IoP چشم‌انداز IoT در حوزه پرداخت

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۵۷
IoP چشم‌انداز IoT در حوزه پرداخت

گروه دانش و فن |

از وسایل نقلیه گرفته تا خودروها، حجم و تنوع اشیایی که به اینترنت وصل می‌شوند، رو به رشد است. طبق گزارش منتشرشده در وب‌سایت فوربس، تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیا  (IoT) در سطح جهان از 7.9 میلیارد در سال 2019 به 13.8 میلیارد در سال 2024 گسترش می‌یابد و این اشیاء جدای از رایانه‌های شخصی، تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی هستند. این مجازی‌سازی سریع دنیای فیزیکی، توجه چشمگیر اکوسیستم پرداخت را با چشم‌انداز موارد جدید استفاده از تجارت و فرصت‌های بازار جلب کرده است. این موضوع همچنین توجه شرکت‌های فناوری و OEMها (تولیدکننده تجهیزات اصلی) را به خود جلب می‌کند، شرکت‌هایی که پرداخت‌‌ را به عنوان خدمتی که می‌تواند باعث افزایش تعامل دستگاه‌ها و حمایت از جریان‌های جدید درآمدی شود، در نظر می‌گیرند. اینترنت اشیا در بنیادی‌ترین سطح خود، گسترش شبکه پذیرش پرداخت را با تبدیل هر وسیله متصل به بستر‌های خرید، تسریع می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که تراکنش‌هایی که قابلیت استفاده از اینترنت اشیا را دارند، طی چند سال آینده، نرخ رشد مرکب سالانه را در امریکا، 125 درصد افزایش دهند. در حالی که بسیاری از معاملات اینترنت پرداخت (IoP) با پرداخت از طریق کانال‌های دیگری مشخص می‌شوند (به عنوان مثال، اینکه تراکنش با استفاده از یک کارت اعتباری در پمپ سوخت، اکنون از طریق وسیله نقلیه انجام ‌شود)، فرصتی برای پرداخت جدید خالص و به دنبال آن درآمد ِ در دسترس است. انتظار می‌رود تا سال 2022، حدود 7.5 میلیارد دلار معاملات جدید از طریق اینترنت پرداخت به امریکا منتقل شود‌، مانند مواردی که برای معاملات خرد هم استفاده از کارت‌های اعتباری را جایگزین پول نقد می‌کنند.

همه این موارد حاکی از آن است که اینترنت پرداخت و افزایش ارتباطات داخلی در سراسر جهان، به یک ابرروند در چند سال آینده تبدیل خواهد شد. با این مدل از دستگاه‌ها که می‌توانند به صورت خودکار، پرداخت‌ها را در کنترل داشته باشند، ما شاهد قدم‌هایی جدید در دگردیسی دیجیتال بانک‌ها، فراتر از گوشی‌های موبایل هوشمند و پوشیدنی‌ها هستیم. اینترنت پرداخت، پرداخت‌های دیجیتال بیشتری را در زندگی روزمره‌ مشتریان قرار خواهد داد. این فناوری، شیوه‌های مصرف مردم را تغییر داده و روی الگوهای هزینه آنها تأثیر خواهد گذاشت. این پرداخت‌های جدید، به صورت عمده مبتنی بر کاربرد خدمات هستند. همه این تراکنش‌ها به افزایش خرید آنلاین منجر می‌شود و مرزهای بین فرآیند خرید و پرداخت را از بین می‌برد. اشیا  متصل همچنین یک ابزار قدرتمند برای آگاهی بهتر نسبت به عادات مصرف‌کننده هستند. اما در عین حال، دگردیسی اصلی اینجا اتفاق می‌افتد که چه زمانی اشیاء بازیگران اصلی تراکنش‌ها خواهند بود. اینکه اینترنت اشیا، و به صورت خاص‌تر اینترنت پرداخت، لایه جدیدی از اقتصاد را با سرویس و کاربرد تحت مدل‌های پرداخت ایجاد خواهد کرد. این پرداخت‌ها در حال حاضر وجود دارند و شروع شده‌اند. سفارش مجدد برخی از مواد غذایی که در یخچال یا آشپزخانه شما مورد نیاز هستند و تمام شده‌اند، اکنون از طریق صفحه نمایش این وسایل در امریکا میسر است و شما می‌توانید هزینه مواد غذایی خود را از همان صفحه نمایش یخچال به راحتی پرداخت کنید.

