رویداد

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۵۵

ارتقای ۴۰ درصدی الکترونیکی شدن خدمات دولت

طبق ارزیابی مرحله سوم شورای فناوری اطلاعات، افزایش میزان الکترونیکی شدن خدمات الکترونیکی دولت به ۴۰ درصد خدمات ارتقا یافته است.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین محورهای عملکرد دولت یازدهم و دوره دو ساله دوازدهم (از سال ۹۲ تا ۹۸) اعلام و گزارش عملکرد دستگاه‌ها در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و منتشر شد. شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) متشکل از سه زیرشاخص «خدمات برخط»، «زیرساخت‌های فناوری اطلاعات» و «منابع انسانی» است. رتبه ایران به واسطه توسعه زیرشاخص خدمات آنلاین بهبود یافته است. به‌گونه‌ای که براساس آخرین گزارش دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل متحد درباره توسعه شاخص دولت الکترونیک، در سال ۲۰۱۸ ایران با ارتقای ۲۰ پله‌ای به رده ۸۶ جهان رسیده است. ارتقای رتبه ایران از نظر شاخص‌های دولت الکترونیک درحالی است که مطابق برنامه ششم توسعه، ایران باید در پنج سال حداقل ۳۰ پله جایگاه خود را بهبود بخشد. بنابراین ارتقای ۲۰ پله‌ای ایران در سال دوم برنامه ششم توسعه، بسیار قابل توجه است. بر اساس ارزیابی مرحله سوم شورای فناوری اطلاعات، افزایش میزان الکترونیکی شدن خدمات الکترونیکی دولت به ۴۰ درصد خدمات ارتقاء یافته است.

توافق فرانسه و امریکا درباره مالیات بر شرکت‌های فناوری

رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد دولت کشورش و امریکا درباره مالیات بر شرکت‌های بزرگ دیجیتال به توافق رسیده‌اند، اما جزییات این توافق هنوز اعلام نشده است.

به گزارش مهر به نقل از انگجت، دولت‌های فرانسه و امریکا درباره مالیات بر شرکت‌های بزرگ فناوری به توافق رسیده‌اند. قبلا امانوئل ماکرون -رییس‌جمهوری فرانسه- مالیاتی ۳ درصدی بر درآمد به دست آمده از سرویس‌های دیجیتال در فرانسه را پیشنهاد کرده بود. از سوی دیگر ترامپ تهدید کرد در این صورت اقدام متقابلی انجام خواهد داد. اکنون طبق گزارش‌های رسیده، ماکرون و ترامپ در اجلاس G7 برخی اختلافات خود را حل کرده‌اند. ماکرون در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران اعلام کرد: ما به توافقی دست یافتیم. البته هنوز جزییات این توافق مشخص نیست اما به گفته ماکرون، پس از آنکه توافقی بین‌المللی درباره نحوه مالیات‌بندی شرکت‌های اینترنتی ایجاد شد، ۳ درصد مالیات پرداختی این شرکت‌ها در فرانسه از آن کسر می‌شود. این مالیات شامل شرکت‌هایی با درآمد فروش بیش از ۷۵۰ میلیون یورو درسراسر جهان می‌شود. البته فشار برای پرداخت مالیات شرکت‌های اینترنتی در فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز وجود دارد. شرکت‌هایی که در اروپا فعالیت می‌کنند باید بیش از 20 درصد مالیات بپردازند. اما هم‌اکنون شرکت‌های اینترنتی کمتر از نصف این مقدار مالیات می‌پرداند.

