لزوم احتیاط هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۷۵
لزوم احتیاط هنگام خرید از سایت‌های اینترنتی

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک از رتبه‌بندی نماد اعتماد کسب‌وکارهای اینترنتی در آینده نزدیک خبر داد و گفت که داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد 100 درصد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، پنجاه وچهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی با موضوع ارایه سامانه پایشگر هوشمند برای نظارت سیستمی بر کسب‌وکار‌های اینترنتی، روز گذشته برگزار شد. علی رهبری در این نشست با بیان اینکه اعتماد به کسب‌وکارهای اینترنتی یک موضوع درجه‌بندی‌شده است، گفت: «این‌طور نیست که اگر سایتی نماد اعتماد الکترونیک داشت، باید 100 درصد به آن اعتماد کرد، بلکه مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند. برای اینکه موضوع اعتماد را از حالت مطلق خارج کنیم، مساله رتبه‌بندی کسب‌وکارهای الکترونیکی را مطرح کردیم و به زودی به آنها رتبه اعتماد می‌دهیم.»

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ادامه از جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: «تا پایان شهریور ماه یا اوایل مهر، نتایج رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی را اعلام می‌کنیم.» به گفته وی، رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی بر اساس شکایت‌های مشتریان، سوابق کسب‌وکارها، توان مدیریتی و موارد مشابه انجام می‌شود تا کاربران و مصرف‌کنندگان بدانند هر سایت تا چه اندازه قابل اعتماد است. رهبری همچنین اظهار کرد: «تا پیش از این، نظارت‌ها بر فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی به صورت سنتی و انسان‌محور انجام می‌شد، اما با اقدامات انجام‌گرفته در ماه‌های گذشته، طرح پایشگر هوشمند به اجرا درآمد. در این طرح، بیش از ۳۵۰۰ کسب‌وکار در فضای مجازی که پیش از این نماد اعتماد اخذ کرده بودند مورد بازرسی و پایش قرار گرفتند و حدود ۱۸۰ وب‌سایت شناسایی شدند که لوگوی نماد اعتماد را جعل کرده و آن را در سایت خود قرار داده بودند. این پایشگر هوشمند با سه نوع سناریوی پایش، کسب‌وکارهای اینترنتی را در حوزه پایش فروش کالاهای ممنوعه، پایش اصالت نماد الکترونیک و پایش استفاده از درگاه‌های پرداخت مورد نظارت و بازرسی قرار داد و نتایج به دست‌آمده حاکی از آن بود که از میان این سایت‌ها، حدود ۷۰ وب‌سایت کالاهای ممنوعه از قبیل رمزارز، سکه طلا، مشروبات الکلی و اسلحه عرضه می‌کردند.»

 رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک همچنین از شناسایی ۳۳۰ سایت خبر داد که با وجود ابطال یا تعلیق یا حتی انقضای تاریخ اعتبار نماد اعتمادشان، درگاه‌های فعال پرداخت بانکی داشتند. وی از پایش مستمر تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی کسب‌وکارهای فعال در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فازهای بعدی این طرح خبر داد و گفت: «در حال حاضر حدود ۵۴ هزار کسب‌وکار اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند و حدود ۳۸۰ هزار کسب‌وکار هم بدون اخذ این نماد فعالیت می‌کنند.» به گفته رهبری قرار است مسابقه بزرگی به منظور استفاده از توان علمی نخبگان و دانشگاهیان به منظور پردازش هرچه بهتر اطلاعات و پایش دقیق‌تر کسب و کارهای اینترنتی برگزار شود.

 

ارسال نظر