دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۲۲

فیس‌بوک شبیه اینستاگرام می‌شود

به نظر می‌رسد فیس‌بوک قصد دارد قابلیتی شبیه به اینستاگرام را به پلتفرم خود اضافه کند تا کاربران بتوانند تصاویر محبوب و پرمخاطب را مشاهده کنند. به گزارش ایسنا، فیس‌بوک که بدون شک بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در جهان به شمار می‌رود، به تازگی اعلام کرده که قصد دارد قابلیت جدیدی را تحت عنوان تصاویر محبوب (Popular Photos) به پلتفرم خود بیفزاید تا کاربران بتوانند محتوای پرمخاطب و تصاویر و ویدیوهای محبوب و پربازدید این شبکه اجتماعی را مشاهده کرده و از آن باخبر شوند. فیس‌بوک که چند سال پیش اینستاگرام را خریداری کرد، اخیرا بسیار تلاش کرده است تا قابلیت و امکانات محبوب و پرطرفدار اینستاگرام را تقلید کرده و برای کاربرانش امکان بهره‌مندی از آن را فراهم بیاورد. این خبر تاکنون نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران و علاقه‌مندان به این شبکه اجتماعی را به سمت و سوی خود جلب کرده و انتظار می‌رود با استقبال بی‌نظیری از سوی آنها مواجه شود.

گزارش نرم‌افزارهای امنیتی ویندوز

موسسه OPSWAT جدیدترین آمار مربوط به نرم‌افزارهای امنیتی مبتنی بر ویندوز را منتشر کرده است. به گزارش دیجیاتو، طبق آخرین گزارش شرکتOPSWAT، شرکت سیمانتک در حال حاضر 13.56 درصد از بازار را در اختیار دارد. پس از آن شرکت ESET با 12.84 درصد و مک‌آفی با 12.21 درصد در رده‌های بعدی حضور دارند. دیگر اعضای این فهرست 10 تایی را به ترتیب بیت دیفندر (10.77 درصد)، کسپرسکی (7.66 درصد)، آواست (6.98 درصد)، وب روت (5.95 درصد)، مالور بایتس (5.8 درصد) و سوفوس (3.62 درصد) تشکیل می‌دهند. البته طبق استراتژی کنونی شرکت OPSWAT ویندوز دیفندر از این فهرست حذف شده چون به شکل پیش‌فرض روی تمام سیستم‌های ویندوزی حضور دارد. با وجود نقص این جامعه آماری، در حال حاضر فقط همین گزارش از دنیای نرم‌افزارهای امنیتی وجود دارد و اینکه فاصله زیادی بین سهم بازار شرکت‌های برتر وجود ندارد، یعنی هیچ شرکتی بازار را تحت سلطه خود نگرفته است. این سطح از پراکندگی، نکته مثبتی محسوب می‌شود و حضور شرکت‌های مختلف در این گزارش، به رقابت سالم در این بازار اشاره دارد. در این گزارش می‌توان به وضعیت شرکت آواست نیز اشاره کرد که طی چهار سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد اما به تدریج در رقابت شکست خورد. طبق اعلام خود شرکتOPSWAT، این رده‌بندی معیاری برای انتخاب بهترین نرم‌افزار امنیتی نیست و فقط سهم بازار آنها را نشان می‌دهد.

کشف تهدید جدید برای امنیت واتس‌اپ

به تازگی مشخص شده فایل‌های «MP4» حاوی بدافزار به اپلیکیشن واتس‌اپ ارسال می‌شوند که اطلاعات کاربر را فاش می‌کنند. به گزارش مهر، واتس‌اپ تاکنون با چالش‌های امنیتی مختلفی روبه‌رو بوده است. چندی قبل نیز مشخص شد یک جاسوس‌افزار متعلق به شرکتی صهیونیستی (NSO) با سوءاستفاده از باگی در این اپلیکیشن از برخی کاربران شنود می‌کرده است. اکنون یک بار دیگر پیام‌‌رسان واتس‌اپ پیامی درباره یک باگ جدید منتشر کرده که شامل فایل‌هایMP4 حاوی فایل‌های بدافزار است. این فایل‌ها در دستگاه‌های اندروید و iOS نصب می‌شوند. فایل‌های MP4 حامل بدافزار حملات سایبری DoS انجام می‌دهند یا از راه دور کدهایی فعال کنند و به دستگاه فرد دسترسی یابند. اکنون به کاربران توصیه می‌شود تا واتس‌اپ خود را آپدیت کنند. این شکاف امنیتی که در رده خطرناک طبقه‌بندی شده است و هکرها می‌توانند با کمک فایل‌های MP4 مذکور، بدافزار یا هرگونه کد واضح دیگری را که اطلاعات دستگاه را فاش می‌کند، به موبایل تزریق کنند.

فشار اینترپل برای کاهش رمزگذاری اپلیکیشن‌ها

سازمان اینترپل قصد دارد به شرکت‌های تهیه‌کننده اینترنت، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و سازندگان دستگاه‌ها فشار وارد کند تا روند رمزگذاری محاورات، سرویس‌ها و کالاها را کاهش دهند. به گزارش مهر، سازمان پلیس بین‌الملل (اینترپل) تصمیم دارد گسترش رمزگذاری سرویس‌ها و کالاها را محکوم کند. یکی از مقامات اینترپل در مقر کنفرانس این سازمان در فرانسه اعلام کرد نسخه‌ای از یک بیانیه برای حل این مشکل از FBI  امریکا ارایه شده و بدون رای‌گیری رسمی از نمایندگان ۶۰کشور عضو این سازمان منتشر می‌شود.

 این بیانیه در حقیقت تاکید برنامه‌ای است که ماه گذشته مقامات بلندپایه پلیس امریکا، انگلیس، استرالیا ارایه کردند. البته به نوشته رویترز این امر احتمالا دلیلی برای برخی کشورها فراهم می‌کند تا قانون‌ها یا مقرراتی را علیه فرایند رمزگذاری غیر قابل شکست وضع کنند و در حقیقت نشانه‌ای از فشارهای دولت امریکا برای کاهش رمزگذاری در گوگل و اپل است.

سازمان پلیس بین‌الملل به کشورها کمک می‌کند تا مظنونین جنایات را در خارج از منطقه تحت صلاحیت‌شان دستگیر کنند. 

 

ارسال نظر