دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۷۱

شبکه 5G  در برابر حملات آسیب‌پذیر است

تکنولوژی 5G در عمل از برتری‌های بی‌شماری نسبت به نسل قبلی خود یا همان 4G بهره‌مند است. یکی از این برتری‌ها در زمینه امنیت شبکه است که گفته می‌شود بسیار بهتر از شبکه 4G خواهد بود.   با وجود این محققین توانسته‌اند ۱۱ اکسپلویت در این شبکه پیدا کنند که می‌توان از آن برای نظارت و ایجاد اختلال استفاده کرد. به گزارش دیجیاتو، محققین حوزه امنیت دانشگاه پوردو و آیووا، آسیب‌پذیری‌هایی در این شبکه پیدا کرده‌اند که می‌توان موقعیت مکانی لحظه‌ای قربانی را مشاهده کرده و همچنین پیام‌های امنیتی تقلبی برای آنها بفرستند. همچنین این آسیب‌پذیری‌ها به سوء‌استفاده‌کنندگان اجازه می‌دهند که دسترسی قربانی به شبکه 5G را به کلی قطع کنند. برتری‌های تکنولوژی 5G نسبت به نسل‌های قبلی را می‌توان در مقاوم بودن این شبکه به اکسپلویت‌های موسوم به شبیه‌ساز شبکه به نام Stingrays دید. با این حال محققین توانستند که این مقاومت را به چالش بکشند.  محققان به کمک توسعه اپلیکیشنی به نام 5GReasoner یک مرکز رادیو آلوده را طراحی کردند و موفق شدند که حملاتی برای نظارت و تداخل در شبکه قربانی خود ترتیب دهند. در یکی از این حملات، محققین گزارش دادند که با موفقیت، مشخص‌کننده‌های موقت شبکه قربانی را به دست آورده‌اند. این اطلاعات به آنها کمک کرد تا تناوب فراخوانی شبکه مخابراتی گوشی را محاسبه کرده و از طریق آن موقعیت مکانی لحظه‌ای کاربر را شناسایی کنند. در بدترین حالت حمله‌کنندگان می‌توانند با فرستادن پیغام‌های امنیتی تقلبی، قربانی را حسابی به دردسر بیاندازند. یک نمونه از این پیغام‌ها مربوط به زمانی بود که ساکنین هاوایی، پیامی مبنی بر حمله موشکی به این جزیره را دریافت کردند که بعد‌ها مشخص شد، اشتباهی از سوی یکی از کارکنان مخابرات شبکه این جزیره ارسال شده بود. یکی دیگر از قابلیت‌های این اکسپلویت توانایی تداخل دایمی در ارتباطات گوشی کاربر با برج مخابراتی است. به گونه‌ای که کاربر نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی اتصال خود را برقرار کند. در بعضی حالات دیگر نیز می‌توان نوع اتصال کاربر را دانگرید کرد تا امنیت آن تضعیف شود. قابلیتی که دولت‌ها یا هر شخصی با دانش کافی می‌تواند از آن سوءاستفاده کند. با توجه به طبیعت خطرناک این اکسپلویت، محققین از ارایه کد برنامه خود به صورت عمومی امتناع کرده ولی انجمن GSM را از این باگ با خبر کردند. پاسخ این انجمن در این رابطه نیز در نوع خود جالب است. بر اساس سخنگوی این انجمن، این آسیب‌پذیری در عمل، کاربردی نزدیک به صفر دارد و از ارایه پچ یا زمان‌بندی برای برطرف کردن آن خودداری کردند. با این حال این سخنگو گفته است    ، در آینده به شفاف‌سازی استاندارد تکنولوژی 5G، که کمی مبهم است کمک خواهد کرد. گفته می‌شود که بعضی از این باگ‌های با آپدیت ساده برطرف می‌شوند، ولی بعضی از آنها نیاز به تغییرات اساسی پروتوکل تکنولوژی 5G دارند.

فیس‌بوک مخفیانه دوربین آیفون را فعال می‌کند

یکی از کاربران توییتر متوجه اختلالی در اپلیکیشن فیس‌بوک در آیفون شده است. این اختلال سبب می‌شود هنگامی که اپلیکیشن باز می‌شود، دوربین دستگاه بدون اجازه کاربر همزمان روشن شود. به گزارش مهر، فیس‌‌بوک دوباره به دلیل نقض حریم خصوصی کاربرانش مورد انتقاد قرار گرفته است. اپلیکیشن این شبکه اجتماعی در آیفون، دوربین‌های دستگاه را بدون اطلاع کاربر فعال می‌کند. به نظرمی‌رسد این مشکل فقط مربوط به آیفون‌هایی با سیستم عامل 13,2,2 است و زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر در اپ فیس‌بوک به سرعت پست‌ها را بالا و پایین می‌کند. یکی از کاربران توییتر به نام جاشوا مدوکس، نخستین فردی بود که متوجه این اختلال شد و در توییتر به آن اشاره کرد. مدوکس در این پست نوشت: «من یک مشکل امنیتی در فیس‌بوک کشف کرده‌ام. هنگامی که اپلیکیشن فیس‌بوک باز است، دوربین دستگاه نیز فعال می‌شود. این باگ اجازه می‌دهد دوربین زیر صفحه اصلی اپلیکیشن باز شود.» او با انجام آزمایش‌های بیشتر متوجه شد این اختلال فقط مربوط به دستگاه‌های iOS  است که از سیستم عامل 13,2,2 استفاده می‌کنند.

سایت‌های کم‌سرعت را شناسایی کنید

گوگل کروم قصد دارد قابلیت جدیدی را به پلت‌فرم خود اضافه کند تا کاربران بتوانند وب‌سایت‌های کم‌سرعت و کند را شناسایی کنند. به گزارش ایسنا، برای بسیاری از کاربران سرعت پایین و کندی اینترنت تجربه بسیار آزاردهنده و رقت‌انگیزی است که موجب افزایش نارضایتی آنها از وب‌گردی و سرویس‌دهی اپراتورهای اینترنتی مربوطه شده و جلوی انجام به موقع کار و فعالیت‌های موردنظر آنها را خواهد گرفت. حالا به تازگی شرکت گوگل به عنوان توسعه‌دهنده مرورگر اینترنتی گوگل کروم اعلام کرده است که کاربران از این پس قادر خواهند بود وب‌سایت‌های کند و کم‌سرعت را شناسایی و نشانه‌گذاری کنند تا برای دفعات بعدی بدانند که مشکل از کجاست. با اینکه گوگل جزییات بیشتری در خصوص این قابلیت جدید ذکر نکرده و از نحوه سازوکار آن سخن نگفته است، اما به نظر می‌رسد که این کار تجربه وب‌گردی کاربران را بهبود خواهد بخشید. به گفته کارشناسان فعال در حوزه فناوری، افزوده شدن این قابلیت به مرورگر اینترنتی گوگل کروم این امکان را به کاربران می‌دهد تا سطح توقع خود را از برخی وب‌سایت‌ها که به دلایل مختلفی سرعت لود کردن بسیار کمتری دارند، پایین آورده و انتظار بالا آمدن سریع سایت مذکور را نداشته باشند.

 

ارسال نظر