توصیه‌های رییس رگولاتوری به زائران اربعین

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۸۷۰
توصیه‌های رییس رگولاتوری به زائران اربعین

اگرچه ظرفیت شبکه ارتباطی کشور در مسیر راهپیمایی زوار دو برابر شده اما برای استفاده بهتر از امکانات ارتباطی، زائران باید نکات مهمی را درباره تهیه سیم‌کارت و استفاده از اینترنت در نظر بگیرند. به گزارش مهر، نقش ابزارهای ارتباطی در برقراری ارتباطات مشتاقان حضور در راهپیمایی اربعین حسینی، همه ساله پررنگ‌تر می‌شود و این موضوع سبب شده تا هرسال تدابیر ویژه‌ای برای تامین ارتباطات باکیفیت در این ایام درنظر گرفته شود. اگرچه در شرایط عادی میزان ترافیک مکالمات میان ایران و عراق روزانه حدود ۱۵۰ هزار دقیقه تخمین زده می‌شود، اما برآوردها نشان می‌دهد که این میزان در ایام اربعین به بیش از ۲۰ برابر افزایش می‌یابد. برای مثال طبق اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت سال گذشته و در فاصله یک هفته مانده تا روز اربعین (از ۲۳ تا ۳۰ مهرماه ۹۷) بیش از ۵.۵ میلیون دقیقه مکالمه بین عراق و ایران تبادل شد که سهم تماس از عراق به ایران بیشتر بوده است. از این رو با توجه به افزایش چندبرابری نیاز مشترکان به خدمات ارتباطی در مرزهای دو کشور، وزارت ارتباطات با ایجاد کمیته تامین مناسبت‌های ملی مذهبی متشکل از شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، مخابرات و اپراتورهای موبایل، در قالب افزایش ظرفیت زیرساخت‌های ارتباطی، تخصیص باندفرکانسی جداگانه، راه‌اندازی اینترنت وای‌فای و کیوسک‌های تلفن در مرزهای منتهی به خاک عراق (خسروی، مهران، شلمچه و چذابه)، نصب آنتن‌های موبایل سیار و افزایش ظرفیت آنتن‌دهی، همه ساله امکاناتی را برای زائران اربعین فراهم می‌کند. با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به ازدحام جمعیت در مرزهای کشور و نیز به دلیل کمبود امکانات در کشور عراق، زائران اربعین در سال‌های گذشته از دریافت خدمات ارتباطی رضایت کامل نداشته و آنطور که باید نمی‌توانستند مکالمه موفق داشته یا از اینترنت بدون قطعی و وصلی استفاده کنند. امسال اما برای تامین ارتباطات زائران اربعین حسینی، وزارت ارتباطات از چندماه پیش مذاکرات خود را با طرف عراقی آغاز کرد تا مشکلات کمبود ظرفیت در کشور عراق که سبب شده سال‌های گذشته، برخی ارتباطات به موفقیت نرسد، برطرف شود. از سوی دیگر، با دستور وزیر ارتباطات، شرکت زیرساخت، اپراتورهای موبایل و شرکت مخابرات ایران نیز نسبت به افزایش ظرفیت‌های شبکه خود اقدام کرده‌اند.

در این راستا، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد آخرین وضعیت تامین ارتباطات برای زائران اربعین حسینی گفت: «ما طی روزهای گذشته از مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه بازدید داشتیم و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای تامین سرویس دهی به زوار اربعین قرار گرفتیم. هم‌اکنون تمامی مسیرهای زیرساخت ارتباطی منتهی به پایانه‌های مرزی کشور، مجهز به فیبرنوری شده و پهنای باند اینترنت نیز برای پایانه‌ها فراهم است. با توجه به اینکه سال گذشته در مقطعی با قطعی فیبرنوری مواجه شدیم، امسال دو مسیر فیزیکی جداگانه به صورت پشتیبان در نظر گرفته شده است. همچنین ارتباطات رادیویی در همه مرزهای کشور برقرار است و یک ارتباط ماهواره‌ای نیز برای مسیر شلمچه و چذابه درنظر گرفته شده که در صورت لزوم و در موارد خاص، امکان برقراری ارتباطات را فراهم می‌کند. در کلیه جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی کشور، درایو تست (تست کیفیت با ماشین) انجام شده است و غیر از معدود نقاط کور در این مسیرها، کل مسیر تحت پوشش نسل ۳ و ۴ تلفن همراه قرار دارد.»