حمایت دولت از پیام‌رسان داخلی؛ آری یا خیر؟

پس از فیلتر تلگرام، زمزمه‌هایی از جایگزینی یک پیام‌رسان بومی به جای تلگرام شنیده می‌شود که هنوز این موضوع محقق نشده است . برای برخی این پرسش ایجاد می‌شود که «چرا یک پیام‌رسان داخلی نتوانسته جایگزین تلگرام شود. اگر همه پیام‌رسان‌های داخلی یک تیم شوند و یک یا دو شبکه اجتماعی تشکیل دهند آیا نمی‌توانند بهتر از تلگرام کار کنند؟» به گزارش فارس، مرتضی متواضع، کارشناس فناوری اطلاعات  با اشاره به شرایط لازم برای جایگزینی یک پیام‌رسان داخلی به جای تلگرام گفت: پیام‌رسان‌های داخلی پس از آنکه خودشان مسیر رشد را طی کردند و برای کسب‌وکارهای مردم بستری را فراهم کردند، باید در ادامه مسیر از حمایت‌های دولتی استفاده کنند. این موضوع برای بقای یک کسب‌وکار مشکلی ایجاد نمی‌کند که دولت در میانه راه از آنها حمایت کند، چرا که دولت باید منابع نفتی و سود حاصل از آن را در بخش خصوصی استفاده کند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که یک پیام‌رسان بومی از همان ابتدا و با حمایت دولت می‌خواهد کار کند. اگر این پیام‌رسان به آرامی راه خود را بین اذهان و قلب‌های مردم پیدا کند و به توجیه اقتصادی نیز اهمیت بدهد، می‌تواند بطور موفقی جایگزین تلگرام شود. در صورتی می‌توانیم اقرار کنیم که پیام‌رسانی در مسیر موفق شده است، که گام به گام مسیر را طی کند تا محیط امنی را برای مردم و داده‌های آنها ایجاد کند.

 بیت‌کوین، معضلی برای انسانیت است

مدیرعامل شرکت محاسبات ابری و ماشین مجازی VMWare از بیتکوین به عنوان یک عامل بد برای انسانیت نام برد. به گزارش دیجیاتو، پت گلزینگر پیش از آغاز کنفرانس سالانه VMWare در سانفرانسیسکو، طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت Fortune نظر  خود را در مورد بیت‌کوین اعلام کرد. بر اساس گفته‌های او یکی از مشکلات استخراج بیت‌کوین مصرف انرژی زیاد آن است که منجر به بدتر شدن تغییرات اقلیمی می‌شود. او همچنین ادعا کرد که بیشتر مردم از بیت‌کوین برای مقاصد نامناسب استفاده می‌کنند و در مجموع این سیستم به ضرر انسانیت تمام می‌شود. البته گلزینگر در مورد تکنولوژی بلاک‌چین نظری خنثی دارد اما می‌گوید که بیت‌کوین سوء‌استفاده‌ای از این تکنولوژی است. پیشتر هم استیون منوچین، خزانه‌دار ایالات متحده امریکا  به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که بیت‌کوین برای مقاصد سوءاستفاده‌گرانه و خلاف قانون مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عقیده او رمزارزها به منظور جرایم سایبری، فرار مالیاتی، توسعه باج‌افزارها، فروش داروهای غیرقانونی، تجارت انسان و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر انرژی مصرفی برای استخراج بیتکوین به یک معضل اساسی برای جامعه جهانی تبدیل شده است.

ابداع پوششی برای جلوگیری از آتش‌‌گرفتن باتری گوشی

باتری‌های لیتیومی با پوشش فلزی با وجود محاسن زیاد قابلیت داغ شدن و آتش سوزی را نیز دارند. اما یک کشف جدید می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. به گزارش مهر به نقل از انگجت، باتری‌های لیتیومی دارای پوشش فلزی، هم ظرفیت بیشتری برای ذخیره‌سازی انرژی در مقایسه با باتری‌های عادی دارند و هم سبک‌تر هستند. اما مشکل این باتری‌ها تولید تدریجی برآمدگی‌های کوچک و شکمی مانندی به نام دندریت‌هاست که در درازمدت لایه محافظی که انتهای مثبت و منفی باتری را از هم جدا می‌کند، سوراخ می‌کنند. نتیجه این موضوع، اتصال دو قطب مثبت و منفی باتری و داغ شدن شدید و آتش گرفتن باتری است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد برای حل این مشکل یک لایه حفاظتی ویژه ابداع کرده‌اند که جلوی رشد دندریت‌ها را می‌گیرد. مزیت دیگر استفاده از این لایه افزایش طول عمر باتری است.

 انتظار می‌رود استفاده از این فناوری تحولی در تولید باتری‌های لیتیومی و نیز استفاده از انواع وسایل برقی ایجاد کند و این موضوع به خصوص با آغاز راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه که دسترسی به طیف گسترده‌ای از خدمات چندرسانه‌ای را ممکن می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

 

 

ارسال نظر