30 درصد شبکه IP کشور IPv6 مجهز شده

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۶۱۲
30 درصد شبکه IP کشور IPv6 مجهز شده

دبیر کارگروه گذر به IPv6 سازمان فناوری اطلاعات ایران به ضرورت آموزش و اطلاع‌رسانی برای رفع مقاومت‌ها و مشکلات موجود در راه گذر به IPv6 تاکید کرد. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهروز عباس‌زاده دبیر کارگروه گذر به IPv6، درباره گذر از IPv6 به IPv4 یا گذر از پروتکل حال حاضر اینترنت به پروتکل نسخه ۶، با اشاره به طراحی نسخه فعلیIP در سال ۱۹۸۰، گفت: «آن زمان کسی فکر نمی‌کرد که اینترنت در فاصله زمانی کوتاه (حدود ۳۰ سال) این همه کاربر در سطح دنیا پیدا کند و به دلیل اینکه آدرس‌های طراحی‌شده برای IP نسخه ۴، ۳۲ بیتی هستند و حدود چهار میلیارد و سیصد میلیون آدرس در IPv6 وجود دارد، تقریبا این تعداد به اتمام رسیده است. در حال حاضر اتصال تجهیزات و اشیاء به به شبکه جهانی اینترنت بصورت توانی در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۵۰ میلیارد اتصال به شبکه اینترنت وجود داشته باشد.»

عباس‌زاده، ضرورت گذر به IPv6 در دنیا را محدودیت تعداد آدرس‌های IPv6 و همچنین مزیت‌های موجود در پروتکل نسخه ۶ اینترنت عنوان کرد و گفت: «تمام کشورهای جهان در حال حرکت به سمت IPv6 هستند و این موضوع در برخی از کشورها در ابتدای کار قرار دارد و در برخی از کشورها ۵۰ تا ۶۰ درصد شبکه به IPv6 شده است و این گذر هنوز به صورت صددرصدی در کشوری انجام نشده است. کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا، کره جنوبی و ژاپن کشورهایی هستند که سرعت بیشتری در مسیر گذر به دارند. در IPv6 پیش‌بینی ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده شده تا شبکه در طراحی‌های مختلف در آینده مشکلاتی ایجاد نشود.» وی درباره اقدامات انجام‌شده در ایران برای گذر به IPv6 و نیز با بیان اینکه در ایران از سال ۹۲ مطالعات این کار آغاز شده است، تصریح کرد: «وزارت ارتباطات مسوولیت راهبری این موضوع را بر عهده دارد و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان بازوی اجرایی این مسوولیت را پیش می‌برد. این حرکت از سال ۹۴ به صورت سیستماتیک ادامه پیدا کرد و ارزیابی شبکه و شناسایی مشکلاتی که برای گذر به IPv6 وجود دارد و رفع این مشکلات، حدود سه سالی است که بخش‌هایی از شبکه در حال استفاده از IPv6 است.»

عباس‌زاده ۳۰ درصد کل شبکه IP کشور را در حال استفاده از دبیر کارگروه گذر به IPv6 اعلام کرد و افزود: «در حال حاضر در شبکه IP کشور از IPv4 و IPv6 به صورت همزمان استفاده می‌شود و به اصطلاح این دو پروتکل همزیستی می‌کنند. اپراتورهای همراه تلفن نیز تا حدودی شبکه‌های خود را به IPv6 مجهز کرده‌اند و در اپراتورهای ثابت، برخی تازه کار را آغاز کرده‌اند و برخی نیز در میانه راه هستند. پیش‌بینی شده که گذر به IPv6 تا سال ۲۰۲۵ به صورت کامل انجام می‌شود، به دلیل اینکه این کار در ایران به صورت ملی و سراسری انجام می‌شود به کندی پیش می‌رود. پیاده‌سازی در فاز نخست در شبکه زیرساخت کشور و اپراتورهای بزرگ انجام شده و در حال حاضر روی شبکه‌های تجاری بزرگ (Enterprise Networks) و سازمان‌های دولتی کار می‌کنیم.»

دبیر کارگروه گذر به IPv6 با بیان اینکه هر تغییری با مقاومتی همراه است، افزود: «هزینه‌بر بودن این موضوع برای اپراتورها و برخی از سازمان‌ها، نبود آموزش مناسب در این حوزه و آگاه نبودن به مزایای IPv6 و عدم سازگاری برخی از شبکه‌ها با IPv6، از عمده‌ترین چالش‌های گذر از IPv6 به IPv6 در ایران است. در آینده تجهیزات ارتباطی با استاندارد IPv6 تولید می‌شود، اگر از هم‌اکنون خود را آماده نکنیم، در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم و جامعه IP کشور و مدیران شبکه‌ها، اپراتورها و سازمان‌ها هنوز این مشکلات را جدی نمی‌گیرند و باید مدیران، مسوولان شبکه‌ها و سازمان‌ها خود را با این موضوع همسو کنند. باید از طریق رسانه‌ها این موضوع اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی شود تا مردم، مدیران و مسوولان شبکه‌ها و اپراتورها نسبت به اهمیت آن آگاهی بیشتری پیدا کنند که به روزی نرسیم که شبکه‌های

تمام جهان IPv6 شده باشد و در ایران برای ارتباط با این شبکه‌ها دچار مشکل شویم. باید این مشکلات را پیش بینی کنیم و منتظر نباشیم که دقیقه ۹۰ کارها انجام شود.»

وی درباره زمان اتمام گذر به IPv6 در ایران نیز گفت: «نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد ولی اگر سازمان‌ها و مدیران شبکه‌ها همکاری کنند، تا ۲سال و نیم آینده ۷۰ تا ۸۰ درصد شبکه ما در ایران به این پروتکل

مجهز می‌شود.»

 

ارسال نظر