دنیا ی فناوری

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۲۵
دنیا ی فناوری

شکاف امنیتی در پاسپورت‌های الکترونیکی

محققان امنیتی متوجه شده‌اند شکافی امنیتی در تراشه پاسپورت‌های الکترونیکی سراسر جهان به هکرها اجازه می‌دهد اطلاعات افراد را سرقت و تمام فعالیت‌ها و حرکاتشان را رصد کنند. به گزارش مهر به نقل از دیلی‌میل، پاسپورت‌های الکترونیک برای سهولت استفاده طراحی شده‌اند اما به نظر می‌رسد آنها تهدیدی امنیتی را در بر دارند. محققان شکاف امنیتی کشف کرده‌اند که به هکرها اجازه می‌دهد پاسپورت را از فاصله چند فوتی اسکن و تمام حرکات کاربر را رصد کنند. پاسپورت‌های الکترونیک از سال ۲۰۰۴ میلادی ارایه شده‌اند. در این پاسپورت‌ها تراشه‌های رایانه‌ای کوچکی قرار دارد که اطلاعات اساسی درباره هر فرد روی آن ذخیره شده است. به گفته محققان امنیتی شکاف مذکور در پاسپورت‌های الکتریکی سراسر جهان وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد در معرض خطر قرار دارند. طبق استاندارد موجود دستگاه‌های خوانش پاسپورت الکترونیکی در فرودگاه‌ها اطلاعات داخل آن را برای شناسایی فرد اسکن می‌کند. اطلاعات ذخیره‌شده در تراشه شامل نام کامل، تاریخ تولد، محل تولد، تاریخ صدور و انقضای پاسپورت است. علاوه برآن تراشه مذکور حاوی اطلاعات بیومتریک فرد است. هکرها با استفاده از تجهیزات غیرقانونی می‌توانند به شکاف امنیتی موجود در تراشه نفوذ کنند. با کمک دستگاه‌هایی می‌توان از فاصله نزدیک پاسپورت افراد را اسکن و هر حرکت آنها را ردیابی کرد.

سراغ نمایشگرهای تقلبی نروید

اپل به کاربران و مشتریان گوشی‌های جدید سری آیفون ۱۱ هشدار داد که در صورت بروز هرگونه مشکل برای نمایشگر آن، به هیچ عنوان از نمایشگرهای تقلبی و غیر اصل موجود در بازار استفاده نکنند. به گزارش ایسنا، بعد از آنکه شرکت اپل به عنوان توسعه‌دهنده گوشی‌های آیفون طی برگزاری رویدادی در سپتامبر سال جاری میلادی از جدیدترین محصولات خود (آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس) رونمایی کرد، حالا به تازگی در جدیدترین بیانیه خود به کاربران و مشتریان این گوشی‌های جدید هشدار داده است که در صورت بروز هرگونه مشکل و نقص در صفحه نمایش گوشی‌های خانواده آیفون ۱۱ به هیچ عنوان از نمایشگرهای غیر اصل و تقلبی موجود در بازار استفاده نکنند و گوشی خود را برای تعمیر نمایشگر تنها به مراکز مجاز و تاییدشده توسط اپل بسپارند چراکه در غیر این صورت، با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد و از بسیاری از قابلیت‌ها و امکانات این گوشی محروم خواهند شد. اپل در این بیانیه تاکید کرده است که قطعات به‌کاررفته در نمایشگرهای این سری از گوشی‌های هوشمند که توسط اپل ساخته و طراحی شده‌اند، همگی استانداردهای کیفیت و عملکرد را پشت سر گذاشته و موفق به کسب بهترین نتیجه در آن شده‌اند. ولی در صورتی که کاربران برای تعویض نمایشگر به مراکز غیرمجاز و قطعات غیراصل رجوع کنند، دیگر قادر نخواهند بود از تکنولوژی‌های ظریف و باکیفیت نمایشگر گوشی‌های سری آیفون ۱۱ بهره مند شوند. از مهم‌ترین تکنولوژی‌های مذکور می‌توان به قابلیت مخصوص چند لمسی، روشنایی و دقت رنگ بالا و تعادل رنگ سفید اشاره کرد که سایر نمایشگرهای تقلبی و غیراصل از آن بی‌بهره‌اند. علاوه بر این، تعویض نمایشگر با قطعات غیراصل و مراجعه به تعمیرکاران غیرمجاز و تاییدنشده از سوی اپل، می‌تواند منجر به داغ کردن مکرر گوشی و آسیب به باتری و بروز خطرات جبران‌ناپذیری شود. برخی از کارشناسان همچنین بر این باورند که تعویض نامناسب نمایشگر گوشی‌های جدید آیفون همچنین می‌تواند کاربران را با مشکلاتی نظیر لمس اشتباه شماره تماس، از کار افتادن قابلیت چندلمسه بودن نمایشگر، روشن ماندن نمایشگر به هنگام صحبت تلفنی و برخی دیگر از نقایص مشابه مواجه کند.

باتری کش‌آمدنی هم ساخته شد

گروهی از محققان سویسی از مواد منعطف و کش‌آمدنی برای تولید باتری استفاده کرده‌اند که قابل خم شدن، کش آمدن و پیچ خوردن است. به گزارش مهر به نقل از فیز، باتری یادشده می‌تواند در تولید محصولات برقی خم‌شدنی کاربرد داشته باشد و از جمله در گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های دارای نمایشگرهای خم‌شدنی به کار رود. همچنین می‌توان از باتری یادشده برای تولید پوشاک هوشمند مجهز به حسگرهای مختلف استفاده کرد که هم کاربردهای تفریحی و چندرسانه‌ای دارند و هم برای کنترل وضعیت سلامت بدن و کارکردهای آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر باتری‌های فعلی موجود در بازار از جمله باتری‌های لیتیومی هستند که سنگین، غیرمنعطف و کم‌ظرفیت بوده و بعد از مدتی استفاده به سرعت داغ شده و ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی آنها به‌شدت کاهش می‌یابد. از همین رو تولید باتری‌های منعطف برای هوشمند‌سازی البسه و محصولات الکترونیک تاشدنی ضرورت یافته است. محققان سوییسی به سرپرستی پروفسور مارکوس نیدربرگر در تولید این باتری منعطف از الکترولیتی خاص و انعطاف‌پذیر استفاده کرده‌اند که انتقال یون‌های لیتیوم را در زمان شارژ باتری یا خالی شدن شارژ آن به راحتی ممکن می‌کند.

 

ارسال نظر