گوشی‌ ملی نباید سیستم‌عامل اندروید داشته باشد

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۳۶
گوشی‌ ملی نباید سیستم‌عامل اندروید داشته باشد

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد تا امروز چند مدل گوشی کاملا ایرانی طراحی شده است که باید سیستم عاملی غیر از اندروید داشته باشند تا آسیب‌پذیر نباشند. به گزارش دیجیاتو، غلامرضا جلالی در پاسخ به این سوال که آیا گوشی هوشمند بومی تولید شده است، اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با وزیر ارتباطات داشتیم ایشان چند نمونه نشان داد و گفت اینها گوشی‌های داخلی است که تولید شده، با قابلیت‌ مشابه گوشی‌های خارجی که کاملاً قابل استفاده است. همه بخش‌ها باید به تولید داخلی کمک کنند. یک بخش فیزیک و سخت‌افزار آن است و یک بخش سیستم عامل. یک‌سری اپلیکیشن‌هاست که همه باید روی هم قرار بگیرد تا گوشی قابل استفاده شود. شما اگر فیزیک گوشی را بسازید ولی سیستم عامل اندروید را داشته باشد، دوباره همان آسیب‌پذیری در آن وجود دارد.» جلالی در مورد پیشرفت شبکه ملی اطلاعات که نقطه اختلاف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی است، توضیح داد: «شبکه ملی اطلاعات به جاهای خوبی رسیده است، یعنی مثلاً در حوزه ارتباطات و زیرساخت ارتباطی پیشرفت خوبی داریم. یک جاهایی کم و کسری داریم که البته آقای جهرمی می‌گوید در قانون برای من تکلیف نشده است. یعنی مشخص نشده اینها را چه کسی باید انجام دهد که به نظر من باید مرکز ملی یا شورای عالی فضای مجازی این ابهامات را برطرف کند و ما سریع روی آنها متمرکز شویم. اگر کسری‌ها و ابهامات برطرف شود، شبکه ما تکمیل می‌شود.»

به گفته جلالی شبکه‌های اجتماعی جدید مردم را سازماندهی می‌کنند؛ یعنی تلگرام و اینستاگرام و شبکه‌های دیگری که خارجی‌ها دارند، مردم ما را سازماندهی کردند بدون اینکه تعهدی به ما بدهند. او در این خصوص اظهار کرد: «ما نه امکان ورود داریم، نه امکان کنترل و نه امکان داریم که خروجی را کنترل کنیم. یعنی بیگ‌دیتاهای ما بیرون می‌رود و خارجی‌ها از آن استفاده می‌کنند، تحلیل می‌کنند و به نتیجه می‌رسند و ما هم در این میان از نتایج آنها استفاده می‌کنیم. تقریباً هیچ کشوری چنین اشتباهی نمی‌کند که اجازه بدهد مردم کشور خود را خارجی‌ها سازماندهی کنند.»

جلالی می‌گوید سازمان پدافند غیرعامل مسوول دنبال کردن رمزارز ملی نیست و بانک مرکزی باید این کار را انجام دهد. ضمن آنکه سازمان پدافند غیرعامل درباره الزامات آن صحبت کرده و اعلام کرده که اگر رمزارز بدون کنترل وارد بازار شود اثرات مخربی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. او اظهار کرد: «می‌گویند رمزارز بانک مرکزی را هیچ‌کاره می‌کند، ارزش ریال را کاهش می‌دهد و به اقتصاد ورود می‌کند، از یک طرف هم امکان استفاده ارز را در شبکه‌های اجتماعی همانند تلگرام و غیره ایجاد می‌کنند که در واقع شغل، پول، قیمت، دریافت و پرداخت در شبکه اجتماعی آمده و رویکرد آن خارج از کنترل دولت باشد، یعنی یک دولتی درون دولت ما شکل می‌گیرد که خارج از کنترل حاکمیت می‌شود و این برای کشور ما کاملاً خطرناک است. بر این اساس سازمان پدافند غیرعامل پیشنهاد داد تا برای رمزارزها، الگوی پایه به وجود بیاید تا کشورمان با کمک برخی کشورهای همسو رمزارزی ایجاد کند که پایه آن نفت کشور باشد و بر اساس آن معاملات انجام شود تا به این شکل تولید رمزارز بخشی از مشکلات ما را در حوزه معاونت تجارت جهانی و بین‌المللی حل کند.»

او درباره موضع سازمان پدافند غیرعامل درباره شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: «شبکه‌ اجتماعی سازماندهی مردم کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی است و این سازماندهی باید درون کشور و با زیرساخت‌های کشور انجام شود. وقتی چیزی به نام تلگرام یا پوسته‌های متصل به تلگرام می‌خواهد با ایفای نقش مجازی بر آن کار کند که نشان دهد ملی است ولی ملی نیست، ما با این موضوع مخالفت کردیم و گفتیم این آن‌چیزی نیست که به دنبالش هستیم. ما باید روی شبکه‌ اجتماعی داخلی سرمایه‌گذاری کنیم، لذا معتقد هستیم به لحاظ امنیت ملی نیاز به یک شبکه اجتماعی ملی داریم که همه‌چیزش دست خودمان باشد. این نافی این مساله نیست که از اپلیکیشن و تکنولوژی‌های دیگر استفاده کنیم. دوستان می‌گویند ما اپلیکیشن ایرانی تولید می‌کنیم، می‌گویم اجازه بدهید اپلیکیشن خارجی باشد ولی زیرساخت ملی باشد. شما زیرساخت را ملی کنید اگر در آن از اپلیکیشن خارجی استفاده کردید هم اشکالی ندارد، ولی اگر زیرساخت خارجی باشد اپلیکیشن ایرانی هم روی آن کارکرد ندارد و آسیب‌ها می‌تواند برای خود باقی بماند.»

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که برخی روزها ۵۰ هزار حمله سایبری سمت کشور انجام می‌شود و سیستم‌های دفاعی SOC که امنیت سیستم را برعهده دارد، به صورت اتوماتیک به این حملات پاسخ می‌دهد. جلالی همچنین در مورد پیشرفت‌های حوزه پدافند غیرعامل توضیح داد که ایران بعد از حدود ۱۵ سال حرف‌های قابل گفتن در دنیا دارد. او گفت: «شاید باور نکنید من به کره شمالی رفتم و فکر می‌کنم کره شمالی قطب پدافند غیرعامل دنیاست یعنی تا این اندازه در این زمینه کار کردند. وقتی خواستیم تفاهم‌نامه‌ای با هم امضا کنیم از ما درخواست آموزش کردند. من روسیه رفتم و تفاهم‌نامه‌ای که آنجا امضا کردیم یک بند درخواست آموزش بود. ما برای اولین‌بار سال ۹۰ موضوعی به نام «پدافند سایبری» را در دنیا ابداع کردیم. حتی قبل از امریکا پدافند سایبری را ابداع کردیم و در حالی که امریکایی‌ها دنبال امنیت سایبری بودند ما موضوعی به نام دفاع سایبری طراحی کردیم.»

 

ارسال نظر