دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۹۸۱

کشف آلودگی به اورانیوم با واقعیت مجازی

محققان از فناوری واقعیت مجازی برای شناسایی و پاکسازی نقاطی از ایالت نیومکزیکوی امریکا که به اورانیوم آلوده است، استفاده کرده‌اند. به گزارش مهر به نقل از یاهونیوز، این پژوهشگران امریکایی با طراحی یک مدل ۳۶۰ درجه واقعیت مجازی از منطقه چرچ راک در نیومکزیکو و مقایسه این مدل با تصاویر و عکس‌های برجای‌‌مانده از نشت اورانیوم در همین منطقه در سال ۱۹۷۹ موفق به کشف تغییرات جغرافیایی منطقه یادشده در چهل سال گذشته به همین علت شدند. اجرای این طرح چهار سال قبل و با حمایت دولت امریکا آغاز شد. در سال ۱۹۷۹ شکسته شدن سدی در نزدیکی چرچ راک باعث ورود انبوهی از آب به حوضچه‌های تبخیر اورانیوم محلی شد و نتیجه این امر انتشار ۳۵۶ میلیون لیتر زباله رادیواکتیو و ریخته شدن آن به رود Puerco بود. این حادثه بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی ناشی از انتشار مواد رادیواکتیو در تاریخ امریکا لقب گرفته و آلودگی‌های آن علاوه بر آب، زنجیره غذایی مردم در غرب نیومکزیکو را نیز آلوده کرده است. از همین رو شناسایی باقی‌مانده‌های این آلودگی ضرورت زیادی دارد.

سرفیس 15 اینچی در راه است

شرکت مایکروسافت قصد دارد یک مدل ۱۵ اینچی جدید از لپ‌تاپ سرفیس خود را در آینده نزدیک روانه بازار کند. به گزارش مهر به نقل از ورج، مایکروسافت ماه آینده از مدل‌های جدید لپ‌تاپ سرفیس خود رونمایی خواهد کرد و گفته می‌شود این مدل‌ها دارای نمایشگرهایی بزرگ خواهند بود. اما یک مدل ۱۵ اینچی از این لپ‌تاپ نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. مدل ۱۵ اینچی لپ‌‌تاپ سرفیس با نسبت بصری ۳ به ۲ ماه آینده میلادی عرضه می‌شود. گفته شده در این لپ‌تاپ از پردازنده‌های شرکت ای‌ام‌دی به جای اینتل استفاده شده ولی مایکروسافت اخبار منتشر‌شده در این زمینه را رد یا تایید نکرده است. پیش از این مایکروسافت مدل‌های ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی از لپ‌تاپ‌های سرفیس‌بوک ۲ خود را به بازار فرستاده بود. رونمایی از سرفیس‌بوک‌های ۳ مایکروسافت در شهر نیویورک انجام می‌شود. همچنین قرار است مدلی دیگر از سرفیس به نام سرفیس پروی ۷ با پشتیبانی از USB-C، نسخه‌ای جدید از پردازنده کوالکوم و برخی امکانات جدید دیگر به بازار بیاید.

رونمایی از نسل جدید «جی‌پی‌اس» در 2023

با گذشت بیش از ۲۵ سال از راه‌اندازی شبکه موقعیت‌یابی جهانی جی‌‌پی‌اس، امریکا قصد دارد این شبکه را با دقت و امکانات بیشتر به‌روز کند. به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، فناوری جی‌پی‌اس، مسیریابی را برای کاربران خودروها و گوشی‌های هوشمند تسهیل می‌کند و با قدیمی شدن جی‌پیاس فعلی، توسعه آن برای استفاده‌های نظامی و غیرنظامی ضروری به نظر می‌رسد. امریکا برای راه‌اندازی جی‌پی‌اس ۳ دو ماهواره جدید به فضا پرتاب کرده و قصد دارد هشت ماهواره دیگر را نیز طی ماه‌های آینده روانه فضا کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نسل جدید جی‌پی‌اس تا سال ۲۰۲۳ به‌طور کامل عملیاتی خواهد شد. ساخت و پرتاب اولین ماهواره جی‌پی‌اس ۳ به فضا توسط شرکت لاکهید مارتین ۵۲۹ میلیون دلار هزینه دربرداشت و مجموع هزینه‌های راه‌اندازی این شبکه به رقم سرسام‌آور ۵.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. البته عمر مفید ماهواره‌های جدید جی‌پی‌اس به جای ۷.۵ سال بیش از ۱۵ سال خواهد بود. دقت این سیستم نیز سه برابر سیستم فعلی جی‌پی‌اس است و لذا محدوده نمایش داده‌شده از این طریق به جای پنج تا ده متر از دقت یک تا سه متر برخوردار خواهد بود.

جاسوسی با حمله به سیم‌کارت‌ها

در سال‌های اخیر سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های امنیتی سیم‌کارت‌ها برای حمله به خود گوشی‌ها متداول شده و به تازگی حمله جدیدی از این دست کشف شده که دو سال ادامه داشته است. به گزارش فارس به نقل از انگجت، شرکت امنیتی ادپتیو موبایل از شناسایی آسیب‌پذیری جدیدی در سیم‌کارت‌ها موسوم به سیم‌جکر خبر داده که از آن برای جاسوسی از سیم‌کارت‌ها و گوشی‌ها استفاده می‌شود. برای سوءاستفاده از حفره امنیتی مذکور پیامکی برای کاربران ارسال می‌شود که حاوی دستوراتی برای فعال کردن مرورگری قدیمی است که روی برخی سیم‌کارت‌ها بطور پیش‌فرض موجود است. ضعف امنیتی سیم‌کارت‌ها باعث می‌شود در زمان ارسال این دستور، هکرها بتوانند به اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی کاربر و شماره‌های IMEI گوشی دسترسی یابند. تمامی فرایند سرقت این اطلاعات به صورت بی‌سروصدا انجام می‌شود و کاربران از این موضوع مطلع نمی‌شوند. همچنین هکرها می‌توانند از آسیب‌پذیری مذکور برای سرقت اطلاعات دیگری استفاده کنند. مشکل یادشده محدود به گوشی‌های خاصی نیست و مدل‌های مختلف آیفون، انواع گوشی‌های اندروید و حتی برای وسایل سازگار با اینترنت اشیا را در بر می‌گیرد. این آسیب‌پذیری از دو سال قبل در بیش از ۳۰ کشور جهان در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا و شرق اروپا مورد سواستفاده قرار گرفته است. ظاهرا یک گروه ۲۵۰ نفره هدف اصلی این حملات بوده‌اند و گوشی‌های برخی از آنها با سواستفاده از آسیب‌پذیری یادشده صدها بار کنترل شده است.

 

ارسال نظر