بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران در بازار بی‌رونق‌«آی تی»

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۷۹۲
بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران در بازار بی‌رونق‌«آی تی»

گروه دانش و فن   مرجان محمدی

 بازار‌ای تی کشور مدت‌ها ست که دچار رکود شده است، رکودی که به گفته بسیاری از فعالان بازار ناشی از نوسان شدید قیمت ارز است. نوسانی که قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از خریداران یا فروشندگان در این بازار بلاتکلیف هستند، برخی معتقدند از ‌آنجا که در بازار ارز قیمت‌ها به صورت هیجانی و بی‌دلیل بالا رفته است و به تبع آن اجناس گران شده است، ‌تا زمان تثبیت قیمت باید دست نگه داشت تا نرخ ارز به ثبات برسد و قیمت‌ها منطقی شود، در این صورت بازار از حالت رکود خارج می‌شود و به روند طبیعی خود ادامه می‌دهد، از سوی دیگر برخی نیز معتقدند اقلامی که با قیمت بالا و با دلار 18 تا 19 هزار تومان وارد کشور شده است، فروشنده نمی‌تواند مطابق با قیمت روز اقدام به فروش آن کند، چرا که متضرر می‌شود، خریداران نیز اما نظر دیگری دارند و معتقدند با توجه به روند کاهشی قیمت دلار و رسیدن به کانال 11 هزار تومان فروشندگان باید قیمت‌ها را تغییر دهند مساله‌ای که مورد تایید فروشندگان نیست .

در این خصوص سید مهدی میر مهدی رییس اتحادیه صنف رایانه در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل گفت: بازار کامپیوتر و رایانه در حال حاضر بسیار کساد است، چرا که برخی واردکنندگان به دلیل آنکه نتوانستند ارز دولتی دریافت کنند، اقدام به واردات کالا نکردند. برخی دیگر نیز با ورود کالا با ارز آزاد اجناس و کالای خود را وارد کردند، از همین رو در حال حاضر با توجه کاهش قیمت دلار، ‌فروشندگانی که اقدام به خرید اجناس و کالای خود کرده‌اند حاضر به فروش آن نیستند .

وی گفت: : کالاهای حوزه رایانه عمدتا وارداتی هستند و واردکنندگان مجبور هستند با نوسان نرخ دلار همگام باشند تا متضرر نشوند. حال با توجه کاهش قیمت ارز کاربران در انتظار کاهش قیمت محصولات و قطعاتی هستند که با نرخ بالا وارد کشور شده است، ‌اما برخی فروشندگان تمایلی به عرضه ندارند تا زمانی که قیمت دلار تثبیت شود .

وی در ادامه از عدم تخصیص ارز دولتی به برخی واردکنندگان رسمی خبرداد و گفت: ‌از آنجا که برخی واردکنندگان نتوانستند ارز دولتی دریافت کنند، اقدام به ثبت سفارش با نرخ ارز آزاد کردند ‌و همین مساله باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شد؛ ‌قیمت‌هایی که به یک‌باره سه تا 4 برابر افزایش پیدا کرد و همین افزایش بازار کامپوتر و رایانه را دچار کسادی و رکود کرد .

وی تصریح کرد: در بازار کامپوتر و یارانه نیز برخی از افراد غیر صنفی توانستند ارز دولتی دریافت کنند و بدون آنکه جنسی وارد کشور کنند، آن را در بازار آزاد به فروش رساندند و توانستند سود هنگفتی را به جیب بزنند، همین مساله نه تنها باعث شد برخی اجناس در بازار کم یا نایاب شود، بلکه عده‌ای از افراد و فعالان این صنف یا اقدام به تعدیل نیرو کردند یا با تعطیل واحد صنفی خود خانه‌نشین شده‌اند .

میرمهدی با اشاره به اینکه برخی از کالاهای‌ای تی همچنان در گمرک مانده است و تاکنون اجازه ترخیص به آنها داده نشده است، ‌تصریح کرد: باید مشکل کالاهای مانده در گمرک هرچه سریع‌تر حل شود، چرا که با ترخیص و ورود این کالاها به بازار تا حدودی بازار‌ای تی از رکود خارج می‌شود .

همچنین در این خصوص حامد ملکی از فروشندگان فعال در بازار کامپیوتر به خبرنگار «تعادل» گفت: خرید و فروش در بازار کامپیوتر به حداقل رسیده است، قیمت‌ها به طرز چشمگیری بالا رفته است، این در حالی است که با توجه به نوسان قیمت ارز برخی واردکنندگان اقدام به واردات نمی‌کنند و همین مساله باعث شده است بسیاری از کالاها و قطعاتی که نیاز کاربران است در بازار وجود نداشته باشد یا در صورت موجود بودن با قیمت‌های بسیار بالا به خریدار ارایه شود . ملکی تصریح کرد: ‌بسیاری از واحد‌های صنفی در این بازار به حالت نیمه تعطیل در آمده است، ‌چرا که کاربران دیگر توان خرید ندارند و اجناس یا کالاهای قدیمی خود را به روز نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با همان کامپیوتر و لپ تاپ یا گوشی همراه قدیمی که دارند به کار خود

ادامه دهند .

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرشندگان با وجود کاهش قیمت ارز قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند گفت: در این بازار بدون مشتری حتی اگر قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند، ‌خریداری پیدا نمی‌شود، از سوی دیگر مگر قرار است قیمت‌ها چقدر کاهش پیدا کند ؟‌وقتی دلار در حال حاضر 12 هزار تومان است و فروشنده با دلار بالای 17 هزار تومان جنسی را وارد کرده چرا باید متضرر شود، برای فروشنده مجموع این رقم بسیار سنگین است چون یک کانتینر جنس با این دلار وارد کرده است، ‌ولی برای خریدار اینگونه نیست، ‌هرچند که خریداران نیز محق هستند، همین مساله باعث نوعی بلاتکلیفی در بازار شده است و رکود را افزایش داده است. در هر صورت بازار‌ای تی در کشور همچنان دچار رکود و بی‌رونقی است، ‌بازاری که طرفداران بسیاری دارد، ‌اما به دلیل قیمت بالای ارز، ‌نبود ثبات نرخ ارز و نایاب شدن برخی کالاها در حال حاضر به یکی از خلوت‌ترین بازار‌ها تبدیل شده است و به گفته فعالان بازار بسیاری از مراجعه‌کنندگان به بازار‌ای تی (تلفن همراه و کامپیوتر) بیشتر تماشاچی و نظاره‌گر هستند.

 

ارسال نظر