اتصال به «وای‌فای»‌های رایگان بی‌خطر نیست

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۱۱
اتصال به «وای‌فای»‌های رایگان بی‌خطر نیست

گروه دانش و فن|

ممکن است زمانی پیش بیاید که تنها گزینه شما برای اتصال به اینترنت، یکی از وای‌فای‌های عمومی باشد؛ شبکه‌هایی که اگرچه رایگان و در دسترس هستند، اما استفاده از آنها خطراتی از جمله نفوذ هکرها به اطلاعات یا ورود بدافزارها به سیستم شما را در پی دارد. در چنین شرایطی اگر نمی‌توانید تا اتصال به یک شبکه ایمن منتظر بمانید، بهتر است از خطراتی که وای‌فای‌‌های عمومی دارند، آگاه باشید تا از قربانی یک حمله سایبری شدن، جلوگیری کنید.

وای‌فای یکی از در دسترس‌ترین اختراعات و تکنیک‌های رایج در بومی‌سازی داخلی است که خدمات بسیاری را برای کاربران اینترنتی ارایه داده؛ زمانی که در فرودگاه در انتظار پروازتان هستید، اگر به رستوران یا کافی‌شاپی آمده‌اید و وقت می‌گذرانید یا هتلی را برای اقامت یک‌روزه انتخاب کرده‌اید. با استفاده از وای‌فای، شما می‌توانید دستگاه خود را بدون سیم و شبکه کابلی به اینترنت متصل کنید، تغییرات دما را مورد بررسی قرار دهید، خانه هوشمندتان را کنترل کنید و به همین دلیل است که برخورداری از امکانات وای‌فای به یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مکانی برای استراحت، خوردن میان‌وعده یا هتلی برای اقامت شب تبدیل شده است. با وجود این، باید آگاه باشید که هنگام استفاده از وای‌فای خطراتی هم وجود دارد. در وب‌سایت فری‌وای‌فای‌هات‌اسپات، درباره خطر استفاده از وای‌فای به این موضوع اشاره کرده است که انجام فعالیت آنلاین از طریق وای‌فای عمومی، بدین جهت می‌تواند خطرناک باشد زیرا بسیاری از کلاهبرداران و هکرها، از طریق وای‌فای‌های عمومی و رایگان، شما را طعمه اهداف خود قرار می‌دهند.

    خطر استفاده از وای‌فای عمومی

یکی از خطراتی که استفاده از وای‌فای عمومی می‌تواند در پی داشته باشد، حمله مرد میانی (MITM) است. این حمله یکی از خطرات بسیار متداولی است که هنگام اتصال به اینترنت، امکان استراق سمع و دسترسی به اطلاعات شما را برای هکر فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب اگر رایانه شخصی شما اطلاعاتی را به یک وب‌سایت ارسال کند، احتمال حمله افرادی وجود دارد که حریم شخصی اطلاعات شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. شبکه‌های رمزگذاری‌نشده یکی دیگر از خطراتی است که هنگام استفاده از وای‌فای عمومی می‌تواند برای شما دردسرساز باشد. اگر اطلاعاتی که بین رایانه شما و روتر ردوبدل می‌شود، رمزگذاری شده باشد، از دسترسی هکرها در امان هستند، مگر اینکه آنها بتوانند این رمزگذاری را رمزگشایی کنند. معمولاً رمزگذاری در روترهای تازه تولیدشده غیرفعال است و اگر کسی که شبکه را می‌سازد، تخصص زیادی در تکنولوژی نداشته باشد، ممکن است شبکه را بدون رمزگذاری رها کند و اینجاست که راه برای هکرها برای دستیابی به اطلاعات شما باز می‌شود. بدافزارها از دیگر مشکلات رایج وای‌فای‌های عمومی هستند. اخیرا بدافزارها و ویروس‌های بسیاری پیدا شده‌اند که به دلیل جمعیت متراکم می‌توانند با سرعت باورنکردنی از یک وای‌فای به وای‌فای دیگری منتقل شوند. حتی اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از مهاجمان توانستند به کاربرانی که شبکه وای‌فای را از طریق پنجره‌های پاپ‌آپ در هتل‌ها تنظیم کرده‌اند، آسیب برسانند. آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزارها هم برای این دستگاه‌ها ضعف محسوب می‌شود و یکی دیگر از اهداف مهاجمین این است که کد خاصی را بنویسند تا از آسیب‌پذیری‌های دستگاه شما استفاده کنند. تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خاصی وجود دارد که هکرها می‌توانند به راحتی بخرند و از آنها برای جاسوسی در شبکه‌های وای‌‌فای استفاده کنند و بدین‌ترتیب رفتارهای شما را به وضوح مورد بررسی قرار دهند. در آن صورت آنها می‌توانند به کلیه کسب‌وکارهای آنلاین شما، جست‌وجوهایی که انجام می‌دهد، حساب‌ها و رمزهای عبورتان، تاریخچه مرورگرها، چت‌ها و هر اطلاعات دیگری که بخواهند دسترسی پیدا کنند.

