اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۵۳

وزیر ارتباطات: هنوز به رفع فیلتر امید دارم وقتی آذری جهرمی به وزارت رسید، گفت «برای رفع فیلتر امید دارم» دو سال از آن روز گذشته، فیلترینگ در کشور ما جدی‌تر دنبال می‌شود. برخلاف کاربران فضای مجازی که امید کمتری برای رفع فیلتر دارند، اما امید آقای وزیر همچنان پررنگ است.

ایرنا با بیان این مطلب به نقل از وزیر ارتباطات افزود: «فکر می‌کنم ما در این مسیر چاره‌ای جز حرکت نداریم. وزارت ارتباطات نه درباره فیلترینگ تصمیم می‌گیرد، نه حتی مجری فیلترینگ است. مطابق با قانون مجریان فیلترینگ ارایه‌کنندگان خدمات دسترسی هستند و تکلیف آنها، اجرای احکام قضایی است. وزارت ارتباطات یک عضو از ۱۲ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در موضوع فیلترینگ است که از ابتدای دوره وزارت من تا الان هیچ جلسه‌ای، برای این کارگروه تشکیل نشده است.»

آذری‌جهرمی در مصاحبه با ایرنا افزوده است: حرفی که درباره رفع فیلتر زدم و به آن هم عمل می‌کنم تلاش قانونی است. هشت عضو از این کارگروه نامه‌ای را با مضمون رفع فیلتر توییتر امضا کردند و تحویل دادند اما هنوز نه در دستور کار قرار گرفته و نه جلسه‌ای برای آن تشکیل شده است. براساس قانون، جلسات تعیین مصادیق مجرمانه در دادستانی کل کشور تشکیل می‌شود و طبیعتا من نمی‌توانم این جلسه را در وزارتخانه تشکیل بدهم. نباید انتظار داشته باشیم وزیری که خودش بر اساس قانون به منصب وزارت رسیده‌، برود و مقابل قانون بایستد.»

مکانیزم‌های قانونی برای رفع فلیترینگ به کار گرفته شده، اما واقعیت این است که در کشور ما عده‌ای بنا بر ملاحظاتی که دارند مخالف رفع فیلتر هستند و فعالیت شبکه‌های اجتماعی را در کشور مضر می‌دانند، دلایل و استدلال‌هایشان نیز محترم و مشخص است.اما برخی هم مانند وزیر ارتباطات هستند که شبکه‌های اجتماعی را مضر نمی‌داند و خودش حضور فعالی در آنها دارد: او معتقد است «اگر شبکه‌های اجتماعی آسیبی برجای می‌گذارند، ناشی از کمبود فعالیت‌های صحیح و جریان‌ساز ما در این شبکه‌هاست وگرنه ذات شبکه‌های اجتماعی نمی‌تواند منفی باشد و اتفاقا فرصت ایجاد می‌کند.

یک زمان اعتماد به نفس نداریم، از خودمان اطمینان نداریم که آن چه قرار است از ما به بیرون تراوش کند چیست، به همین دلیل از شبکه‌های اجتماعی می‌ترسیم. اگر حرف

‌مان حق است با استفاده از همین شبکه اجتماعی آن را به گوش همه برسانیم. عده‌ای اعتقاد دارند چهار گروه در آلبانی و چهار گروه با پول سعودی علیه ما فضاسازی می‌کنند. مدیریت درست این نیست که مردم خودمان را در این فضا محروم کنیم.»این توضیحات سیاست وزارت ارتباطات و شخص وزیر در خصوص شبکه‌های مجازی است. به این اعتقاد داشته و بر همین اساس پیش رفته اما می‌گوید قانون، قانون است و من قانون‌گذار نیستیم. آذری‌جهرمی در این زمینه گفت: «قانونگذار باید برای اصلاح قانون اقدام کند، لایحه بدهد و آن را به تصویب برساند. بعد از تصویب دولت، قوه قضاییه باید درباره آن نظر بدهد که به نوعی باید گفت دوباره به بن‌بست می‌رسد. اگر قانون‌گذاران ما در مجلس احساس می‌کنند این روال اشتباه است باید آن را اصلاح کنند. اگر مردم سرشان در گوشی‌هایشان است و به همین واسطه ده‌ها آسیب بر آنها وارد می‌شود باید از این فرصت سر در گوشی بودن برای اصلاح الگوها استفاده کرد.»

سرعت اینترنت ثابت هم از آن دست چیزهایی است که مردم دایما از آن گلایه می‌کنند. وزیر ارتباطات هر چقدر دستش برای رفع فیلتر بسته است، در این باره قدرت نفوذ خوبی دارد: «بارها گفته‌ام ما در سرعت اینترنت ثابت خانگی توفیق جدی نداشته‌ایم. مشکل هم نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش است. اکنون که از نیمه عمر دولت دوازدهم گذشته‌ایم، نمی‌توانیم معطل مقررات، قوانین و بی‌عملی‌های بخش خصوصی بمانیم. چون اختیار داریم و می‌توانیم تغییراتی در جهت تنبیه و تشویق به وجود بیاوریم و تصمیمات جدی بگیریم. تا پایان سال خبرهای خوبی در این حوزه شنیده می‌شود.

احتمال رونمایی از «آیفون 11» دردهم سپتامبر

پی‌سی ورلد| خبرها حاکی از آن است که آیفون ۱۱ احتمالا در هفته دوم سپتامبر معرفی خواهد شد. بنا به سنت هر ساله، انتظار می‌رود که شرکت اپل آیفون‌های ۲۰۱۹ خود را بطور رسمی در ماه سپتامبر رونمایی کند. امسال نیز گفته می‌شود احتمالا در هفته دوم آن یا در اواخر ماه این گوشی معرفی خواهد شد. ولی خبر جالب اینکه به لطف نسخه بتاiOS 13، مشخص شده است که تاریخ دقیق معرفی آیفون‌ ۱۱ روز ۱۰ام سپتامبر خواهد بود.این حدس‌وگمان براساس تصاویری است که در داخل iOS 13 پیدا شده است. البته برای اولین‌بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. قبلا در سال ۲۰۱۸ تصاویر مشابهی در داخل سیستم‌عامل iOS مشاهده شده بود که اشاره به تاریخ ۱۲ام سپتامبر داشتند که در واقع همان روز رونمایی رسمی از آیفون‌های ۲۰۱۸ بود.البته از آنجاییکه تقریبا همه رونمایی‌هایی اپل در ماه سپتامبر اتفاق می‌افتد، چند روز اینطرف و آنطرف بودن آن شاید خبر چندان غافلگیرکننده‌ای نباشد، اما تفاوت اصلی امسال با سال‌های قبل در این است که اپل امسال، به احتمال زیاد، بطور همزمان از سه آیفون جدید پرده‌برداری خواهد کرد. اپل سال گذشته تصمیم گرفت که آیفون XR را کمی دیرتر معرفی کند، اما گزارش‌های جدید حاکی از آن است که این‌بار همه آیفون‌ها، یکجا رونمایی خواهند شد. بنابراین اگر شایعات فوق صحت داشته باشند باید در هفته‌های آینده منتظر جزییات رسمی بیشتری درباره موضوع باشیم.

 

ارسال نظر