    چالش‌هایی که اینترنت پرداخت با آن روبه‌رو است

موفقیت اینترنت پرداخت (و شرکت‌های حاصل از آن)، به تسهیلاتی که برای مشتری ارایه می‌کند، بستگی دارد، اما اینترنت پرداخت هم با چالش‌هایی مواجه است که اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرند‌، با شروع بازار اینترنت پرداخت، ممکن است برای ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت تهدید محسوب شوند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، اعتماد و پذیرش مصرف‌کننده است. تجارت‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، فرصتی برای ریسک سرمایه‌گذاری و انتظار برای بازگشت آن نیست. همانطور که استقبال زیاد مصرف‌کنندگان از پرداخت‌ با استفاده از تلفن همراه بدون تماس (contactless) نشان می‌دهد، برطرف کردن نگرانی‌های امنیتی یکی از مهم‌ترین موانعی است که باید قبل از شروع معاملات اینترنت پرداخت، به آنها توجه شود. این موضوع نیازمند تلاشی مضاعف از طرف تجار، ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت و شرکت‌های فناوری برای آموزش مصرف‌کنندگان در فناوری‌های امنیتی موجود برای محافظت از آنهاست، آن هم با ادبیاتی که مصرف‌کننده با آن آشنا باشد. ذی‌نفعان اینترنت پرداخت، همچنین باید در مورد نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌های مشتری شفاف باشند، با توجه به اینکه 85 درصد از مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند هیچ‌گونه کنترلی بر میزان داده‌های شخصی که مشاغل در حال جمع‌آوری آنها به صورت آنلاین هستند، ندارند. به علاوه برای تحریک مصرف‌کننده به استفاده از روش جدید، یک روش قابل توجه و بهتر از چیزی که در حال حاضر وجود دارد، مورد نیاز است، این بدین معناست که اگر معامله به روش اینترنت پرداخت به نحو قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر و راحت‌تر از ابزارهایی که همین حالا هم وجود دارد نباشد، رقابت را واگذار می‌کند.

چالش دیگر، ادغام و فعال‌سازی است. اینترنت پرداخت به صنعت پرداخت نیاز دارد تا با شرکت‌هایی مانند OEM‌های خودکار و معمارهای فنی مانند سیستم‌های سرگرمی رسانه‌ای، که بطور سنتی با معاملات در ارتباط نبوده‌اند، همکاری کند. این موضوع باعث افزایش اهمیت مواردی مانند خدمات خرد، توسعه نرم‌افزار (DevOps) و رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت می‌شود که بتوانند این همکاری را ساده‌تر کنند. انواع جدید ارایه‌دهندگان واسط نیز برای ایجاد بافت پیوندی بین شرکت‌های پرداخت و فناوری ضروری است. انواع مختلفی از استارت‌آپ‌ها از جمله FitPay، P97 Networks و PayByCar در حال حاضر پدید آمده‌اند که به تکمیل این نقش کمک کنند.

یکی دیگر از این چالش‌ها، امنیت و تأیید اعتبار دستگاه است،  همانطور که گستردگی حملاتی مانند بات‌نت‌های میرای نشان می‌دهد، نقاط پایانی اینترنت اشیا هم درمعرض خطر قرار دارند. این نقاط پایانی از آنجایی که با داده‌های مالی در تماس هستند، در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت و این موضوع باعث می‌شود که برای کلاهبرداران هم جذاب‌تر باشند. همه این موارد باعث ایجاد یک نگرانی جدی برای شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت می‌شود که وظیفه‌شان تسهیل معاملات امن در دستگاه‌هایی است که غالباً پرداخت، تجارت و امنیت قوی در نظر ندارند.

مالکیت داده‌ها نیز یکی دیگر از چالش‌های موجود است. معاملات اینترنت پرداخت، اطلاعاتی غنی را تولید می‌کند که می‌تواند برای تأکید بر تجربیات مشتری و مدل‌های جدید درآمدی استفاده شود. چالش استفاده از این داده‌ها در قالب اشتراک‌گذاری توافق‌نامه‌ها بین شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداختی، بازرگانان، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فناوری ایجاد می‌شود. شرکت‌کنندگان در بازار اینترنت پرداخت همچنین لازم است از مهارت‌ها و فنا‌وری‌های مناسب برای تبدیل صحیح داده‌ها به عمل برخوردار باشند. شرکت مسترکارت به نوبه خود 600 میلیون دلار برای دست‌یابی به فناوری کاربردی Applied Predictive Technologies در سال 2015 و 600 میلیون دلار برای شرکت هوش مصنوعی Brighterion در سال 2017 هزینه کرده است. همچنین شرکت خدمات پرداخت ویزا طی پنج سال گذشته تقریباً 500 میلیون دلار در ابتکارات هوش مصنوعی و زیرساخت داده‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

در نهایت، تا زمانی که اینترنت اشیا در حال شتاب‌گیری باشد، ما شاهد تغییر در چشم‌انداز پرداخت‌ها با تکامل اینترنت پرداختی‌ هستیم، جایی که می‌توان از دستگاه‌های متصل به هم، برای پرداخت هزینه‌ها با کمترین دخالت انسانی استفاده کرد، همچنانکه همین حالا هم ارایه‌دهندگان خدمات پرداخت مانند و FitPay و Amazon Dash، توانایی‌های پرداخت بدون تماس را برای دستگاه‌های پوشیدنی امکان‌پذیر می‌کنند. البته اینترنت پرداخت هنوز در حد یک پروتکل است اما انتظار می‌رود که بزرگ‌ترین بخش در حال تکامل دنیای تکنولوژی شود، آینده‌ای که در آن پول وجود دارد اما پرداخت‌ها با بهر‌ه‌گیری تکنولوژی، به شیوه‌ای جدید بازتعریف می‌شوند.

 

ارسال نظر