زیربنای کلاهبرداری در فضای مجازی، ابهام در نظام هویت است

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۰۴

دبیر شورای عالی فضای مجازی زیربنای توسعه فیشینگ است را ابهام در نظام هویت در فضای مجازی کشور دانست. به گزارش مرکز ملی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی روز گذشته در جلسه‌ای در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره بحث کلاهبرداری‌های اینترنتی تاکید کرد: «متاسفانه شاهد فیشینگ به صورت انبوه در فضای مجازی هستیم که باید برای آن تدبیر شود که البته تدابیر فوری مانند استفاده از رمز دوم (dynamic) برای بانک‌ها در نظر گرفته شده، اما در واقع آن چیزی که زیربنای توسعه فیشینگ است، بحث ابهام در نظام هویت در فضای مجازی کشور است. ما در سال‌های اخیر در مرکز ملی فضای مجازی کشور به بحث احراز هویت توجه ویژه داشته و سعی کردیم نظام ثبت احوال کشور را به مراکز بزرگ خدمت حداقل در دولت متصل کنیم و همچنین سندی در رابطه با نظام هویت تهیه شده که به تثبیت و تقویت نظام احراز اصالت هویت در فضای مجازی کشور کمک خواهد کرد و تاکید بر برقراری و تقویت پایگاه‌هایی مانند شاهکار هم در احراز هویت کسانی که وارد فضای مجازی می‌شود، داشتیم.» فیروزآبادی اظهار کرد: «برقراری نظام اعتماد یکی از مسائل مهم دیگر است که به حوزه صیانت از داده و کاهش کلاهبرداری در این حوزه کمک می‌کند. در واقع اگر به حوزه‌های امنیت، پایداری شبکه و خدمت، یکپارچگی خدمت در سکوها و محیط‌های مختلف بپردازیم کاربر می‌تواند به این فضا اعتماد داشته باشد. مسوولیت‌پذیری در این فضا به این دلیل پایین است که هنوز به نظام هویت به عنوان زیر ساخت آن به خوبی پرداخته نشده است که البته در اسناد شورای عالی فضای مجازی و تاکیدات قبلی در صحبت‌ها به این نظام پرداختیم اما معتقدیم سازمان نظام صنفی هم باید کمک کند که بتوانیم نظام هویت در فضای مجازی را در سطح قابل قبولی در کشور پیاده‌سازی کنیم تا کسب‌وکارها توسعه یافته و همه ذی‌نفعان کسب‌‌وکارها اعم از ارایه‌دهنده‌ها و بهره‌برداران خدمت از رضایت بیشتری برخوردار باشند.»

وی با اشاره به نفوذ خدمات دیجیتال در زندگی روزانه کاربران و تحولاتی که خدمات دیجیتال در جامعه ایجاد کرده از لزوم تدوین سندی برای توسعه خدمات دیجیتال در کشور خبر داد و گفت: «خدمات دیجیتال از تنوع بسیار برخوردار بوده و امروزه تمام شؤون زندگی اجتماعی مردم را در بر گرفته است که در کشور حوزه‌های حمل و نقل، توریسم، تبلیغات، VOD، بازی‌ها، فروشگاهی، نشر، بانک، بیمه و هزارها خدمت به صورت دیجیتال در فضای مجازی ارایه می‌شود.» وی با اشاره به اعداد و ارقام رشد این حوزه افزود: «براساس آمار وزارت صمت در سال ۹۷ بیش از ۱.۱ میلیارد تراکنش اینترنتی در کشور داشتیم و نزدیک ۱۵ هزار نماد در کشور داریم که حجم تراکنش‌های اینترنتی نزدیک ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ بوده که این رشد و تحول نشانگر اهمیت ورود به مرحله ساماندهی خدمات دیجیتال در کشور است.»  رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در تنظیم سند شبکه ملی اطلاعات، اصل فراگیری در نظر گرفته شده است، افزود: «مرکز ملی فضای مجازی چند نوع خدمت در اسناد خود تعریف کرده که یکی خدمت پایه کاربردی است که به شبکه ملی اطلاعات مربوط‌ می‌شود؛ بنابراین اگر شبکه ملی اطلاعات این خدمات پایه را نداشته باشد، نمی‌توان به آن شبکه ملی اطلاعات گفت و در واقع صرفا شبکه ارتباطی است. وزارت ارتباطات هم بر همین اساس ۸۰ درصد شبکه ارتباطی را پیاده‌سازی کرده است، نه شبکه ملی اطلاعات و بخش ملی بودن هنوز طبق سند الزامات شبکه ملی اطلاعات که به شفافی خدمات کاربردی پایه همچون موتور جست‌وجو، پیام‌رسان، خدمات ابری و ایمیل را اعلام کرده، پیاده‌سازی نشده است. وقتی تقریبا بیش از ۸۰ درصد از پیام‌رسان‌های مورد استفاده کشور خارجی است، این یعنی ما هنوز شبکه ملی اطلاعات نداریم.»

 

ارسال نظر