دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۹۴

تبلیغات سیاسی در توییتر ممنوع شد

جک دورسی مدیر ارشد اجرایی توییتر تمام تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی را ممنوع کرده است. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، توییتر در واکنش به افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش اطلاعات اشتباه در سراسر رسانه‌های جمعی، تمام تبلیغات سیاسی در سرویس خود را ممنوع کرده است. این اقدام توییتر با سیاست فیس‌بوک که همچنان از تبلیغات سیاسی (حتی تبلیغات اشتباه) پشتیبانی می‌کند، در تضاد است. جک دورسی مدیر ارشد اجرایی توییتر در مجموعه‌ای از پیام‌های توییتری این اخبار را اعلام کرد. او در این باره نوشت: «هرچند آگهی‌های اینترنتی قدرت تاثیرگذاری زیادی دارد، اما این قدرت ریسک‌های زیادی در حوزه سیاست دارد. در این حوزه از آگهی‌ها برای تاثیرگذاری روی رای افراد استفاده می‌شود که به نوبه خود در زندگی میلیون‌ها نفر نقش مهمی دارد.» این در حالی است که فیس بوک نیز به این اقدام توییتر واکنش نشان داد. مارک زاکربرگ از تصمیم شرکت خود برای کنترل نکردن تبلیغات سیاسی دفاع کرد و گفت: «این تصمیم با انگیزه مالی انجام نشده، زیرا درآمد حاصل از تبلیغات سیاسی کمتر از نیم درصد درآمد کل شرکت است.» از سوی دیگر مدیر برنامه انتخاباتی ریاست‌جمهوری امریکا نیز به این سیاست توییتر حمله کرد و آن را تصمیم احمقانه‌ای خواند. این در حالی است که توییتر نیز اعلام کرده درآمد حاصل از تبلیغات سیاسی بخش اندکی از کل درآمد این شرکت است.

۵۱ میلیارد دلار برای خرید گجت‌های پوشیدنی

کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری به تازگی برآورد و اعلام کرده‌اند که کاربران حدود ۵۱.۵میلیارد دلار در سال آینده را خرج گجت‌های هوشمند پوشیدنی خواهند کرد. به گزارش ایسنا، این روزها گجت‌های هوشمند مختلفی در زمینه‌های گوناگون توسط شرکت و غول‌های تکنولوژی همچون اپل، شیائومی، هواوی، آمازون، مایکروسافت، سامسونگ و غیره توسعه یافته و در اختیار کاربران، علاقه‌مندان و مشتریان قرار گرفته است و به‌منظور تسهیل کار و فعالیت افراد و کاربران و همچنین هوشمندسازی زیرساخت‌های شهری و خانگی معرفی و در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. حالا به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد انفجار شکوفایی بازار گجت‌های پوشیدنی و هوشمند خواهیم بود چراکه به تازگی کارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه تحقیقاتی گارتنر پیش‌بینی کرده‌اند که استقبال کاربران از این محصولات به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. گارتنر پیش‌بینی کرده است که میزان فروش گجت‌های پوشیدنی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۰۱۹ میلادی، ۲۷ درصد رشد پیدا کرده و از ۴۰.۵ به ۵۱.۵ میلیارد دلار برسد. در این گزارش آمده است که بخش زیادی از مبلغ ذکر شده صرف خریداری ساعت‌های هوشمند می‌شود که بدون شک جز محبوب‌ترین گجت‌های پوشیدنی به شمار می‌روند و این روند در سال‌های آینده نیز همچنان رو به صعود خواهد ماند. در سال جاری میلادی کاربران ۱۷ میلیارد دلار برای تهیه و خریداری ساعت‌های هوشمند خرج کرده‌اند که انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۸ میلیارد دلار برسد.  ساعت‌های هوشمند، مچ‌بندهای ورزشی هوشمند و عینک‌های هوشمند همگی از نمونه‌های موفق و پرفروش بازار گجت‌های پوشیدنی هستند که توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهند و توجه خیل عظیمی از کاربران محصولات فناوری را به سوی خود جلب کنند.

سرقت پیام‌های متنی  با بدافزار چینی

کارشناسان امنیت سایبر موفق به کشف نوعی بدافزار وابسته به هکرهای چینی شده‌اند که باعث آلودگی شبکه‌های مخابراتی سراسر دنیا شده و پیامک‌های ارسالی از طریق هزاران شماره تلفن موبایل را سرقت کرده است. به گزارش دیجیاتو، طبق گزارشی که شرکت امنیت سایبری FireEye منتشر کرده، این بدافزار که تحت حمایت دولت چین است APT 41 نام دارد و هدفش آلوده کردن سرورهای لینوکسی مورد استفاده توسط اپراتورهای مخابراتی بوده تا از این طریق پیامک‌های آنها را استخراج کند. شرکت فایر‌آی چندی پیش این کد کامپیوتری مخرب را در تعدادی سرور متعلق به یک ارایه‌دهنده شبکه مخابراتی در چین پیدا کرده که البته نام آن فاش نشده است و در گزارش خود پیرامون آن چنین آورده است: «در طول دوران فعالیت این بدافزار هزاران شماره موبایل هدف حمله قرار گرفتند که برخی مقامات مرتبط با حکومت چین هم در میان آنها بودند.» نکته جالب آنکه این بدافزار به صورت کاملا انتخابی پیامک‌های مورد نظرش را جمع‌آوری می‌کرده و هکرها آن را با استفاده از دو فهرست ازپیش‌آماده‌شده برنامه‌ریزی کرده بودند. براساس فهرست اول، APT 41، هدف خود را بر اساس شماره موبایل و شماره IMSI آن انتخاب می‌کند و در روش دوم برخی کلیدواژه‌های مشخص در اختیار این بدافزار قرار داده می‌شوند و بدافزار باید در پیامک‌های مخاطب خود به دنبال آن کلمات بگردد. اگر یکی از کلیدواژه‌ها در پیامکی پیدا شد، بدافزار آن پیامک را در یک فایل .CSV ذخیره می‌کند تا هکرها بعدا آن را استخراج کنند. فهرست کلمات کلیدی خاصی هم که در اختیار این بدافزار قرار داده شده شامل موضوعات ژئوپولیتیکی موردعلاقه نهاد جاسوسی چین بوده که از آن جمله می‌توان به رهبران سیاسی، سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی و جریان‌های سیاسی سراسر دنیا اشاره کرد. گفته می‌شود بدافزار یاد شده همچنین اطلاعاتی در خصوص تعاملات این افراد حین مکالمات صوتی را هم دریافت کرده که از جمله می‌توان به زمان مکالمات، مدت طول کشیدن آنها و شماره موبایل مخاطب اشاره کرد.

 

ارسال نظر