افزایش یا کاهش قیمت اینترنت مساله این است

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۹۶

تعرفه خدمات اینترنتی همواره یکی از دغدغه‌های کاربران اینترنتی بوده است و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات هم با تغییر تعرفه‌هایی که گاهی در بسته‌های اینترنتی رخ می‌دهد، این موضوع را به صورت اعتراض ابراز می‌کنند.

جدول‌های تعرفه‌ اینترنت شرکت‌ها در پاییز ۹۶ مدام دستخوش تغییرات می‌شد و هر یک از آنها سعی می‌کردند تا برای پیروز شدن در میدان رقابت، حجم بیشتری را به کاربران ارایه دهند، اما حالا بعد از گذشت نزدیک به دو سال، ورق برگشته و این‌بار کاربران پر مصرف هستند که به مشکل برخورد کرده‌اند. اتفاقی که اخیرا رخ داده، کاهش حجم بسته‌های اینترنت ثابت در برخی شرکت‌هاست و حتی در برخی موارد هم شرکت‌ها طرح‌های خاصی را با قیمتی بیشتر از قبل ارایه می‌دهند. بعد از کشمکش بر سر تعرفه‌ اینترنت ثابت، حالا به نظر می‌رسد که شرکت‌های سرویس‌‌دهنده اینترنت تصمیم گرفته‌اند تا سطح رقابت با همدیگر را کاهش داده و حجم‌های زیاد را (بدون اینکه از مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری تخطی کنند) از بسته‌های خود حذف کنند. تقریبا در اکثر FCPها دیگر خبری از بسته‌های ماهانه چندصد گیگابایتی نیست، حتی در سرعت‌های بالاتری مانند ۱۶ مگابیت. بسته‌های چند صدگیگی ماهیانه در حال حاضر در سرویس‌های VDSL برخی شرکت‌ها یافت می‌شود که نصب و راه‌اندازی آن هم مشقات خاص خودش را دارد. از این رو باید گفت که کاربران پر مصرف خانگی، این روزها با مشکلی جدی مواجه شدند و راهی که پیش رویشان است خرید بسته‌های بلندمدت شش‌ماهه یا یک‌ساله است که البته این بسته‌ها نیز مانند پکیج‌های قبلی جوابگوی حجم مصرفی مورد نیاز آنها نخواهد بود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی، مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری را نقض نکرده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد از حجم رقابت با همدیگر و ارایه بسته‌های اینترنت حجیم کاسته‌اند و در کنار این بسته‌های کاهش‌یافته، برخی از آنها رو  به عرضه پکیج‌های ویژه با قیمت بالاتر آورده‌اند تا رضایت کاربران پرمصرف را نیز جلب کنند.

در این راستا، حسین فلاح جوشقانی -رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- به ایسنا گفت: «بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، یک سقف و کف برای تعرفه اینترنت وجود دارد که بسته‌های تعرفه‌ای باید در چارچوب این سقف و کف باشند. اما بحثی که وزیر و کاربران به حق مطرح می‌کنند، این است که وقتی تعرفه‌ای چندین سال توسط اپراتور ارایه می‌شود، هر چند افزایش تعرفه در چارچوب مصوبه اتفاق بیفتد، خلاف قیمت عرفی است که در بازار وجود دارد.» وی ادامه داد: «ما روی این موارد حساسیم و اگر موردی پیش بیاید، حتما به اپراتورها تذکر می‌دهیم، کما اینکه چندین بار هم اپراتورها درخواست افزایش تعرفه داشتند اما ما بسته‌هایشان را متعادل کردیم، درواقع نمی‌شود اپراتورها بخواهند به صورت ناگهانی تعرفه‌ها را تا سقف بالا ببرند. درست است که کمیسیون اجازه افزایش تعرفه را داده، اما بالاخره تنظیم بازار و حقوق مصرف‌کننده هم از مواردی است که باید رعایت شود.» رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مشکلات اقتصادی اپراتورها اظهار کرد: «واقعیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی که برای اپراتورها اتفاق افتاده، هزینه‌هایشان خیلی بالا رفته و با این شرایط باید کاری بکنند. یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، کاهش هزینه‌هاست. ما هم در این مورد در حال اقداماتی هستیم که اپراتورها به سمت کاهش هزینه‌های غیرضروری بروند.» فلاح با بیان اینکه اپراتورها هم درخواست‌هایی برای افزایش تعرفه داشتند، افزود: «از اپراتورها خواستیم بر اساس پارامترهایی که تعرفه‌هایشان را متاثر کرده و هزینه‌هایی که به آنها تحمیل شده، درخواستشان را بدهند و ما بر اساس شرایط بازار بررسی ‌کنیم که تاکنون تنها دو اپراتور درخواست دادند. اگر ما به جمع‌بندی رسیدیم، این موارد را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم و استدلال‌هایمان را آنجا بررسی کنیم. اگر به این منطق رسیدیم که افزایش قیمت اتفاق بیفتد، به‌صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما اکنون با توجه به اطلاعاتی که اپراتورها دادند، برنامه‌ای نیست.»

در سوی دیگر شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی حضور دارند که معتقدند افزایش تعرفه‌ها تنها راه بقای آنهاست. در این رابطه، مسعود روحانی‌پور -مدیرعامل یک شرکت اینترنتی- ضمن تایید کاهش حجم بسته‌های ماهیانه به دیجیاتو گفته بود ادامه روند فروش ماهیانه به روش قبلی برای آنها ضرردهی تام بود و آنها نمی‌توانند زمانی که رگولاتوری به وعده‌های خود برای ارزان شدن اینترنت تمام‌شده برای FCPها عمل نکرده، با همان رویه قبلی اینترنت را به فروش برسانند. او گفته بود: «رگولاتوری به ما اجازه نداد که افزایش قیمت داشته باشیم و ادامه روند قبلی برای ما حرکت مستقیم به سمت ضرر بود. هزینه پهنای باند و انتقال به‌شدت بالا رفته و قرار شده بود هزینه آنها کم شود ولی اتفاقی که در دوسال اخیر رخ داده این است که میانگین مصرف اینترنت کاربران کشور بیشتر شده و پهنای باند ما افزایش شدیدی یافته اما درآمد ما ثابت یا کمتر است.» در نهایت باید دید کاربران نسبت به سرویس‌های جدید FCPها چه واکنشی نشان می‌دهند و آیا این سرویس‌های جدید که راهکاری نو برای ادامه حیات FCPها است، راه را به جایی خواهد برد یا خیر.

 

ارسال نظر