دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۰۸

اپل رصد اطلاعات کاربران را از سر می‌گیرد

اپل اعلام کرده پس از آخرین آپدیت نرم‌افزاری خود نیروهای انسانی دوباره فرایند رصد و بررسی کلیپ‌های صوتی کاربران در دستیار هوشمند خود را از سر می‌گیرند. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، اپل قصد دارد پس از آخرین آپدیت نرم‌افزاری آیفون بررسی دستورات انسانی در دستیار هوشمند خود (سیری) را از سر بگیرد. در ماه آگوست اپل از بررسی کلیپ‌های صوتی کاربران توسط نیروی انسانی عذرخواهی و این روند را متوقف کرد. اما اقدام جدید اپل برای از سرگیری رصد کلیپ‌‌های صوتی کاربران موقعیت این شرکت در حوزه حفاظت از اطلاعات کاربران را به خطر می‌اندازد.  تیم کوک مدیر ارشد اجرایی اپل بارها اعلام کرده این شرکت حریم شخصی را یکی از اصول بنیادین حقوق بشر می‌‌داند. این در حالی است که اپل به کاربران خود هشدار داده هنگام نصب آپدیت iOS 13.2 افراد می‌توانند با انتخاب گزینه Not Now از ذخیره و بررسی شدن کلیپ‌های صوتی‌شان اجتناب کنند. کاربران می‌توانند این قابلیت را در بخش تنظیمات خاموش کنند. اپل همچنین اشاره کرده اطلاعات سیری با اپل‌آی‌دی کاربر مرتبط نمی‌شود. شرکت‌های فناوری ادعا می‌کنند گوش دادن به کلیپ‌های صوتی کاربران سرویس‌های هوش مصنوعی آنها را ارتقا می‌دهد. با وجود این، کارشناسان هشدار می‌دهند اگر نیروی انسانی این کلیپ‌ها را بررسی کند، خطری برای حفظ حریم شخصی به حساب می‌آید.

اینترنت داخلی روسیه به‌زودی آزمایش می‌شود

طبق گزارش‌های جدیدی که منتشر شده است، اینترنت داخلی روسیه تا پایان هفته جاری مورد آزمایش قرار خواهد گرفت که هدف از انجام چنین آزمایش‌هایی، امنیت و پایداری اینترنت داخلی خواهد بود. به گزارش گجت‌نیوز، بر اساس اطلاعیه رسمی که توسط روسیه منتشر شده است، این کشور قصد دارد از 1 نوامبر 2019 میلادی برابر با 10 آبان 98 شبکه وب داخلی خود را مورد آزمایش قرار دهد. چنین آزمایش‌هایی حداقل یک بار به صورت سالانه انجام خواهد شد تا امنیت و پایداری اینترنت داخلی خود را بررسی کند. این مرحله به عنوان آخرین اقدام روسیه برای ایجاد اینترنت مستقل محسوب می‌شود.

دولت روسیه اخیرا پیش‌شرط‌های اجرای آزمایش‌هایی که برای راه‌اندازی سرویس اینترنت و شبکه‌های مخابراتی ایمن، پایدار و عمومی در این کشور نیاز است را به تصویب رساند. روسیه این آزمایش‌ها را در سطح فدرال و منطقه‌ای انجام خواهد داد. اطلاعیه روسیه حاکی از آن است که چنین آزمایش‌هایی برای ایجاد قوانین حقوقی اینترنت داخلی صورت می‌پذیرد و طی این آزمایش‌ها ترافیک اینترنت روسیه مورد کنترل قرار خواهد گرفت و دولت قادر است دسترسی به سایت‌های خلاف قانون را کنترل کند.

در این بیانیه تاکید شده است که اینترنت داخلی این کشور باعث خواهد شد سیستم‌های مهم این کشور در مقابل حملات سایبری محافظت شوند. به باور دولت روسیه تکیه بر سرویس‌های فناوری اطلاعات غربی یک شکاف امنیتی استراتژیک به شمار می‌رود که احتمال سوءاستفاده از سوی کشورهای دیگر را افزایش می‌دهد. گفتنی است چنین آزمایش‌هایی برای ایجاد ظرفیت اینترنت داخلی این کشور برای اولین‌بار مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد، بلکه روسیه از مدت‌ها قبل به دنبال راه‌اندازی آن بود. همچنین دولت روسیه در ماه‌های فوریه و آوریل سال 2019 نیز عنوان کرد قصد دارد این آزمایش‌ها را انجام دهد.

واتس‌اپ از رژیم صهیونیستی شکایت کرد

فیس‌بوک از یک شرکت مستقر در منطقه تحت تسلط رژیم صهیونیستی شکایت کرده است. جاسوس‌افزار تولیدی این شرکت با سوءاستفاده از شکاف امنیتی در واتس‌اپ از کاربران جاسوسی کرده است. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، فیس‌بوک از شرکت  NSO Groupe برای هدف گرفتن ۱۴۰۰ کاربر پیام‌رسان واتس‌اپ به وسیله یک جاسوس‌افزار شکایت کرده است. شرکت NSO Groupe یک شرکت مستقر در منطقه تحت تسلط رژیم صهیونیستی است که جاسوس‌افزار تولید می‌کند. فیس‌بوک نیز مالک پیام‌رسان واتس‌اپ است. جالب آنکه به گفته فیس‌بوک این شکایت، نخستین نمونه قانونی در نوع خود است. فیس‌بوک اعلام کرده NSO Groupe با استفاده از یک شکاف امنیتی در اپلیکیشن واتس‌اپ قوانین مختلف از جمله قانون کلاهبرداری و سوءاستفاده رایانه در ایالات متحده را زیرپا گذاشته است. ویل کاتارت مدیر واتس‌اپ نیز در بیانیه‌ای نوشت: «این بدافزار حداقل ۱۰۰ فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگار و شهروند در سراسر جهان را هدف گرفته و از آنها جاسوسی کرده است.» شرکت NSO Groupe نیز در همین رابطه بیانیه‌ای منتشر کرد و هرچند بطور مستقیم هک کردن واتس‌اپ را رد نکرد اما اعلام کرد با این اتهامات مقابله می‌کند. فیس‌بوک در این شکایت خواستار آن شده تا دسترسی  NSO Groupe به سرویس‌ها و سیستم‌های فیس‌بوک قطع شود و همچنین تقاضای غرامت کرده است. اوایل سال جاری مشخص شد

 NSO Groupe بدافزاری برای نفوذ به تلفن افراد از طریق واتس‌اپ را ارایه کرده است.

 

ارسال نظر