«ناسا»، تست خواب آلودگی ابداع کرد

۱۳۹۸/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۶۱۶

آسوشیتدپرس| محققان ناسا آزمایشی ابداع کردند که با ردیابی حرکات چشم خواب آلودگی فرد را شناسایی می‌کند و به این ترتیب از تصمیم‌گیری‌های اشتباه کارمندان در نتیجه آن جلوگیری می‌شود.

هنگامی که شاتل فضایی «چلنجر» در سال ۱۹۶۸ منفجر شد، هر ۷ خدمه آن کشته شدند. تحقیقات نشان داد یک اختلال انسانی در نتیجه خستگی و ساعات طولانی کار در ناسا دلیل انفجار بوده است.

 در حقیقت تحقیقات نشان داد برخی مدیران قبل از شیفت ساعت یک بامداد فقط دو ساعت خوابیده بودند و همین امر روی تصمیم‌گیری آنها تاثیر گذاشته بود.

 اکنون ۳۳ سال از این حادثه می‌گذرد و سازمان فضایی امریکا راهی برای آزمایش میزان خستگی کارمندان بطوری که روی تصمیم‌گیری آنها تاثیر بگذارد را ابداع کرده است. درهمین راستا کارشناسان مرکز تحقیق Ames ناسا در سیلیکون ولی متوجه شدند هنگامی که افراد یک نقطه قرمز را در نمایشگر رصد می‌کنند، در حرکات چشم آنها تغییراتی به وجود می‌آید. با بررسی این تغییرات می‌توان اختلالات کوچک عصبی را ردیابی کرد که به دلیل کم خوابی ایجاد می‌شوند.

همچنین دانشمندان متوجه شدند اگر افراد ۲۴ ساعت بیدار بمانند میزان چشمک زدن آنها ۴ برابر می‌شود.

لی استون یکی از محققان مرکز VCL ناسا در این باره می‌گوید: اقدامات امنیتی خاصی برای کارمندانی وجود دارد که فعالیت‌های بصری خاصی انجام می‌دهند. با بررسی طیف حرکات چشم انسان نه تنها می‌توان خواب آلودگی را شناسایی کرد بلکه حتی می‌توان عوامل دیگر مانند مصرف الکل یا ضایعه مغزی را نیز رصد کرد.

 

 

ارسال نظر