اینترنت آری؛ اغتشاش خیر

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۹۸
اینترنت آری؛ اغتشاش خیر

تعادل|

 قطعی اینترنت که به دلیل ناآرامی‌های ایجادشده در کشور از شنبه شب آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد؛ اگرچه برخی از وب‌سایت‌ها در ایران با بهره‌گیری از سرورهای داخلی فعال هستند و خدمات ارایه می‌کنند، هرچند دسترسی کاربران به این وب‌سایت‌ها هم گاهی با اختلال مواجه است؛ روی دیگر قطعی که اکنون از ارتباطات ناپایدار اینترنت ثابت و همراه فراتر رفته، دسترسی به شبکه جهانی است که بسیاری را متحمل ضرر کرده است، از دانشجویانی که برای دریافت مقالات علمی ناچار به استفاده از جست‌وجوگر‌های جهانی و سایت‌های خارجی هستند، تا برنامه‌نویسانی که برای توسعه اپلیکیشن‌های خود به ابزارهای خارجی نیاز دارند و شاید بیش از همه کسب‌وکارهای خرد و نوپا و افرادی که به صورت فریلنسر نیازمند ارتباطات جهانی هستند؛ صرف نظر از کسانی که برای ارتباطات معمول خود دست به دامن روش‌های سنتی ارسال پیامک و تماس تلفنی شده‌اند. هرچند نمی‌توان نادیده گرفت که قطعی اینترنت با تصمیم شورای امنیت کشور برای ساماندهی کشور و برخورد با اغتشاش‌ها صورت گرفته، اما هر روز که این روند ادامه دارد، مردمی که اینترنت اکنون به بخشی جدانشدنی از زندگی‌شان تبدیل شده را ناآرام‌تر می‌کند. در شرایطی که قطعی اینترنت تا زمان برگشتن آرامش به کشور ادامه دارد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، نقطه‌نظرات خود را درباره این موضوع بیان کردند.

  قطع اینترنت یک تصمیم جمعی بود

برخی نمایندگان مجلس حفظ امنیت کشور را مهم‌ترین اصل می‌دانند و معتقدند تا زمانی که از این موضوع اطمینان حاصل نشود، اتصال اینترنت برقرار نخواهد شد.

محمدجواد کولیوند،یک عضو شورای امنیت کشوراظهار کرد: «بحث امنیت در اولویت کشور قرار دارد و از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. اگر لازم باشد باید همه‌چیز فدا شود تا مردم در فضایی امن زندگی کنند. نباید اجازه داد هیچ چیزی مخل آرامش مردم در زندگی روزمره آنان شود. در جلسه شورای امنیت کشور تصمیم بر قطعی اینترنت گرفته شد. البته در این زمینه رتبه‌بندی انجام شده و شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهایی که با اینترنت سر و کار دارند، برای دسترسی به اینترنت در اولویت هستند.» وی در پاسخ به این پرسش که اینترنت چه زمانی مجددا وصل خواهد شد؟ تصریح کرد: «زمانی اینترنت به‌طور سراسری برقرار می‌شود که آرامش به کشور بازگردد. شبکه ملی اطلاعات داخلی نیز اکنون برقرار است و بخشی از اپلیکیشن‌ها با آن به کار خود ادامه می‌دهند. تصمیم قطع اینترنت یک تصمیم جمعی بود و تصمیم‌گیری برای برقراری مجدد آن نیز به تصمیم جمع و وضعیت کشور بازمی‌گردد. قطعا به زودی با توجه به گزارش‌های واصله از نقاط مختلف در شورای امنیت در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.»

همچنین یحیی کمالی‌پور،نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «تصمیم گرفته‌شده از سوی نظام بوده و نظام نسبت به زوایای پیدا و پنهان این اغتشاشات آگاه است. ممکن است که محدودیت دسترسی به اینترنت ضررهایی را برای کشور داشته باشد، اما استحضار داشته باشید اگر قرار بود تمام این اتفاقات اخیر مخابره شود و معاندان می‌توانستند از طریق اینترنت با هم ارتباط داشته باشند، مطمئنا فضای کشور بدتر می‌شد. تصمیمی که در این باره اتخاذ شد در زمان خود تصمیمی عاقلانه بود و باید صبر کنیم و شاهد این باشیم که برآیند این اغتشاشات چه می‌شود.»

ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: «در تمام دنیا امنیت موضوع اصلی و مهم محسوب می‌شود و تامین آن وظیفه قطعی نظام است، لذا وقتی احساس شود ابزاری عامل اغتشاش و ناامنی است و امنیت را مخل می‌کند باید تا زمان تامین امنیت استفاده از آن ابزار را محدود کرد. تصمیم قطع اینترنت هم در شورای امنیت کشور گرفته شده که این شورا متشکل از مسوولان امنیتی، نظامی و انتظامی است.» وی با بیان اینکه اغتشاش‌گران از طریق اینترنت با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند، ادامه داد: «وقتی تعدادی از عناصر اغتشاشگر دستگیر شده‌اند، از آنها پرسیده شده که چطور تمام نقاط را بلد بودند و پاسخ این بوده که اطلاعاتشان را از اینترنت و نقشه‌های در دست‌شان برای رفت‌وآمد می‌گرفتند. براساس گزارش رسیده از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و امنیتی و قوه قضاییه این عناصر اقداماتشان را از طریق اینترنت پیش می‌بردند به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا اینترنت قطع شود. اما با توجه به اینکه مشکلات حل شده و تقریبا فروکش کرده و عناصر اصلی دستگیر شدند همچنین مردم برای تامین امنیت‌شان به میدان آمدند، ان‌شاالله مجددا اینترنت تا چند روز آینده وصل خواهد شد.»

  تدابیر لازم باید قبل از قطع اینترنت اتخاذ ‌می‌شد

از طرفی درحالی که نمایندگان مجلس بر ضرورت حفظ امنیت اتفاق نظر دارند، معتقدند کسب‌وکارهایی که به واسطه اینترنت کسب درآمد می‌کنند، اکنون متضرر شده و باید برای آنها چاره‌ای اندیشیده شود. قاسم میرزایی‌نیکو ،عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت بر فضای کسب‌و‌کار و امور روزمره مردم، بیان کرد: «امروز بخشی از جامعه برای کسب‌وکار خود به اینترنت و فضای مجازی نیاز دارند. از نظر بنده باید قبل از قطع اینترنت تدابیر لازم اتخاذ می‌شد تا این بخش از جامعه با مشکل جدی روبه‌رو نشوند. حداقل باید مراکزی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند در این مراکز با دسترسی به اینترنت امور روزمره خود را انجام دهند. باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود. نباید اجازه داد تا برخی از مسائل که به راحتی قابل حل است بزرگ شود. البته گاهی مجبور هستیم بین امنیت و آسایش مردم یکی را در اولویت قرار دهیم که از نظر من امنیت از اولویت بالاتری برخوردار است. نباید اجازه داد تا عده‌ای آشوبگر با سوءاستفاده امنیت مردم را به خطر بیندازند.»

همچنین جلال میرزایی ،رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: «درصد پایینی از کسب‌وکارها در کشور با فضای اینترنت در ارتباط است اما در شرایط تحریم همین درصد پایین نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به آن توجه شود.»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ،یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اظهار کرد: «وقتی کشور با مقتضیات امنیت ملی مواجه می‌شود، طبیعتا باید اقداماتی صورت گیرد که یکی از آن قطعی اینترنت بود، اما لازم است در ادامه راه اجازه دسترسی به مردم برای انجام کارهایشان با اینترنت ملی داده شود؛ البته که یک سری دسترسی‌های داخلی داده شده است اما ضعف وجود دارد. مردم باید بتوانند به صورت هوشمند از اینترنت استفاده کنند که این موضوع منوط به ایجاد شرایط و امکانات و ظرفیت‌هایی است که آنها کارهای اقتصادی مربوطه و مناسبات خاص با داخل و خارج انجام دهند.» وی یادآور شد: «بعد از آشوب‌های یک سال و نیم پیش یک سری کارها صورت گرفت تا مدیریت در حوزه اینترنت صورت گیرد و حداقل اثرگذاری منفی روی مولفه‌های امنیتی کشور ایجاد شود، ولی باز هم خلاءهایی وجود دارد که باید حل شود. مهم‌تر از همه دسترسی مردم به اینترنت با رعایت مقتضیات امنیتی است. مردم باید بتوانند دسترسی‌های خاص خود را داشته باشند و از اینترنت برای کارهای اقتصادی و پژوهشی و آموزشی استفاده کنند. زمینه‌سازی این کار بر عهده وزارت ارتباطات است که می‌تواند ظرفیت ملی را از لحاظ فناوری فراهم کند.»

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه قطع کامل اینترنت رفتار بهینه مدیریتی نیست، گفت: «باید ضمن دیدن محتویات امنیتی امکان دسترسی مردم به اینترنت را فراهم کرد. این موضوع در کشورهایی همچون چین و روسیه انجام می‌شود و در ایران هم قابل انجام است. مشخصا در کشور چین درباره اپلیکشین وی‌چت این اقدام را انجام دادند و آن قدر در شبکه ملی ارتباطات برای کاربران امکان کارهای اقتصادی و روزمره را فراهم کردند که دیگر مردم خود را نیازمند به دسترسی بیگانه و خارجی ندانستند.»