فلاح جوشقانی در مورد نصب سایت‌های موقت و پرتابل در نقاط جاده‌ای منتهی به پایانه‌های مرزی کشور برای بهبود ارتباطات زائران اربعین تاکید کرد: «عملیات نصب هشت سایت موبایل در کرمانشاه، پنج سایت در ایلام و هفت سایت در خوزستان از سال گذشته انجام شده است و امسال نیز پنج سایت موقت تلفن همراه در پایانه خسروی، ۱۳ سایت در مرز مهران و ۱۴ سایت موقت در چذابه و شلمچه نصب و راه‌اندازی شده است. پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائران اربعین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یابد و ظرفیت شبکه ارتباطی کشور برای تامین ارتباطات زوار نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.» وی با تاکید بر اینکه تیم‌های فنی و پشتیبان از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها در پایانه‌ها مستقر شدند، افزود: «یک تیم پایش و پاسخگویی نیز در پایانه‌های مرزی مستقر هستند که در صورت بروز مشکل و اعلام آن، می‌توانند موضوع را گزارش و پیگیری کنند. مسیر ارتباطی ما با زائران، سامانه ۱۹۵ است و زائران می‌توانند در صورت بروز مشکل ارتباطی، گزارش آن را به سامانه تلفنی ۱۹۵ اعلام کنند تا بطور ویژه به آن رسیدگی شود. برای رفع مشکل نقاط کور و مشکلات سایت‌های BTS، هماهنگی‌های مناسبی در حال انجام است و حتی برخی سایت‌ها به دلیل نبود امکانات، در حال سرویس‌دهی با ژنراتور هستند. گزارشی که از سوی اپراتورهای عراقی اعلام شده است نیز نشان می‌دهد آنها نسبت به افزایش ظرفیت در خاک عراق اقدام کرده‌اند و پوشش اینترنت وای‌فای در نجف و کربلا را وعده داده‌اند. اینترنت در کشور عراق 3G است و اپراتورهای این کشور اعلام کرده‌اند که آمادگی کامل برای ارایه خدمات به زوار اربعین را دارند.»

معاون وزیر ارتباطات در مورد تعرفه مکالمه و اینترنت برای زائران گفت: «با مذاکرات صورت‌گرفته موفق شدیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر دقیقه مکالمه، تعرفه‌ها را کاهش دهیم. سال گذشته در ایام اربعین به دلیل آنکه شرکت ارتباطات زیرساخت، مسوول ارتباطات تلفنی بین‌الملل بود، تعرفه مکالمات به ازای هر دقیقه حدود ۹۰۰ تومان کاهش یافت اما امسال با توجه به آزادسازی سرویس‌دهی در تلفن بین‌الملل، اپراتورهای ایرانی با مذاکراتی که انجام دادند در نهایت هر دقیقه مکالمه در اربعین را نسبت به روزهای عادی سال، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش دادند.» وی به زائران اربعین توصیه کرد که اگر قصد استفاده از سرویس رومینگ با

