آی‌تی مشاغل را کارآمد می‌کند

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۹۷
آی‌تی مشاغل را کارآمد می‌کند

گروه دانش و فن|

با گسترش روزافزون اتوماسیون و هوش مصنوعی، این مساله وجود دارد که ماهیت کار چگونه به خودی خود در دنیای دیجیتالی که مدام در حال توسعه است، تغییر می‌کند و این چالشی است که هر گروه سنی در نیروی کار با آن روبه‌روست. برخی از مطالعات منتشرشده در سال‌های اخیر تصویری تاریک از اشتغال را در آینده نشان می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند که با توسعه فناوری، میلیون‌ها شغل از بین برود. با وجود این، نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که تغییرات بزرگی در راه است.

بر اساس گزارش وب‌سایت ekathimerini، بایرون نیکولاییدز -مدیرعامل شرکت PeopleCert که در مهارت‌های حرفه‌ای آزمون و گواهینامه تخصص دارد- می‌گوید: «در وقوع انقلاب صنعتی چهارم یک پارادوکس وجود دارد، در حالی که سازمان‌های بین‌المللی درباره از بین رفتن بسیاری از شغل‌ها ناشی از تحولات روباتیک هشدار می‌دهند، اما نیروی کار هم با کمبود جدی در زمینه افرادی با مهارت دیجیتالی روبه‌روست. در اروپا تا پایان سال 2020، با کمبود حدود 500 هزار نفری افراد متخصص در زمینه ICT مواجه هستیم. در حالی که آمار رسمی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد طی چند سال آینده، 90 درصد از مشاغل به مهارت‌های دیجیتالی نیاز دارند، این نگرانی جدی وجود دارد که 60 درصد نیروی کار، امروز با فناوری‌هایی کمی فراتر از اصول اولیه آشنا نیستند.» او می‌گوید: «بحران یونان ممکن است برای اقتصادش ویران‌کننده باشد، اما در عین حال فرصتی را برای تجدیدنظر درباره آینده عرضه و تقاضا ایجاد کرده است. اکنون یونان در موقعیتی است که بتواند نیم میلیون شغل در فناوری اطلاعات و به ویژه در برنامه‌نویسی ایجاد کند و این برای کشوری که 50 هزار نفر از کارکنان بامهارتش، کشور را برای کسب چشم‌انداز حرفه‌ای ‌بهتر ترک کرده‌اند، خبر خوبی محسوب می‌شود.» برای اثبات این منظور، نیکولاییدز یک دوره برنامه‌نویسی بوت‌کمپ در سال 2017 برگزار کرد که 400 نفر از این دوره فارغ‌التحصیل شدند و بیش از 90 درصد بلافاصله کار پیدا کردند. نیکولاییدز درباره این دوره گفت: «افرادی که در این برنامه شرکت کردند، هیچ ارتباط خاصی با فناوری نداشتند و از حرفه‌هایی با‌ طیف‌های مختلف آمده بودند. ما زیست‌شناسان و حتی کاهنانی در بین این افراد داشتیم که اکنون پس از شش ماه آموزش، در زمینه آی‌تی کار می‌کنند. فناوری به سرعت پیش می‌رود، همه‌چیز به سرعت تغییر می‌کند و به‌طور فزاینده‌ای به هم پیوسته می‌شود. این برای دولت‌ها یک چالش است که بتوانند با این واقعیت‌های جدید سازگار شوند.» استانداردهای بین‌المللی مهارت‌‌های دیجیتالی، چشم‌انداز جویندگان کار را در سنینی که پیدا کردن شغل و به ویژه برای جوانان یک چالش رو به رشد است، تقویت می‌کند. در حال حاضر گواهی‌های ICDL به حدود 60 میلیون دانشجو، کارگر و افراد حرفه‌ای در طیف‌های وسیعی از زمینه‌ها و سازمان‌های دولتی در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها از جمله کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه ارایه شده است. آنچه رخ می‌دهد، اشتغا‌ل‌زایی برای کارمندان آینده و بهره‌وری برای کارفرمایان است؛ زیرا سواد رایانه‌ای با توجه به پیشرفت سریع فناوری بسیار مهم است، خصوصا که کارفرمایان لزوما اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش به کارکنان خود را احساس نخواهند کرد. هرچه آموزش‌های دیجیتالی در سنین پایین‌تری برای فرد آغاز شود، او آمادگی بیشتری برای مطالبات در حال تغییر و روبه افزایش در آینده خواهد داشت. آیا جهان برای چهارمین انقلاب صنعتی آماده است؟ کارشناسان معتقدند این روند، به آموزش نیروی کار متکی است. این حقیقتی است که همه باید با آن کنار بیاییم. کارشناسان همچنین استدلال می‌کنند که جدا از نیروی کار، دولت‌ها و سازمان‌های دولتی نیز باید برای تغییرات آینده آماده شوند. به عنوان مثال، تام اوسولیوان از جامعه کامپیوتری ایرلند (ICS)، می‌گوید: «قوانین حاکم بر حرفه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به ظهور جرم اینترنتی، از سرقت پول از حساب‌های کاربری گرفته تا داده‌های غیرقانونی در رسانه‌های اجتماعی، باید جدی‌تر شود.»

