اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۵۸:۲۱
کد خبر: ۱۵۶۲۷۸

نحوه شکایت مشترکان از خدمات پستی

وضعیت شکایت‌های ثبت‌شده از خدمات پستی در گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که شکایت‌های ثبت‌شده از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بازه مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری تغییر چندانی نداشته است و کاربران در صورت نارضایتی از هر یک از خدمات پستی، می‌توانند به سامانه ۱۹۵ مراجعه و مورد شکایت خود را اعلام کنند. به گزارش ایسنا، سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راه‌اندازی شده است. اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان خدمات ارتباطی (سامانه ۱۹۵) را تا پایان مهرماه سال جاری منتشر کرده است. مهم‌ترین نتایج حاصل از تحلیل داده‌های استخراج‌شده حاکی از آن است که تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بازه مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری تغییر چندانی نداشته است. این در حالی است که شکایت‌های ثبت‌شده شهریورماه در مقایسه با مردادماه، افزایشی دو برابری داشت. همچنین بیشترین شکایت مشترکان از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مربوط به سرویس پیشتاز است.

ظهور «پیامک به لیست‌سیاه» در پیامک‌های تبلیغی

با وجود روش‌های مختلفی که برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ارایه شده (از جمله تهیه لیست سیاه برای دریافت نکردن پیامک‌های تبلیغاتی)، به تازگی تبلیغ ارسال پیامک به خطوط لیست سیاه هم به فهرست پیامک‌های تبلیغاتی افزوده شده است. به گزارش ایسنا، برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی درنظر گرفته شده است. از طرفی خطوط ارسال پیامک تمام اپراتورهای سامانه‌های پیامکی، بطور پیش‌فرض تبلیغاتی هستند و قابلیت ارسال پیامک به لیست سیاه شماره موبایل‌هایی که جلوی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را بسته‌اند را ندارند و باید برای ارسال به این شماره‌های مسدودشده، از خطوط خدماتی استفاده کرد. به نظر می‌رسد کسب‌وکارها راه‌هایی برای دور زدن این سامانه پیدا کرده‌اند یا این‌طور نشان می‌دهند که می‌تواند پیامک‌هایی را حتی به کاربرانی که پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کرده‌اند، ارسال کنند. با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید سایت‌هایی را بیابید که ارسال پیامک به بلک‌لیست یا همان لیست سیاه افراد را تبلیغ می‌کنند. خطوط لیست سیاه خطوطی هستند که شخص صاحب خط با ارسال کد به اپراتور خط خود، درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را کرده و اپراتور خط شخص را در لیست سیاه مخابراتی قرار می‌دهد و بدین‌ترتیب پس از آن شخص از خطوط پیام کوتاه پنل‌های پیامک انبوه، پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت نمی‌کند؛ از طرفی ارسال متن تبلیغاتی از خطوط خدماتی ممنوع و خلاف قوانین اپراتورهاست. در روش‌های جدید ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، به تازگی حتی تبلیغ ارسال پیامک به خطوط لیست سیاه هم به فهرست پیامک‌های مزاحم ناخواسته افزوده شده است. در حال حاضر طبق آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تاکنون بیش از 151 هزار خطوط شخصی به دلیل ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی مسدود شدند و شاید افزایش آمار مسدود شدن سیم‌کارت‌های مزاحم، یکی از دلایلی باشد که ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم، به ارسال پیامک به لیست‌های سیاه رو آورده‌اند.

انتشار نقشه پایش ماهواره‌ای دمای آب دریای خزر

سازمان فضایی ایران نقشه پایش ماهواره‌ای دمای سطح آب دریای خزر را منتشر کرد. برمبنای داده‌های ماهواره سنجش از دور، بیشترین مقادیر دمای دریای خزر مربوط به بخش جنوبی این دریاچه است. به گزارش مهر، دمای سطح آب دریاها، اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها، یکی از شاخص‌های سنجش ویژگی‌های اقیانوس‌شناسی و هواشناسی است، به‌طوری‌که دمای سطح آب‌ها در مسائل اقیانوس‌شناسی، هواشناسی، ماهیگیری و نیز سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دریایی نقش مهمی ایفا می‌کند. در اقیانوس‌شناسی از تحلیل دمای سطح آب دریاها در مطالعات ویژگی‌های دینامیک دریا، در هواشناسی در مسائل پیش‌بینی هوا و در شیلات و ماهیگیری برای تعیین نواحی تجمع ماهیان بهره می‌برند. همچنین تغییرات و دگرگونی‌های غیرعادی دمای آب دریاها عاملی در شناخت دگرگونی‌ها و تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود. به بیان دیگر تغییرات دمای سطح آب دریا و دریاچه‌ها می‌تواند اثرات قابل توجهی بر اکوسیستم‌های دریایی و زندگی جوامع انسانی حواشی این دریاها داشته باشد. براین اساس سازمان فضایی ایران پایش ماهواره‌ای دمای سطح آب‌های کشور را با استفاده از فناوری سنجش از دور در دستور کار قرار داده است و این پایش نشان می‌دهد بخش شمالی دریای خزر دارای حداقل مقادیر دمایی بوده و بیشترین مقادیر دمای دریای خزر مربوط به بخش جنوبی و سواحل دریا است. این داده‌ها توسط مرکز ملی پایش ماهواره‌ای زمین و برمبنای تصاویر دریافتی از سنجنده مادیس ماهواره سنجش از دور اکوآ-ترا به دست آمده است.

 

ارسال نظر