سیم‌کارت‌های خود را دارند، سرویس رومینگ گوشی خود را قبل از خروج از خاک ایران فعال کنند. در همین حال توصیه می‌شود در صورت استفاده از رومینگ، کاربران بسته اینترنت ویژه اربعین را که اپراتورهای موبایل ایرانی پیشنهاد داده‌اند فعال کنند و از اینترنت آزاد استفاده نکنند، چرا که قیمت اینترنت در عراق ۴۰ تا ۵۰ برابر گران‌تر از ایران است. فلاح جوشقانی گفت: «به زائران توصیه می‌شود برای استفاده از اینترنت، از وای‌فای رایگان موکب‌ها در مسیر نجف و کربلا استفاده کنند یا اینکه بسته اینترنت ویژه اربعین را شارژ کنند. در غیر این صورت از سیم‌کارت عراقی برای دیتا استفاده کنند، زیرا اپراتورهای عراقی نیز بسته‌های ویژه اینترنت برای زائران در نظر گرفته‌اند که مقرون‌به‌صرفه‌تر است.» مطابق با اعلام وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه، درصورتی که زائران از سیم‌کارت‌های ایرانی و رومینگ استفاده کنند، نرخ مکالمه مشترکان همراه اول با ایران دقیقه‌ای ٣٢٠٠ تومان، مکالمه دریافتی و تماس با شماره عراقی دقیقه‌ای ۲۱۰۰ تومان، ارسال پیامک ٩٠٠ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه ۸۵۰ تومان محاسبه می‌شود. درهمین حال اپراتور ایرانسل هزینه تماس با ایران را ۳۲۰۰ تومان، هزینه تماس داخل عراق و هزینه دریافت تماس را ۲۱۰۰ تومان برای مشترکان خود در نظر گرفته است. هزینه ارسال پیامک نیز ۹۰۰ تومان است. همچنین هزینه تماس از ایران با شماره‌های عراقی نیز در تعرفه ویژه اربعین امسال، ۲۱۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. این اپراتورها بسته‌های ویژه اربعین نیز برای مشترکان خود در نظر گرفته‌اند. زائران باید توجه داشته باشند که روشن کردن گوشی تلفن همراه هزینه نداشته و دریافت پیامک نیز رایگان است.

معاون وزیر ارتباطات همچنین به زائران اربعین توصیه کرد که در صورتی که تمایل به خرید سیم‌کارت عراقی دارند، آن را خارج از مرز و در خاک عراق و از مراکز معتبر و مراکز فروش سیم‌کارت اپراتورهای عراقی تهیه کنند. فلاح جوشقانی گفت: « متاسفانه شاهد هستیم که برخی در پایانه‌های مرزی اقدام به فروش سیم‌کارت‌های عراقی می‌کنند که این سیم‌کارت‌ها هیچ‌گونه تضمینی ندارد و احتمال کلاهبرداری برای آنها وجود دارد. همچنین فروش سیم‌کارت خارجی در ایران غیرقانونی است و رگولاتوری تضمینی برای آن نمی‌دهد. زائران در صورتی که قصد خرید سیم‌کارت عراقی دارند، آن را از نمایندگی‌های مجاز در کشور عراق و با ارایه مدارک هویتی، تهیه کنند.» رییس رگولاتوری همچنین نسبت به سوءاستفاده کلاهبرداران از بسترهای ارتباطی برای فریب زائران اربعین حسینی، هشدار داد و گفت: «با توجه به سوءاستفاده کلاهبرداران از بسترهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، مشترکان تلفن همراه و زائران اربعین حسینی در صورت دریافت هرگونه پیامک بر بستر تلفن همراه یا پست در شبکه‌های اجتماعی یا لینک‌های اینترنتی ناشناس مبنی بر ارایه سرویس خاص در این ایام، از ارسال هرگونه کد درخواستی برای عضویت در آن سرویس یا دانلود نرم‌افزار خودداری کنند. ما به اپراتورهای تلفن همراه نیز هشدار داده‌ایم که حساسیت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و خدمات خود را با شناسنامه‌های مشخص و قابل شناسایی یا اعلام در سایت‌های خود، به زائران ارایه دهند.»

فلاح جوشقانی با اشاره به سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم‌کارت گفت: «چنانچه زائران اربعین حسینی، پیامکی با عنوان (ماسک) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر صدور سیم‌کارت به نام‌شان دریافت کردند باید به دفاتر فروش اپراتورها مراجعه و سیم‌کارت ثبت‌شده را مسدود و غیرفعال کنند. شاهد رواج سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم‌کارت بدون اطلاع آنها هستیم. سیم‌کارت‌های ثبت‌شده بدون اطلاع مالکان آنها، مسدود می‌شود. پیش از این نیز سوءاستفاده از اطلاعات هویتی حجاج بیت‌اللـه الحرام، برای ثبت گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در سامانه گمرک صورت گرفته بود. به همین دلیل برای جلوگیری از تضییع حقوق زائران اربعین حسینی، از آنها می‌خواهیم از اسناد هویتی خودشان بطور جدی محافظت کنند. زائران درصورت ثبت سیم‌کارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتما سیم‌کارت را غیرفعال کرده و شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند.»

 

ارسال نظر