دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۳۱

پایان دستیار صوتی مایکروسافت در سال ۲۰۲۰

کمپانی مایکروسافت طی بیانیه‌ای در وب سایت پشتیبانی کورتانا به کاربران کانادا، استرالیا و بریتانیا اعلام کرده است که از ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰، این دستیار صوتی از اپ‌استور و گوگل‌پلی این بازار‌ها جمع شده و دیگر در دسترس نخواهند بود. مایکروسافت در این وب‌سایت گفته است: «به منظور هر چه بهتر کردن دستیار صوتی و افزایش کارایی آن، ما در نظر داریم تا کورتانا را داخل اشتراک آفیس ۳۶۵ شما قرار دهیم. به همین دلیل، از تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، پشتیبانی از کورتانا در اپ استور و گوگل پلی پایان خواهد یافت.» البته مایکروسافت عنوان نکرده است که این دستیار صوتی در بازارهای دیگر مانند امریکا نیز از دسترس خارج خواهد شد یا خیر، زیرا بیانیه‌ مشابه کشورهای فوق در وب‌سایت پشتیبانی کورتانا دیده نمی‌شود. همچنین در این بیانیه آمده است که کورتانا از لانچر اندروید مایکروسافت در این ۳ کشور نیز حذف خواهد شد.

اپلیکیشن کورتانا تنها راه تنظیم کردن هدفون سرفیس کمپانی مایکروسافت بوده و از طریق همین برنامه می‌شود فیرمور آن را به‌روزرسانی کرد. با این حال معلوم نیست که راه‌حل این کمپانی برای این منظور چه خواهد بود. با این حال این دستیار صوتی که ابتدا در سال ۲۰۱۵ به منظور ارتباط میان ویندوز ۱۰ و موبایل‌ها، منتشر شد، به کمک بازطراحی بزرگی هم که مایکروسافت انجام داد نتوانست آماده عرصه رقابت با دستیار گوگل و الکسا شود. به همین دلیل ساتیا نادلا مدیرعامل این کمپانی، ابتدای امسال گفت که دیگر کورتانا را به عنوان رقیب الکسا و دستیار صوتی گوگل و همچنین سیری نمی‌بیند و در نظر دارد تا از آن در بخش‌های کسب و کار محور آفیس ۳۶۵ و اوت لوک استفاده کند. همچنین قرار است از این دستیار صوتی در اپلیکیشن اوت لوک در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS استفاده شود تا ایمیل‌های کاربران را به سادگی برای آنها بخواند.

سبقت اپل از سامسونگ و هواوی با شبکه 5G

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری برآورد و اعلام کرده‌اند که اپل قصد دارد از رقبای خود در تولید و عرضه گوشی‌های مجهز به شبکه 5G سبقت بگیرد. به گزارش ایسنا، با توجه به استقبال بی‌نظیر کاربران از گوشی‌های مجهز به شبکه 5G، بسیاری از اپراتورهای مخابراتی و شرکت‌های تولیدکننده موبایل درصدد توسعه، تولید و عرضه گوشی‌های مجهز به شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G بوده‌اند. کارشناسان و تحلیلگران فعال در استراتژی آنالتیکس به تازگی برآورد و اعلام کرده‌اند که اپل قصد دارد با معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به شبکه 5G، از رقبای خود یعنی شرکت‌های سامسونگ و هواوی سبقت گرفته و بدین‌ترتیب تبدیل به شرکت پیشگام در توسعه شبکه 5G شود. بنابراین انتظار می‌رود که هر سه مدل گوشی‌های آیفون که در سال آینده میلادی معرفی و عرضه خواهند شد، از شبکه 5Gپشتیبانی خواهند کرد.

با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت فناوری‌های نوین و گسترش تلاش و فعالیت شرکت‌های مختلف تکنولوژی و اپراتورهای بین‌المللی برای برقراری و توسعه زیرساخت‌های لازم برای فناوری نسل پنجم اینترنت 5G، می‌توان گفت که یک ماراتن و رقابت تنگاتنگ میان این غول‌های تکنولوژی درگرفته است و هر یک از آنها در تلاشند نخستین اپراتور و شرکت مخابراتی باشند که امکان دسترسی و بهره‌برداری از جدیدترین نسل از اینترنت 5G را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارایه می‌شود.

ساخت نمایشگر خمیده مخصوص بازی‌ رایانه‌ای

شیائومی قصد دارد یک نمایشگر دسکتاپ مخصوص بازی‌های رایانه‌ای ارایه کند. این نمایشگر خمیده ۲۹ اینچی خواهد بود و سومین نمایشگری است که شیائومی می‌سازد. به گزارش مهر، شرکت چینی شیائومی برای تولید موبایل مشهور است. البته این شرکت علاوه بر موبایل کالاهای دیگر تلویزیون‌های هوشمند، دستبند هوشمند، پک باتری و حتی اسکوتر برقی نیز می‌سازد. نمایشگر Mi Surface نخستین نمایشگر دسکتاپ شیائومی بود. این نمایشگر خمیده ۳۴ اینچی وضوح ۳۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل داشت و مخصوص بازی‌های رایانه‌ای بود. پس از آن شیائومی از مانیتور IPS ۲۳.۸ اینچی با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ رونمایی کرد. ویژگی‌های این نمایشگر هم مشابه Mi Surface و قیمت آن ۶۹۹ یوان اعلام شده است. اکنون برخی از کارشناسان خبر از ساخت سومین نمایشگر دسکتاپ مخصوص بازی رایانه‌ای این شرکت می‌دهند. طبق این گزارش نمایشگر جدید شیائومی ویژگی‌هایی مشابه قبلی خواهد داشت. اما ابعاد آن کوچک‌تر و ۲۹ اینچ است. پنل این نمایشگر نیز خمیده است. همچنین قیمت این دستگاه اندکی پایین‌تر از نسخه ۳۴ اینچی است.

 

ارسال نظر