پرتاب ماهواره سنجشی در دستور کار است

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۸۹۳
پرتاب ماهواره سنجشی در دستور کار است

رییس سازمان فضایی کشور گفت: «پرتاب ماهواره سنجشی تا مدار ۳۶ هزار کیلومتری در دستور کار است و سه ماهواره ایران در این زمینه کامل می‌شود.» به گزارش اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان، مرتضی براری در نشستی با اعضای هیات علمی و استارت‌آپ‌های برگزیده حوزه فاوای استان، گفت: «جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ سال تحریم به چرخه کامل فناوری فضایی با همت و تلاش جوانان خود دست یافته است. در سند جامع نقشه علمی کشور، صنعت فضایی نقش مهمی خواهد داشت و در این زمینه نخستین سند پیوستی سند جامع علمی کشور، صنعت فضایی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسیده است. مقام معظم رهبری بر توسعه صنعت فضایی و رییس‌جمهوری نیز بر استراتژیک و راهبردی بودن این صنعت برای کشور تاکید دارند. ایران طی یک دهه اخیر به دستاوردهای مهمی در صنعت فضایی رسیده به گونه‌ای که بین کشورهای منطقه امسال رتبه نخست را به دست آورده و درجهان رتبه یازدهم را دارد.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پارسال ۲ ماهواره از ایران به فضا پرتاب شد، اظهار کرد: «ایران با پرتاب ماهواره امید به فضا، به عنوان نهمین کشور جهان صاحب چرخه کامل فناوری فضایی شده است. اکنون متخصصان ایرانی به دانش پایگاه پرتاب، پرتابگر، ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل ماهواره و ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای دست یافته‌اند که یک افتخار برای کشور است. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۸۰۰ هزار شغل سنتی از بین رفته و ۲میلیون شغل جدید به این اکوسیستم شغلی بازگشته که پیش بینی می‌شود در انقلاب چهارم صنعتی بیش از ۵۰۰ هزار شغل جدید مبتنی بر داده‌ها و فناوری‌های اطلاعات ایجاد و به همین میزان شغل سنتی حذف شود.»

رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه رشد اقتصادی هوا و فضا ۱۶ برابر گذشته شده، گفت: «رشد اقتصاد هوا و فضا اکنون به بیش از ۱۳۹ برابر رشد اقتصادی رسیده که ایران نیز در برنامه خود به دنبال توسعه صنعت فضایی است. روزانه ۶۰ تا ۹۰ هزار نفر از صنعت خدمات هوایی بهره‌مند می‌شوند و به منظور آشنایی با این فرصت، رویداد استارتاپ ویکند حوزه فضایی آبان ماه در دانشگاه لرستان برگزار می‌شود. قلمرو هوایی کشورها تا ۸۲ کیلومتری زمین است و از آن به بعد قلمرو فضایی آغاز می‌شود که می‌توان از داده‌های ماهواره‌ای برای توسعه کسب‌وکارهای هوافضا استفاده کرد.» وی ارتباطات گسترده در همه زمینه‌ها را از دیگر دستاوردهای داده‌های ماهواره‌ای عنوان کرد و گفت: «این ظرفیت را می‌توان در استان‌های مختلف برای بهره‌مندی از کسب‌وکار فضاپایه استفاده کرد.»

 

ارسال نظر