افت 30 درصدی در آمد خدمات ارزش افزوده با «*800#»

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۵۶
افت 30 درصدی در آمد خدمات ارزش افزوده با «*800#»

گروه دانش و فن   مرجان محمدی  

 سرویس خدمات ارزش افزوده را می‌توان از جمله سرویس‌هایی دانست که برخی شرکت‌ها آن را به کاربران ارایه می‌دهند، پیامک‌های ارزش افزود ه‌ای که شامل سرگرمی، حمایت از تیم‌های ورزشی، ‌آموزش زبان‌های مختلف خارجی، ‌برنامه‌های تلویزیونی و. .. می‌شود، پیامک‌هایی که در صورت تایید کاربر برای انها هزینه دارد، ‌اما این هزینه در بیشتر مواقع بدون اطلاع کاربر برای آنها لحاظ می‌شود، ‌چرا که پیامک‌های ارزش افزوده بدون اطلاع صاحب خط و دارنده سیم کارت فعال شده است، طبق بررسی‌های صورت گرفته رگولاتوری مشخص شد در این حوزه کلاهبرداری ۳۳ میلیارد تومانی صورت گرفته است، مساله‌ای که رگولاتوری خبر از برخورد با آن را داد و اعلام کرد: با صاحبان سرویس و اپراتورها برخورد کردیم و هزینه‌ای که از مشترکان کسر شده بود به حساب آنها بازگشت داده شد.»

اما مساله سرویس خدمات ارزش افزوده به همین جا ختم نشد بلکه در یکی از جشنواره‌ها برای انتخاب بهترین برنامه تعداد زیادی از کاربران پیامک تاییدیه‌ای برای شرکت در نظرسنجی و رای به فلان برنامه را دریافت کردند، پیامکی که بسیاری از کاربران آن را در فضای مجازی منتشر کردند و از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار پیگیری شدند، همین پیامک بهانه‌ای شد تا مسوولان ارتباطی به صورت جدی به حوزه خدمات ارزش افزوده ورود کنند.  با بالا گرفتن پیامک‌های ارزش افزوده مشخص شد برخی سرویس‌های ارزش افزوده بدون اطلاع آنها فعال شده است و از آنها مبالغی کسر می‌شود از همین رو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس مصوبه 147 همه اپراتورهای موبایل را مجبور کرد هزینه و روش لغو عضویت خدمات محتوایی در هر پیامک ارسالی را به اطلاع مشترکان برساند. در این مصوبه آمده است که اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های مجری خدمات ارزش افزوده دارای قرارداد با آنها باید تاییدیه مشترک برای استفاده از خدمات ارزش افزوده را بگیرند و این الزامی است.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت‌های ارزش‌افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است، گفت: اگر آنگونه که در بخش‌های خبری سیما عنوان شد که فعالیت آنها باید با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، مطابق مصوبه ۱۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات، تبلیغ یا فعالیت آنها سریعا در صداوسیما باید متوقف شود.  در شرایطی که کار خدمات ارزش افزوده باالا گرفته بود وزیر ارتباطات در پستی در توییتر از کاربران خواست تا با شماره‌گیری «*800#» از سرویس‌هایی که روی گوشی آنها فعال شود مطلع و در صورت فعال شدن این سرویس‌ها بدون اطلاع آنها، اقدام به لغو آن کنند.  وزیر ارتباطات در ادامه با هشتگ حق الناس از کاربران خواست تا هرچه سریعتر اقدام به شماره‌گیری کد مورد نظر کنند و آن را اطلاع‌رسانی کنند.

در همین خصوص معاون وزیر ارتباطات خبر از سه پیشنهاد برای خدمات ارزش افزوده داد و گفت: ‌ یکی از پیشنهادات، صدور قبض جداگانه ارزش افزوده برای صاحبان سیم کارت، دومین مورد فعال کردن سرویس «*800#» است تا به صورت خودکار سرویس‌های فعال خدمات ارزش افزوده را به مشترکان اطلاع دهد و سومین پیشنهاد سرویس اطلاع‌رسانی ماهیانه از خدمات فعال ارزش افزوده کاربران است تا کسانی که تمایلی به استفاده از آن ندارد و نمی‌خواهند هزینه‌ای بابت این اطلاع‌رسانی پرداخت کنند، آن را غیرفعال کنند.

ناظمی با تاکید بر اینکه برخی خدمات‌دهندگان سرویس‌های ارزش افزوده تلفن همراه با استفاده از روش‌های غیرمنصفانه، برخی مشترکان را بدون اطلاع آنها عضو سرویس‌های خود می‌کنند گفت: اپلیکیشن‌هایی هم وجود دارد که مانند ویروس یا بدافزار روی گوشی کاربران نصب شده و باعث هزینه مضاعف خدمات ارزش افزوده برای کاربر می‌شوند.بر اساس این گزارش با فراگیر شدن کد «*800#» بسیاری از کاربران اقدام به شماره‌گیری کد کردند و وزیر ارتباطات نیز در پست‌های پشت هم از کاربران خواست تا این کد را فراموش نکنند، ‌کدی که باعث شده است تا شرکت‌های خدمات ارزش افزوده این‌بار قبل از فعالسازی پیامک ارزش افزوده از مخاطب یا کاربر خود کسب اجازه کنند، اما به نظر می‌رسد هنوز هم هستند خدماتی که بدون اطلاع کاربر برای آنها فعال می‌شود. در همین خصوص روز گذشته وزیر ارتباطات از کاهش حجم کلاهبرداری‌های خدمات ارزش افزوده خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی در توییتر خطاب به کاربران تلفن همراه نوشت: «*800#» های شما موجب شد حجم زیادی از کلاهبرداری‌های ارزش‌افزوده کاهش پیدا کند.وی گفت: مجموع درآمد خدمات ارزش افزوده ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وزیر ارتباطات خطاب به کاربران تلفن همراه و با درج هشتگ حق الناس گفت: بابت این همه همکاری، یک دنیا ممنونم. لطفا بازهم «*800#» را به دوستان خود معرفی کنید تا همه‌باهم جلوی دزدی از جیب مردم را بگیریم.

گفتنی است کاربران باید از طریق شماره‌گیری «*800#»  نسبت به وضعیت منوی سرویس‌های ارزش افزوده خود اطلاع کسب کنند و در صورتی که به عضویت ناخواسته سرویسی درآمده‌اند آن را لغو و اعلام کنند. در هر صورت هنوز هم هستند شرکت هایی که بدون اجازه کاربران اقدام به فعال کردن برخی خدمات می‌کنند، از همین رو به کاربران پیشنهاد می‌شود هر از چند گاهی با شماره‌گیری «*800#»  از فعال شدن یا نشدن این خدمات مطلع شوند تا متضرر نشوند.

 

 

ارسال نظر