دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۵۴

تلویزیون‌های هوشمند جاسوس شدند

بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند تبدیل به یک ابزار مناسب برای ردیابی و جاسوسی از اطلاعات کاربران شده‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از the verge، تلویزیون‌های هوشمند در سال‌های گذشته یکی از پرطرفدارترین محصولات در دنیال دیجیتال به‌شمار می‌روند که به کاربران اجازه می‌دهند با استفاده از تلویزیون منزل و محل کار خود به شبکه اینترنت وایرلس متصل شده و از طریق پلت‌فرم‌های مربوطه، به گشت و گذار اینترنتی و همچنین تماشای فیلم و سریال و محتوای ویدویی به صورت آنلاین بپردازند. اکنون نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت‌گرفته توسط کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه فناوری نشان می‌دهد که تعداد زیادی از پلت‌فرم‌های استریم و پخش آنلاین محتوای ویدیویی اطلاعات کاربران تلویزیون‌های هوشمند را ردیابی و جاسوسی کرده و بدون اجازه آنها داده‌های مختلفی را جمع‌آوری کرده‌اند. در این گزارش همچنین نام دو پلت‌فرم استریم آنلاین یعنی Roku و Amazon Fire نیز ذکر شده است که به نظر می‌رسد اطلاعات و داده‌های کاربران پلت‌فرم‌های استریم آنلاین در تلویزیون‌های هوشمند را جمع‌آوری کرده و آنها را به منظور استفاده در نمایش آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط با علایق کاربران در اختیار نهاد و شرکت‌های نامعلومی قرار داده‌اند. چندی پیش بود که بسیاری از کارشناسان از احتمال فراگیر شدن جاسوسی هکرها و مجرمان سایبری از طریق گجت‌های هوشمند همچون دستیارهای صوتی، اسپیکر و تلویزیون‌های هوشمند سخن گفته و هشدار داده بودند که کاربران باید مراقب افشای اطلاعات و داده‌های خود در فضای مجازی باشند.

حذف برنامه‌های دریافت وام از گوگل‌پلی

گوگل با هدف مقابله با برنامه‌های فریبکار ارایه خدمات وام و اپلیکیشن‌های مربوط به این برنامه‌ها را از پلی‌استور حذف کرده است. به گزارش فارس به نقل از انگجت، گوگل در روزهای اخیر بسیاری از برنامه‌های فریبنده دریافت وام را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرده است. برنامه‌های یادشده وام‌هایی با نرخ بهره ۳۶ درصد به کاربران ارایه می‌کردند، اما این موضوع را به روشنی برای افراد مشخص نمی‌کردند و از همین طریق مشکلات زیادی را به وجود می‌آوردند. سخنگوی گوگل در این مورد گفته است: ما سیاست‌گذاری مالی خود را در ماه آگوست گذشته ارتقا داده‌ایم و هدف ما حفاظت از کاربران در برابر روش‌های سوءاستفاده و بهره‌برداری نامناسب از کاربران است.» در عین حال اپل هنوز سیاست مشابهی را به کار نگرفته، اما اعلام کرده به‌طور منظم در حال بررسی و بازبینی برنامه‌های مذکور است تا در صورت هرگونه سوءاستفاده با آنها برخورد کند.

رقابت سیستم‌عامل هوآوی با آی‌اواس

مدیر ارشد اجرایی هوآوی طی مصاحبه‌ای ادعا می‌کند سیستم عامل هارمونی او‌اس تا دو سال دیگر می‌تواند با «آی‌اواس» اپل رقابت کند. به گزارش مهر به نقل از گیزموچاینا، در اوایل سال جاری میلادی وزارت بازرگانی امریکا هوآوی را در فهرست سیاه خود قرار داد و آن را متهم به جاسوسی کرد. به موجب این اقدام، رابطه شرکت‌های امریکایی با هوآوی تحت تاثیر قرار گفت. به این ترتیب شرکت هوآوی اجازه نداشت با گوگل همکاری و از سیستم عامل و اپلیکیشن‌های آن استفاده کند. به همین دلیل هوآوی اعلام کرد سیستم عامل مخصوص خود به‌نام «هارمونیOS» را روی موبایل‌هایش استفاده خواهد کرد. این درحالی است که بعدا مشخص شد هوآوی از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌طور مخفیانه روی یک پروژه OS فعالیت می‌کرده است. در حالی که طبق گزارش‌های مختلف هواوی نخستین موبایل هوشمند مجهز به هارمونیOS را تا پایان سال به بازار عرضه می‌کند، این شرکت جدیدترین سری موبایل‌های خود (میت۳۰) را با کمک ASOP (پروژه منبع باز اندروید) به بازار عرضه کرد. البته این موبایل‌ها از سرویس‌های گوگل پلی پشتیبانی نمی‌کنند. با وجود این، سیستم عامل هارمونیOS روی سیستم‌های دیگر این شرکت مانند تلویزیون‌های برندHonor عرضه شدند.

رصد اطلاعات موبایل امریکا‌یی‌ها

احزاب سیاسی امریکا و ستادهای تبلیغاتی وابسته به آنها به دنبال بررسی دقیق اطلاعات قابل استخراج از گوشی‌های هوشمند عموم مردم برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی هستند. به گزارش مهر به نقل از وال استریت، مهم‌ترین داده‌ای که احزاب سیاسی امریکا به دسترسی به آنها از طریق گوشی‌های هوشمند علاقه دارند، موقعیت مکانی هر فرد است که از طریق جی‌پی‌اس قابل دسترس است. ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، احزاب سیاسی و گروه‌های مختلف وابسته به آنها با جمع‌آوری اطلاعات موقعیت مکانی هر مالک گوشی تلاش می‌کنند رای‌دهندگان بالقوه خود را شناسایی کرده و با دستیابی به تصویری کلی و دقیق از این افراد برای جلب نظر آنها برنامه‌ریزی کنند. از این طریق می‌توان دریافت هر فرد بیشتر در کجا سکونت دارد و محل کار و زندگی وی کجاست. بر همین اساس می‌توان برای جلب نظر افراد یادشده و ترغیب آنها به شرکت در برنامه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی احزاب سیاسی که در نزدیکی محل کار و سکونت هر شخص برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی کرد. زمانی که داده‌های جغرافیایی با اطلاعات شخصی خاص هر فرد پیوند بخورد، ستادهای انتخاباتی درمی‌یابند درخواست از چه اشخاصی برای کمک مالی به ستادهای انتخاباتی، احتمالا به نتیجه بهتری منجر می‌شود و لذا دقیقا روی همین افراد متمرکز می‌شوند.

 

ارسال نظر