دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۰۴

امواج فراصوت به جای دکمه‌های موبایل

یک شرکت نوپا که توسط یکی از مهندسان سابق اپل تاسیس شده، قصد دارد دکمه‌های گوشی‌ها را حذف کرده و استفاده از امواج فراصوت را جایگزین آنها سازد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، شرکت سنتونس اعلام کرده در حال همکاری با دو شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند و همین طور شرکت ایسوس است تا دکمه‌های فیزیکی گوشی‌ها برای کنترل صدا و روشن و خاموش کردن تلفن‌های همراه را حذف کند و در عوض از حسگرهای مبتنی بر امواج فراصوت بدین منظور بهره بگیرد. مدیریت شرکت یادشده بر عهده جس لی است که از مهندسان سابق شرکت اپل محسوب می‌شود. وی یک حسگر جدید را ابداع کرده که از امواج مافوق صوت برای شناسایی برخورد دست با بدنه گوشی بهره می‌گیرد. همچنین این حسگر انواع فشار، کشیدن دست روی گوشی و غیره را تشخیص می‌دهد. حسگر یادشده از انعطاف‌پذیری بالایی برای شناسایی تماس دست با انواع سطوح که از مواد مختلف پلاستیکی، فلزی و غیره ساخته شده باشند، برخوردار است. این شرکت با همکاری ایسوس و یک شرکت همکار دیگر به نام تنسنت، گوشی هوشمندی را بطور آزمایشی تولید کرده که از قابلیت مذکور برخوردار است. این گوشی برای علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی تولید شده و بطور محدود در چین عرضه شده است. استفاده از حسگر یادشده می‌تواند ضخامت گوشی‌های هوشمند را به علت حذف دکمه‌های جانبی کاهش دهد. گنجاندن فناوری مذکور در گوشی‌های هوشمند مستلزم به‌روزرسانی تراشه‌های تلفن‌های همراه است که ارسال امواج فراصوت را ممکن کند. همچنین باید پردازنده‌ای جدید را در گوشی‌ها نصب کرد که قادر به درک برخورد دست با بدنه گوشی‌ها باشد.

18 میلیون بیت‌کوین استخراج شد

تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌شده از مرز 18میلیون عبور کرد تا نقطه عطف دیگری در تاریخ محبوب‌ترین رمزارز دنیا رقم بخورد. بیت‌کوین حالا به سقف ظرفیت نهایی خود یعنی 21 میلیون نزدیک‌تر شده است. به گزارش دیجیاتو، «الکس ادلمن» مدیرعامل پلتفرم رمزارز Lolli می‌گوید: «کیک بیت‌کوین هر روز کوچک‌تر می‌شود. عبور از این مرز به خوبی نشان می‌دهد که کجای فرایند استخراج بیت‌کوین قرار داریم. مردم پیشرفت این رمزارز را به راحتی درک می‌کنند و متوجه می‌شوند که فقط سه میلیون بیت‌کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است. نگاه همه به این سه میلیون خواهد بود.» اما نگران نباشید، چون 120 سال یا بیشتر برای ماینینگ وقت دارید. استخراج سه میلیون بیت‌کوین باقی‌مانده به مراتب کندتر و دشوارتر از قبل خواهد بود، چون به ازای استخراج هر 210 هزار بلوک (تقریباً هر چهار سال) جایزه استخراج نصف می‌شود. در واقع هر چهار سال عرضه بیت‌کوین 50 درصد کاهش می‌یابد. بدین‌ترتیب آخرین بیت‌کوین در سال 2140 میلادی استخراج خواهد شد. در حال حاضر تعداد 372863 بیت‌کوین تا نصف شدن جایزه بلوک باقی مانده است که طبق اطلاعات سایت آماری بیت‌کوین در تاریخ 14 مه 2020 برابر با 25 اردیبهشت 1399 به‌وقوع خواهد پیوست. پس از عبور از مرز 18 میلیون بیت کوین، قیمت این رمزارز به بالای 8000 دلار بازگشت اما دوام چندانی نداشت و در حال حاضر در مرز 8000 دلار نوسان دارد. هم‌اکنون هر بیت‌کوین به مبلغ 7971 دلار معامله می‌شود. «پیتر شیف» یکی از مخالفان سرسخت بیت‌کوین از وضعیت ناامید‌کننده این رمزارز می‌گوید و پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت‌کوین به زودی به زیر 6000 دلار سقوط خواهد کرد. در ادامه این روند احتمال دارد که قیمت این رمزارز به 2000 دلار هم برسد اما با توجه به کاهش شدید عرضه پس از نصف شدن جایزه، به نظر می‌رسد با افزایش شدید قیمت این رمزارز روبرو باشیم.

سرقت داده‌های کاربران در لینوکس

آسیب‌پذیری امنیتی خطرناک سیستم عامل لینوکس که از چهار سال پیش تا به حال برطرف نشده، به هکرها امکان می‌دهد تا به سادگی به رایانه‌های افراد قربانی نفوذ کنند. به گزارش مهر به نقل از تریت‌پست، اگر چه قرار است یک وصله نرم‌افزاری برای حل این مشکل عرضه شود، اما هنوز این وصله به کرنل یا هسته اصلی سیستم عامل لینوکس اضافه نشده است. این حفره بسیار خطرناک مربوط به یکی از درایورهای لینوکس موسوم به rtlwifi است که از جمله مولفه‌های نرم‌افزاری این سیستم عامل برای استفاده از شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای است. در واقع rtlwifi اتصال سیستم عامل لینوکس به شبکه‌های وای‌‌فای را ممکن می‌کند. آسیب‌پذیری مذکور از راه دور قابل سوءاستفاده است و هکرها برای نفوذ به رایانه‌های مجهز به لینوکس از این طریق نیازی به دسترسی فیزیکی به آنها ندارند و تنها کافی است آنها در محدوده شبکه وای‌‌فای مورد استفاده رایانه لینوکسی هدف قرار داشته باشند. نکته مهم این است که بعد از عرضه این وصله نرم‌افزاری و اضافه شدن آن به نسخه‌های متعدد و مختلف لینوکس مدت نسبتا قابل توجهی طول خواهد کشید که این نسخه‌ها به دست همه کاربران برسد و هکرها تا آن زمان فرصت کافی برای سوءاستفاده از آسیب‌پذیری مذکور را خواهند داشت.

 

ارسال نظر