  دسترسی به اینترنت حق‌الناس است

این در حالی است که با فروکش کردن بحران‌های ابتدایی، نمایندگان مجلس درخواست بازگشت اینترنت به زندگی مردم را دارند. فاطمه سعیدی سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: «متاسفانه در روزهای گذشته شاهد وقوع خشونت تلخی در کشور بودیم که بحران‌آفرینی کرد البته شواهد و گزارش‌های امنیتی نشان می‌دهد از نقطه اوج این اتفاقات فاصله گرفته‌ایم و شرایط به سمت عادی شدن می‌رود به همین دلیل باید با برقراری دوباره دسترسی‌های مختلف به ویژه اینترنت، اختلال بزرگی که در زندگی میلیون‌ها نفر پدید آمده رفع شود. با توجه به اینکه رییس‌جمهوری بارها ایجاد اشتغال در فضای مجازی را ثمره سیاست‌های دولت اعلام کرده است، باید برای صیانت از این دستاوردها و زندگی چند میلیون نفری که مستقیم و غیرمستقیم از این طریق امرار معاش می‌کنند، هرچه سریع‌تر رفع محدودیت‌های ایجادشده را در دستور قرار دهند.» وی تاکید کرد: «فراتر از به خطر افتادن معیشت بخش‌هایی از جامعه آن هم به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در دسترسی به اینترنت، باید این نکته را در نظر بگیریم که باید حق دسترسی به اینترنت را محترم و در زمره حق الناس برشمرد به همین دلیل لازم است به محض ایجاد ثبات و آرامش محدودیت‌های اعمال‌شده برطرف شود.»

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: «طبیعتا اگر حتی قطعی اینترنت برای برقراری امنیت در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتاده، اینکه بخواهیم با قطعی اینترنت امنیت را برقرار کنیم به صورت مستمر شدنی نیست و به هر حال باید محدودیت‌های اعمال‌شده را‌برداریم. اگر این تعبیر را داشته باشیم که اینترنت در ایجاد ناامنی‌ها سهم داشته، پس لابد با وصل شدن آن هم بیم افزایش ناامنی می‌رود. ما در عین حال که تدابیر امنیتی را داریم و باید از ناامنی جلوگیری کنیم، باید کاری کنیم که نارضایتی بیشتر نشود.»

وی یادآور شد: «در چند روز گذشته خیلی از کسانی که کسب‌وکارشان در بستر اینترنت بوده کارشان مختل شده، کسانی که کارهای پژوهشی و دانشگاهی انجام می‌دادند هم کارشان با اختلال مواجه شده و حتی خیلی‌ها روال عادی زندگی‌شان دچار اشکال شده است. کارکنان خیلی از ادارات در این چند روز در محل کار خود حضور می‌یابند اما بخشی از کارشان انجام نمی‌شود، همچنین مشکل قطعی اینترنت در حوزه خبرگزاری‌ها بیشتر خودش را نشان می‌دهد و با توجه به عدم دسترسی آنها به برخی منابع اشکالاتی در این زمینه نیز به وجود آمده است.» این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: «در برخی از نقاط کشور از ابتدا هم مشکل امنیتی وجود نداشته اما قطعی اینترنت موجب نارضایتی و حتی ضرر به فعالین این حوزه و خصوصاً فعالان اقتصادی شده که این امر اضطرابی را به جامعه منتقل می‌کند. درخواست ما از شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور این است که ضمن حفظ آرامش و امنیت حتماً به موضوع برقراری اینترنت توجه کنند، امیدواریم زودتر در این زمینه تصمیم‌گیری شود.»

همچنین طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دسترسی به اینترنت نیاز مردم و یک ضرورت برای ارتباط است، گفت: «بخش عظیمی از مردم از این راه زندگی خود را می‌گذرانند و شغل و کارشان وابسته به همین اینترنت است. در واقع این بی‌خبری مطلقی که اکنون وجود دارد به نوعی یک حکومت نظامی مدرن است. آقای جهرمی هم در این باره پاسخ داد که این موضوع دست من نیست؛ البته اشاره کردند که شبکه اینترنت ملی اکنون فعال است ولی شبکه ملی هم بسیار کند است.» وی ادامه داد: «حداقل در این باره به مردم اطلاع دهند و اینترنت را در شهرهایی که آرامش به آنها بازگشته است، برقرار کنند.

 در واقع باید اینترنت را در شهرهایی که شرایط عادی است وصل کنند تا این احساس در میان مردم ایجاد شود که شرایط کاملا عادی است. این قطع ارتباط یک ذهنیتی را برای مردم ایجاد می‌کند که اکنون چه وضعیت هولناکی در کشور برقرار است، اما وضعیت به این وحشتناکی نیست که اینگونه با قطع اینترنت برای مردم تصویرسازی می‌شود. اینترنت ضرورت کسب‌وکار و ارتباطات مردم است. حرکت و زندگی مردم همه به اینترنت وابسته است. اگر قرار بر ساکت‌کردن باشد این کار انجام شده و موضوع به پایان رسیده و اکنون وقت آن است که دسترسی به اینترنت را برقرار کرده تا امنیت خاطر مردم فراهم شود.»

 

 

ارسال نظر