کدام اینترنت برای کاربر پرمصرف ایرانی بهتر است؟

۱۳۹۸/۰۸/۰۲ - ۰۱:۰۴:۱۱
کد خبر: ۱۵۵۷۵۵
کدام اینترنت برای کاربر پرمصرف ایرانی بهتر است؟

حدود دو دهه از ورود اینترنت به ایران سپری می‌شود و بر اساس آخرین آمارهای ارایه‌شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون بیشتر از ۶۲ میلیون مشترک از اینترنت موبایل (پهن باند سیار) و حدود ۹ میلیون و ۵۷ هزار مشترک از اینترنت ثابت (پهن‌باند ثابت) بهره می‌گیرند. اما سوال اساسی این است که کدام‌یک از این روش‌ها برای کاربران پرمصرف مناسب‌تر است. به گزارش دیجیاتو، فناوری اینترنت در ایران با Dial-up به کاربران معرفی شد که مشکلاتی از قبیل محدودیت سرعت بین ۵۶ تا ۷۰ کیلوبیت‌برثانیه، اشغال شدن خط تلفن و گران بودن خرید کارت اینترنت داشت. عبور از Dial-up و ظهور فناوری ADSL تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کرد و سرعت دسترسی کاربران به اینترنت در ADSL به ۱۲۸ کیلوبیت‌برثانیه ارتقا یافت. در سال‌های اخیر اما گذار از ADSL به ADSL2 سرعت اینترنت کاربران را تا ۱۶ مگابیت بالا برده است. این تکنولوژی اما به دلیل محدودیت پورت‌های مخابراتی در اختیار بسیاری از متقاضیان قرار نمی‌گرفت و ظهور وایمکس به عنوان فناوری اینترنت بی‌سیم، توانست اینترنت را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد. هرچند این فناوری هم در نهایت به دلیل مشکلات پوشش و سقف سرعتی که داشت، پس از مدتی کنار گذاشته شد.

اما از سال ۹۳، اپراتورهای تلفن همراه نقش ویژه‌ای در ارایه اینترنت به کاربران ایرانی بازی کردند. سهولت استفاده از اینترنت موبایل و همچنین بسته‌های متنوع ارایه شده توسط اپراتورهای تلفن همراه، از جمله مزیت‌های اینترنت موبایل است. اکنون آمارها نشان می‌دهد که بیشتر از ۶۲ میلیون مشترک در حال استفاده از اینترنت 3G و 4G‌ اپراتورهای موبایل هستند. با این حال پایداری این شبکه به دلایل مختلف از جمله جمع‌آوری آنتن‌های موبایل در برخی کلان‌شهرها، در مقاطعی از زمان با چالش‌هایی همراه بود. همین موضوع تاحدی باعث شد که کاربران حرفه‌ای اینترنت به ویژه گیمرها و کسانی که می‌خواستند فیلم و سریال را به صورت آنلاین تماشا کنند، به دنبال اینترنتی با پایداری بالاتری باشند. از طرفی اینترنت ADSL با سقف سرعت ۱۶ مگابیتی که البته آن هم برای همه کاربران در دسترس نیست، نمی‌توانست گزینه مناسبی برای کاربران حرفه‌ای باشد، چراکه هم سرعت مناسب را ارایه نمی‌داد و هم تاخیر قابل قبولی، دست‌کم در برابر دیتای موبایل نداشت. با این حال اینترنت ثابت، تمام‌قد بازی را به اینترنت موبایل نباخت. اینترنت ثابت بی‌سیم یا TD-LTEبه عنوان فناوری جدید، به شکل مناسبی هم از ویژگی‌های اینترنت موبایل مانند سرعت بالا و تاخیر پایین بهره می‌برد، و هم مشکلات اینترنت ADSL مانند محدودیت سرعت یا محدودیت شبکه مخابراتی را نداشت. در حال حاضر میانگین سرعتی که TD-LTE به کاربران ارایه می‌دهد ۳۰ مگابیت بر ثانیه است که در بیشتر شهرها هم اندازه اینترنت موبایل یا در برخی مناطق بالاتر از آن است.

اگر به سرعت بالا و تاخیر پایین نیاز دارید اینترنت ثابت از نوع ADSL نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد چراکه سقف سرعت آن در حال حاضر ۱۶ مگابیت بر ثانیه است. با این حال نمی‌توان گزینه اینترنت ADSL را کاملاً خط زد. این سرویس پایداری بالایی دارد و قیمت آن از اینترنت موبایل یا TD-LTE به صرفه‌تر است. به همین دلیل اگر هدف شما به عنوان یک کاربر حرفه‌ای، دانلود فایل‌های حجیم است و می‌توانید با سقف سرعت یا تاخیر آن کنار بیایید، همچنان می‌توان به این گزینه فکر کرد. اما انتخاب اصلی در شرایط کنونی برای یک کاربر حرفه‌ای، انتخاب بین اینترنت موبایل (FD-LTE) و TD-LTE است. کاربران اینترنت تلفن همراه به علت جابه‌جایی زیاد، اطلاعات کافی از گزارش عملکرد خود را در اختیار اپراتورها قرار نمی‌دهند. هرچند با ایجاد پوشش سراسری، این مشکل تا حد زیادی حل شده است. با این حال فناوری FD-LTE امروز با توجه به قیمت اینترنت موبایل در ایران، موفقیت بیشتری داشته، هرچند زمزمه‌های افزایش قیمت اینترنت موبایل مدت‌هاست که شنیده می‌شود. از طرف دیگر TD-LTE، برای یک کاربر خانگی پرمصرف و حرفه‌ای، بهترین بخش‌ها از تکنولوژی اینترنت ثابت و اینترنت موبایل را کنار هم قرار داده و تبدیل به یک راه‌کار میانی مناسب شده است. واقعیت این است که هم اینترنت موبایل و هم اینترنت TD-LTE، بر اساس نیاز کاربران و سطح پوشش منطقه‌ای که در آن هستند، برای کاربران حرفه‌ای که نیاز به برقراری تماس تصویری دارند یا ویدیوهای آنلاین را استریم می‌کنند مناسب هستند. اما برگ برنده TD-LTE، زمانی است که یک کاربر به سرعت و حجم بالا برای دانلود فایل‌های حجیم نیاز دارد. از طرفی اینترنت موبایل در سایر نقاط دنیا، اینترنت بسیار کم‌حجمی است و نحوه استفاده از آن در ایران، با سایر نقاط جهان متفاوت است. کاربران در کشورهای پیشرفته‌تر، به اینترنت ثابت بسیار بیشتر متکی هستند چراکه سرعت مناسب و تاخیر پایینی را در اختیار آنها قرار می‌دهد و محدودیت حجمی تاثیرگذاری هم ندارد. اما به دلیل عدم پیشرفت اینترنت ثابت خانگی یا همان ADSL و کمبود تکنولوژی‌های نوین‌ترین مانند VDSL یا FTTx، کاربران بیشتر به سمت اینترنت موبایل رفته‌اند. با این حال، همانطور که ذکر شد، TD-LTE یک راهکار میانی برای کاربرانی است که هم سرعت و حجم بالا را نیاز دارند و هم مایلند اینترنتی با تاخیر پایین داشته باشند.

 

ارسال نظر