    اقداماتی برای مقابله با خطرها

البته خطرهای بیشتری در مقایسه با موارد ذکرشده وجود دارد، اما برای مقابله با این خطرات هم روش‌هایی عنوان شده که می‌توانید با استفاده از آنها، از اتصال خود به اینترنت محافظت کنید و مانع دسترسی هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات لپ‌‌تاپ، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایتان شوید که به وای‌فای‌های عمومی متصل شدند. استفاده از وی‌پی‌ان یکی از این روش‌هاست. اتصال با وی‌پی‌ان (VPN) یا شبکه خصوصی مجازی، هنگام اتصال به یک شبکه‌ ناامن مانند وای‌فای ضروری است. بدین‌ترتیب حتی اگر یک هکر بتواند خود را در میانه‌ اتصال شما با شبکه قرار دهد، داده‌های شما رمزگذاری شده‌اند و اجازه دستیابی را به هکر نخواهند داد. از آنجایی که اکثر هکرها بیشتر مواقع به دنبال یک هدف آسان هستند، به احتمال زیاد اطلاعات سرقت‌شده را به فرآیند دور زدن اطلاعات رمزنگاری‌شده ترجیح می‌دهند. اما در شرایطی که امکان استفاده از وی‌پی‌ان را نداشته باشید، هنوز هم می‌توانید یک لایه رمزگذاری‌شده به ارتباط خود اضافه کنید. برای این کار، گزینه‌ «استفاده همیشگی از HTTPS» را در وب‌سایت‌هایی که مکررا از آنها بازدید می‌کنید، فعال کنید. به یاد داشته باشید که هکرها می‌دانند کاربران چطور از رمز عبورهای یکسانی برای حساب‌های کاربری خود استفاده می‌کنند. نام کاربری و رمزعبور شما برای برخی از وب‌سایت‌ها و حساب‌هایتان ممکن است همان نام کاربری و رمز عبوری باشد که برای شبکه بانکی یا شرکتتان استفاده می‌کنید و ارسال این اطلاعات به روش رمزگذاری‌نشده می‌تواند راه را برای یک هکر هوشمند باز کند. اکثر وب‌سایت‌هایی که نیاز به حساب و نام کاربری دارند، گزینه «HTTPS» را در تنظیمات خود دارند و با اضافه کردن این گزینه به آدرس‌هایتان، راه نفوذ را به روی هکرها می‌بندید.

یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام اتصال به وای‌فای‌های عمومی رعایت کنید، بستن روش‌های به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات است. با توجه به اینکه هنگام اتصال به اینترنت در یک مکان عمومی، بعید است بخواهید چیزی را به اشتراک بگذارید، بهتر است با استفاده از تنظیمات سیستم عامل دستگاه یا گوشی‌تان روش‌های اشتراک را خاموش کنید یا اجازه دهید ویندوز اولین‌بار که به یک شبکه جدید و ناامن وصل می‌شوید، با انتخاب گزینه «وای‌فای عمومی»، آن را برای شما خاموش کند. از طرفی لازم است زمانی که به وای‌فای نیاز ندارید، آن را خاموش کنید، زیرا حتی در صورتی که به شبکه اینترنت متصل نباشید اما وای‌فای روشن باشد، می‌تواند اطلاعات دستگاه شما را بین شبکه‌هایی که در محدوده خاصی وجود دارد، انتقال دهد. البته اقدامات امنیتی برای جلوگیری از به خطر افتادن چنین ارتباط‌هایی وجود دارد، اما روش‌ همه روترهای بی‌سیم یکسان نیست و هکرها هم روش‌های هوشمندانه‌ای برای نفوذ به اطلاعات شما دارند. بنابراین اگر تنها برای استفاده از نرم‌افزارهایی مانند ورد و اکسل از کامپیوتر خود استفاده می‌کنید، وای‌فای را خاموش کنید. با این کار، علاوه بر اینکه راه جاسوسی را به روی هکرها بسته‌اید، باتری شما هم عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

در نهایت اینکه حتی افرادی که تمام اقدامات احتیاطی امنیتی را هنگام استفاده از وای‌فای عمومی به کار می‌گیرند، ممکن است هرازگاهی دچار مشکل شوند و این یکی از واقعیت‌های دنیایی است که همه‌چیز در آن به هم متصل است. به همین دلیل ضروری است که یک نرم‌افزار امنیتی مطمئن را روی دستگاه خود نصب و راه‌اندازی کنید. این نرم‌افزار‌ می‌تواند بطور مداوم فایل‌های شما را از نظر وجود بدافزار اسکن کند و این اسکن را زمانی که فایل‌های جدیدی دانلود می‌شوند هم انجام دهد. نرم‌افزارهای برتر امنیتی همچنین راه‌حل‌های محافظت از مشاغل را ارایه می‌دهند که با استفاده از آنها حتی هنگامی که در دفتر کارتان نیستید هم می‌توانند از اطلاعات شما محافظت کنند. در طول زندگی هر یک از افرادی که کسب‌وکار آنلاینی دارند و بطور مداوم در سفر هستند، ممکن است روزی فرا برسد که در مواجهه با استفاده اجباری از یک وای‌فای رایگان و عمومی اما ناامن قرار بگیرند، در چنین شرایطی تنها لازم است از خطراتی که وای‌فای‌های رایگان دارند، آگاه باشید و در آن صورت است که اطلاعات مهم تجاری شما به هدف هکرها تبدیل نخواهد شد.

 

ارسال نظر