خصوصی در ایران در اختیار دارند.

ایجاد اختلال در عملکرد موتورهای جست‌وجو با توجه به اینکه بیش از 80 درصد کاربران نیازها و سوالات خود را از طریق جست‌وجو به دست می‌آورند عملا باعث خواهد شد که کاربران نتوانند استفاده مناسبی از اینترنت داشته باشند و به بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به‌طور مستقیم لطمه شدیدی وارد می‌شود و حتی این موضوع می‌تواند به تعطیل شدن آنها منجر شود.

 

ارسال نظر