اخبار فناوری

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۳۵

نقص امنیتی«جی‌پی‌اس»‌های ردگیری کودکان

محققان یک موسسه امنیتی از نقص حدود ۶۰۰هزار ردگیر جی‌پی‌اس خبر داده‌اند که والدین از آنها برای شناسایی موقعیت مکانی کودکان خود استفاده می‌کنند.به گزارش مهر به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، بسیاری از والدین امیدوارند که با استفاده از دستگاه‌های کوچک ردگیر جی‌پی‌اس، بتوانند امنیت بچه‌های خود را تضمین کنند، اما یافته‌های شرکت آواست نشان می‌دهد این تصور صحیح نیست و صدها هزار دستگاه ردگیر مذکور آسیب‌پذیری‌های امنیتی قابل توجهی دارند. بررسی‌هایی که آواست روی ردگیرهای جی‌پی‌اس مختلف خریداری‌شده از سایت آمازون و برخی سایت‌های دیگر انجام داده، حاکیست که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این ابزار روی اینترنت و سرویس‌های کلود مختلفی ذخیره می‌شود. بنابراین، اطلاعات آنی مربوط به موقعیت مکانی بچه‌ها در وب ذخیره می‌شود و هکرها در صورت دسترسی به اطلاعات مذکور به سادگی می‌توانند از آنها سوءاستفاده کنند. آواست اعلام کرده ۲۹ مدل دستگاه ردگیری جی‌پی‌اس که توسط برخی شرکت‌ها فروخته می‌شوند، چنین مشکلی دارند و اپلیکیشن‌های تلفن همراه این دستگاه‌ها هم دارای آسیب‌پذیری‌هایی قابل سوءاستفاده به منظور سرقت اطلاعات هستند. از سوی دیگر کلمه عبور پیش‌فرض تمامی این دستگاه‌ها هم ۱۲۳۴۵۶ بوده و در صورت عدم تغییر این کلمات باز هم هکرها امکان سواستفاده را دارند. دسترسی به میکروفون گوشی و موقعیت مکانی به صورت آنی، از جمله دیگر مشکلات این دستگاه‌هاست.

سیری پاسخ موضوعات جنجالی را نمی‌دهد

اپل دستیار صوتی خود را طوری تغییر داده تا به سوالاتی درباره موضوعات جنجالی مانند فمینیسم پاسخی ندهد و کاربران را به سایت‌ها راهنمایی کند.به گزارش مهر به نقل از تلگراف، شرکت اپل به دستیار صوتی هوشمند خود اجازه نمی‌دهد واژه «فمینیسم» را بگوید و آن را طوری طراحی کرده تا هنگامی که بطور مستقیم در این باره سوالاتی پرسیده می‌شود، از پاسخ دادن اجتناب کند. این دستیار صوتی روی میلیون‌ها آیفون وجود دارد. اپل تصمیم گرفته شیوه کنترل موضوعات حساس در این اپلیکیشن را تغییر دهد و فقط به سیری اجازه می‌دهد درباره برابری جنسیتی حرف بزند. اسنادی که جدیدا فاش شده نشان می‌دهد این پارامترها در آخرین آپدیت اپلیکیشن در ژوئن ۲۰۱۸ ایجاد شده‌اند. همچنین اپل به توسعه‌دهندگان اعلام کرده سیری را در برابر محتوای جنجالی محافظت کنند. همچنین طبق اسناد از یک پیمانکار خواسته شده تا واکنش‌های سیری به سوالات جنجالی را بررسی کند. در این اسناد به توسعه‌دهندگان هشدار داده شده از پرداختن به موضوعاتی مانند فمینیسم اجتناب کنند و در عوض کاربران با سمت سایت‌ها راهنمایی کنند. هنگامی که بطور مستقیم درباره فمینیسم از سیری سوال پرسیده می‌شود، این دستیار صوتی پاسخ می‌دهد: من به برابری و برخورد احترام آمیز با افراد معتقدم. اپل بیشتر پاسخ‌های دستیار صوتی خود را به اظهارنظرهایی توضیحی یا پیشنهادی تغییر داده است. جالب آنکه سیری در پاسخ به سوالات جنجالی می‌گوید: من نمی‌دانم به این سوال چگونه پاسخ دهم.

آپدیت اندروید ۱۰ گوشی‌های گوگل را از کار انداخت

حسگر اثرانگشت در بسیاری از گوشی‌های هوشمند گوگل بعد از دریافت به‌روزرسانی اندروید ۱۰ از کار افتاده و با اختلال روبرو شده است. به گزارش ایسنا، اندروید ۱۰ که جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود، مدت‌هاست که شرکت‌های تولیدکننده موبایل را درگیر خود کرده است تا بعد از انتشار و عرضه عمومی، بلافاصله بتوانند جدیدترین گوشی‌های هوشمند و پرچمدار خود را به آن ارتقا دهند و نسخه آپدیت و به‌روزرسانی اندروید ۱۰ را منتشر کنند. حالا بر اساس تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در وب‌سایت لایف‌هکر، یک آسیب‌پذیری در نسخه به‌روزرسانی‌شده اندروید ۱۰ وجود دارد که حسگر اثر انگشت را در بسیاری از گوشی‌های هوشمند اختصاصی گوگل، سری گوشی‌های پیکسل، از کار می‌اندازد و کاربران مدل‌های مذکور را با مشکل و اختلالات فراوانی مواجه می‌کند. یکی از کاربران گوشی‌های پیکسل در فروم توسعه‌دهندگان شبکه اجتماعی ردیت در این خصوص نوشته است: از وقتی که آپدیت اندروید ۱۰ منتشر شد و آن را برای گوشی خود دریافت، دانلود و نصب کردم، دریافتم که حسگر اثر انگشت گوشی از کار افتاده و من برای وارد شدن و باز کردن قفل گوشی و بسیاری دیگر از فعالیت‌هایی که نیازمند حسگر اثر انگشت هستند، با مشکل مواجه شدم. البته برخی دیگر از کاربران گوشی‌های پیکسل گوگل نیز خاطرنشان کرده‌اند که آپدیت اندروید ۱۰ برای سایر قابلیت‌های گوشی‌های مورد استفاده آنها نیز مشکل ایجاد کرده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به چرخش خودکار، تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش، کنترل‌های نمایشگر و سایر ژست‌های حرکتی در گوشی اشاره کرد. هفته پیش بود که گوشی‌های پیکسل گوگل طبق روال هرساله، نخستین سری گوشی‌های جهان بودند که نسخه به‌روزرسانی و آپدیت اندروید ۱۰ را دریافت کردند.

 

ارسال نظر