شبکه‌های اجتماعی ضرری برای سلامت روحی ندارند

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۷۴
شبکه‌های اجتماعی ضرری برای سلامت روحی ندارند

پژوهش جدید محققان در مورد مضرات شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان نشان می‌دهد استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی برای سلامت روحی نوجوانان ندارد.

به گزارش دیجیاتو، محققان دانشگاه کالیفرنیا، ارواین (University of California, Irvine) با تحقیق روی مدت زمان خیره شدن نوجوانان به نمایشگر گوشی، به دنبال ارتباطی میان این موضوع با احتمال مبتلا شدن نوجوانان به بیماری‌های روحی بودند، اما ارتباطی میان استفاده از فناوری‌ها و احتمال دچار شدن به بیماری‌های روحی پیدا نکردند. محققان در آزمایش خود روی بیش از دو هزار فرد جوان تحقیق و بطور ویژه مدت زمان استفاده از تلفن همراه را در 400 نوجوان بین 10 تا 15 سال اندازه‌گیری کردند. آنها همچنین در طول مدت آزمایش روزانه سه مرتبه وضعیت روحی نوجوانان را بررسی کردند. آنها می‌خواستند بدانند آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی در یک روز خاص، شدت بیماری روحی را در آن روز بیشتر می‌کند یا نه. آنها در هر دو حالت هیچ ارتباطی بین ابتلا به بیماری‌های روانی و استفاده از تکنولوژی‌ها پیدا نکردند. Michaeline Jensen -نویسنده اصلی این تحقیق و پروفسور روانشناسی در دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: «برخلاف باور عمومی که استفاده از گوشی و وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی را برای سلامت روحی جوانان مضر می‌داند، ما دلایل منطقی میان این دو عامل با ریسک ابتلا به بیماری‌های روحی پیدا نکردیم.»

محققان می‌گویند اگر والدین می‌خواهند از وارد آمدن آسیب به سلامت روحی نوجوانان خود جلوگیری کنند، باید به جای جر و بحث در مورد مضرات شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان، روی بالا بردن کیفیت کلی زندگی آنها تمرکز کنند. Candice Odgers-پروفسور علوم روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا، ارواین- در همین رابطه می‌گوید: «والدین باید بحث کردن در مورد اثرات منفی استفاده از موبایل و شبکه‌های اجتماعی روی سلامت روحی نوجوانان را تمام کنند. به جای بحث کردن، به دنبال راهکارها برای پشتیبانی کردن از آنها به بهترین شکل چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی باشید.»

 

ارسال نظر