   برای اشتغال، به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز است

از طرفی در وب‌سایت weforum، به این موضوع اشاره می‌کند که امروزه، افراد فقط با تخصص در یک رشته نمی‌توانند در دنیای کسب‌وکار موفق شوند و به مجموعه‌ای از مهارت‌های اصلی و فرعی نیاز دارند. اشتغال به‌نوبه خود کانالی است که به افراد مختلف امکان استقلال اقتصادی و ایفای نقش فعال در اقتصاد را می‌دهد. با‌این‌حال، با دیجیتالی‌شدن محیط کار در انقلاب صنعتی چهارم، می‌توان راه‌های سنتی اشتغال را به‌چالش کشید. در برخی صنایع مشخص، به‌دلیل یکپارچه‌سازی فناوری‌ در چهارمین انقلاب صنعتی، نیروی کار کاهش یافته است؛ به همین دلیل، کارآفرینی به عنوان دومین بازوی اغلب اوقات فراموش‌شده اشتغال، به ارزیابی مجدد و فوری نیاز دارد. درنظرگرفتن تعریف جدیدی برای سواد و اشتغال و کارآفرینی نقش عمده‌ای در موفقیت شغلی و کسب‌وکار افراد ایفا و تضمین می‌کند فناوری‌های جدید مشاغل را تهدید نخواهد کرد. برای اینکه همه بتوانند از انقلاب صنعتی چهارم سود ببرند باید مجموعه مهارتی خود را گسترش دهند و درباره فناوری‌های جدید یاد بگیرند و انقلاب صنعتی چهارم، توسعه‌ مهارت را به فرایندی دسترس‌پذیر و یکپارچه تبدیل کرده است. با رسانه‌هایی مثل موتور جست‌وجوی گوگل، دوره‌های آنلاین جامع مثل Edx وCoursea، پادکست‌ها و ویدئوهای یوتیوب، می‌توان به کتابخانه‌ای از اطلاعات دسترسی پیدا کرد. کارمندان انقلاب صنعتی چهارم افرادی با مجموعه مهارت‌های مکمل و گسترده خواهند بود. کارمندان با یکپارچه‌سازی فناوری‌ها در کسب‌وکارها و افزایش فرایندهای کسب‌وکار، می‌توانند به کارآفرینان موفقی تبدیل شوند. برای مثال، وکیل می‌تواند برای اجرای قراردادهای هوشمند کدنویسی و فناوری بلاک‌چین را یاد بگیرد یا کارمندی می‌تواند برای افزایش فروش شرکت خود، صفحات شبکه مجازی بسازد و آن را مدیریت کند. به‌لطف فناوری‌های کنونی، دسترسی به کارآفرینی به عنوان منبع درآمد آسان‌تر شده است. برای مثال، می‌توان از طریق صفحه شبکه اجتماعی کسب‌وکاری را اداره کرد، البته ناگفته نماند افراد برای سازگاری با چنین تحولی باید درک خود از کسب‌وکار را تغییر دهند. انقلاب صنعتی چهارم جامعه را برای دستیابی به هدف افزایش یکپارچه‌سازی فناوری در کسب‌وکارها و فرایندهای کسب‌وکار تغییر داده است؛ به همین دلیل، ترس از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ازجمله افزایش بیکاری افزایش یافته است. بخش زیادی از ریسک‌ها و ترس‌ها را می‌توان با تجدیدنظر درباره نحوه درک آموزش و اشتغال و کارآفرینی کاهش داد. تمام موارد یادشده با یکدیگر در ارتباط هستند و اگر به‌خوبی به یکدیگر مرتبط شوند، مولفه‌های مهم اکوسیستم توسعه اقتصادی پایدار را تشکیل می‌دهند. بهترین روش برای ارتباط این بخش‌ها با یکدیگر ایجاد تنوع در سواد و آموزش مجموعه‌های مهارتی گسترده به افراد است که به سازگاری بیشتر آنها با دیجیتالی‌شدن محیط کار منجر می‌شود و شایستگی لازم برای تبدیل به کارآفرینی موفق را به آنها می‌دهد.

 

ارسال نظر