پیوند عضو در ایران با حداقل هزینه

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۳۶
پیوند عضو در ایران با حداقل هزینه

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما هم در حوزه اقدامات کم هزینه سلامت اقدام می‌کنیم و هم کارهای پر هزینه این حوزه را پیش می‌بریم، در عین حال درباره انجام اعمال پیوند عضو در ایران گفت: حداقل هزینه پیوند در ارزان‌ترین کشورها ۱۰۰ هزار دلار است، اما این کار در ایران با حداقل هزینه انجام می‌شود.

سعید نمکی در همایش بزرگداشت روز جهانی اهدا‌کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز با اشاره به شبکه ملی اهدا‌کنندگان سلول‌های بنیادی که در کشور راه‌اندازی شده است، گفت: این بانک فقط در پیوند مغز استخوان به ما کمک نمی‌کند بلکه به ما کمک می‌کند تا بسیاری از گره‌های نظام سلامت را بگشاییم. ما امروز نمی‌دانیم که کدام بیماری‌ها در کشور ما با کدام HLA ارتباط دارند. این بانک در یافتن پاسخ به ما کمک خواهد کرد. ما امروز نمی‌دانیم کدام HLA به درمان خاص پاسخ می‌دهد و با کمک این بانک می‌توانیم این موضوع را دریابیم و متوجه شویم که کدام بیمار به کدام دارو پاسخ می‌دهد.

همچنین این بانک به ما کمک می‌کند که پاسخ‌دهندگان درست به داروهای گران قیمت را بشناسیم. بنابراین امیدواریم بتوانیم در این راستا به یکدیگر کمک کنیم. ما هم در وزارت بهداشت از این حرکت حمایت کرده و آن را دنبال می‌کنیم.

او درباره هزینه‌های پیوند سلول‌های بنیادی گفت: هزینه‌های پیوند معمولا در دنیا بالاست و در کشور ما نه فقط در پروسه انجام پیوند، بلکه در مراحل بعدی و داروهای گران قیمتی که بیماران پیوندی نیاز دارند، هزینه‌های بالایی را تقبل می‌کنیم. البته ما همه این هزینه‌ها را تحت پوشش بیمه بردیم و برای بیمار دریافت‌کننده پیوند به مراتب ارزان درمی‌آید که اصلا با سایر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست. نمکی درباره توسعه مراکز پذیرنده سلول‌های بنیادی نیز گفت: مراکزی که می‌خواهند سلول‌های بنیادی را دریافت کنند باید یک سری امکانات کاملا حرفه‌ای برای انجام مراحل تشخیصی و غیره داشته باشند و باید کاملا حرفه‌ای عمل کرده وبه امکانات خاص مجهز باشند. بنابراین توسعه بیش از حد این مراکز ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد.

 تلاش برای توسعه مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی

او افزود: البته ما درصدد هستیم تا مراکز پذیره‌نویسی را در تمام ۳۱ استان کشور داشته باشیم و سیاست وزارت بهداشت این است که با توسعه مراکز دریافت سلول‌های بنیادی بتوانیم این حوزه را تقویت و حمایت کنیم. نمکی تاکید کرد: برای این موضوع باید با کمک مردم، سمن‌ها و خیرین و هنرمندان فرهنگ‌سازی شود. ما هم در وزارت بهداشت با امکاناتی که داریم تلاش می‌کنیم تا دانشگاه‌های علوم پزشکی با اطلاع‌رسانی بیشتر، مردم را در جریان این اقدامات قرار دهند.

 

ارسال نظر