دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۱۴

اپلیکیشنی برای کمک به بیماران افسرده

در نمایشگاه جیتکس اپلیکیشن‌های مختلفی رونمایی شده که یکی از آنها برای کمک به مبتلایان به افسردگی و دیگری برای شناسایی بیماری‌های ژنتیکی نوزادان است. به گزارش مهر به نقل از گلف نیوز، نمایشگاه جیتکس در دوبی آغاز شده است. در این نمایشگاه فناوری‌هایی در بخش‌های مختلف از خدمات بهداشت و درمان گرفته تا ربات‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند. در همین راستا در نمایشگاه مذکور اپلیکیشن‌های خدمات درمانی مختلفی ارایه شدند. یکی از این اپلیکیشن‌ها برای کمک به مبتلایان به افسردگی است. دو فارغ‌التحصیل علوم رایانشی از دانشگاه امریکایی شارجه یک اپلیکیشن موبایل ابداع کرده‌اند که طی دو ماه آینده عرضه می‌شود. این اپلیکیشن رایگان و قابل دانلود روی دستگاه‌های iOS و اندروید است. کاربران این اپلیکیشن می‌توانند ناشناس بمانند و فقط باید سن و جنسیت، وضعیت روحی و احساسی خود را مشخص‌کنند. این اپلیکیشن با توجه به اطلاعات دریافتی افسردگی فرد را به سه گروه شدید، متوسط و اندک دسته‌بندی می‌کند. اپلیکیشن مذکور می‌تواند برای نمونه‌های افسردگی متوسط خدمات چت زنده را فراهم کند. اما برای کمک به کاربرانی با افسردگی شدید هاتلاین‌های کمکی ارایه شده است. در کنار این موارد افراد می‌توانند با استفاده از اپ مذکور از متخصصان داوطلب وقت ویزیت دریافت کنند.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های موجود در این نمایشگاه برای پیش‌بینی بیماری‌های ژنتیکی ارایه شده است. این اپلیکیشن M-gene نام دارد و وزارت بهداشت امارات متحده عربی آن را ارایه کرده است. اپلیکیشن M-gene، اپلیکیشنی رایگان مبتنی بر دوربین است که تصاویری کلوزآپ از نوزادان ثبت می‌کند و با استفاده از قابلیت‌های شناسایی نشانگرهای بیماری در صورت، هرگونه ناهنجاری در صورت مانند سندروم داون، سندورم ادواردز و انواع خاصی از بیماری اوتیسم را به والدین هشدار می‌دهد.

هکرهای روس کروم و فایرفاکس را دستکاری کردند

براساس گزارش جدید کسپراسکای گروهی از هکرهای روسی با استفاده از روشی جدید مرورگرهای کروم و فایرفاکس را دستکاری کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از زد دی نت، بسیاری از هکرها فقط از شکاف‌های امنیتی موجود در مرورگرهای وب استفاده می‌کنند اما اکنون یک گروه از آنها پا را فراتر نهاده است. شرکت امنیت سایبری «کسپراسکای» در یک گزارش به تلاش‌های یک گروه از هکرهای روسی به نام Turla اشاره کرده که سعی کردند با ایجاد تغییراتی در مرورگرهای کروم و فایرفاکس ترافیک رمزگذاری‌شده TLS را دستکاری کنند. هدف اصلی این هکرها از این عملیات تغییر شیوه ایجاد اتصال HTTPS در مرورگر است. این گروه از هکرها نخست سیستم‌ها را به یک ویروس تروجان از راه دور به نام  Reductor مبتلا و با کمک آن مرورگرها را دستکاری می‌کردند. در مرحله بعد هکرها گواهینامه‌های دیجیتال خود را در میزبان‌های مبتلا به ویروس نصب می‌کردند. این روند به هکرها اجازه می‌دهد هرگونه ترافیک TLS که از سیستم میزبان نشأت می‌گیرد را متوقف کنند. در مرحله دوم آنها کروم و فایرفاکس را طوری دستکاری می‌کردند تا توابع PRNG مورد نظر هکرها را فعال کند. این توابع هنگام تولید اعداد تصادفی مورد نیاز برای فرآیند مذاکره و ایجاد دستکاری‌های جدید TLS برای اتصالات HTTPS استفاده می‌شوند. هکرهای Turla با استفاده از توابع دستکاری‌شده PRNG هرگونه اتصالات جدیدTLS را دستکاری می‌کردند. البته در گزارش کسپراسکای به دلیل انجام این نوع عملیات هک اشاره نشده است.

حملات مشابه «واناکرای» در راهند

یکی از مقام‌های ارشد امریکا در امور سایبری از ناتوانی دولت این کشور در جلوگیری از انجام حملات مشابه واناکرای خبر داده است. به گزارش دیجیاتو، «جنت منفرا»، معاون «آژانس امنیت سایبری و زیرساخت» وزارت امنیت داخلی امریکا در کنفرانس Disrupt SF تک‌کرانچ به گفت‌وگو درباره حملات سایبری و به ویژه باج‌افزار واناکرای پرداخت که به سرعت صدها هزار سیستم را در سراسر دنیا آلوده و زمین‌گیر کرده است. جنت منفرا از احتمال تکرار چنین حملاتی ابراز نگرانی کرد: «نمی‌دانم برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهایی چه می‌توانیم بکنیم. فکر نمی‌کنم خود عاملان هم انتظار چنین تاثیر گسترده‌ای داشتند.»

واناکرای که اردیبهشت دو سال قبل منتشر شد، فایل‌های قربانی را رمزنگاری کرده و در مقابل باز کردن قفل از آنها تقاضای باج می‌کرد. این بدافزار علاوه بر کاربران عادی و شرکت‌ها، به بیمارستان و دیگر سازمان‌های حیاتی نیز رخنه کرد. سازمان‌های امنیتی غربی هکرهای وابسته به کره شمالی را به طراحی و انتشار این بدافزار متهم کردند، اتهامی که البته از سوی پیونگ یانگ رد شد. به گفته این سازمان‌ها در طراحی واناکرای از ابزارهای هک طبقه‌بندی شده‌ای استفاده شده که از آژانس امنیت ملی امریکا به سرقت رفته‌اند. مایکروسافت با انتشار وصله‌های امنیتی به مقابله با این بدافزار پرداخت و هکری به نام Marcus Hutchins با یافتن کلید مرگ واناکرای، مانع گسترش بیشتر این ویروس شد. با وجود این، دو سال پس از این حملات برآوردها نشان می‌دهد هنوز هم بیش از یک میلیون سیستم در برابر باج‌افزارهای مشابه آسیب‌پذیرند و همین عامل باعث شد منفرا درباره رویدادهای بعدی هشدار دهد.

 

ارسال نظر