رویداد

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۶:۵۴
کد خبر: ۱۵۰۳۶۰

ابداع مهره‌ای رباتیک برای بهبود تعادل و چالاکی

دیلی میل| محققان ژاپنی موفق به تولید رباتی شدند که با بسته شدن به کمر انسان تعادل و چالاکی کاربر را بهبود می‌بخشد. محققان دانشگاه «کیو» ژاپن نمونه اولیه یک دم مکانیکی را تولید کردند که باعث چابکی و تعادل کاربر خود می‌شود.این دم «آرک» نام گرفته و هفته گذشته در یک کنفرانس در لس‌آنجلس به نمایش درآمد. کنفرانسی که به نمایش فناوری‌های نوظهور در زمینه بازی‌ها و گرافیک پرداخت.محققان می‌گویند که ممکن است یک انسان با دُم یادآور پیشینیان ما باشد ولی در ساخت این ربات که مانند یک کرم چرخان است، از اسب دریایی الهام گرفته شده است.

شرکت سازنده این ربات که «Fast» نام دارد، گفته که دم اسب دریایی به اندازه‌ای قدرتمند است که بتواند حملات شکارچیان را تحمل کند. ولی در عین حال آنقدر منعطف است که می‌تواند برای اسب دریایی مانند یک دست عمل کند و مرجان‌ها و سایر اشیاء دریا را در اختیارش قرار دهد.ربات طراحی شده توسط محققان ژاپنی بسیار تطبیق‌پذیر است به نحوی‌که روی کمر هر کسی و متناسب با قد و وزن آنها، متناسب می‌شود.به همین جهت، مهره‌های مکانیکی ربات از دستگاه خارج یا اضافه می‌شوند.   قطعات به کار برده شده در ربات «آرک» سنگین هستند و باعث می‌شوند زمانی‌ که کاربر اشیاء سنگین حمل می‌کند، تعادل خود را از دست ندهد.تیم تحقیقاتی پروژه گفته‌اند که نرم‌افزار ربات می‌تواند در بازی‌ها هم کاربرد داشته باشد. به ویژه در بازی‌های واقعیت مجازی که می‌تواند به عنوان ابزاری برای تعادل کاربران باشد و سختی‌های بازی را افزایش دهد یا آن را واقعی‌تر جلوه دهد.در «آرک» چندین عضله مصنوعی به کار گرفته شده است که در طول آن جریان دارند و از یک سیستم هوای تحت فشار برای انقباض و انبساط مهره‌ها استفاده می‌کند تا تولید حرکات کند.

 لنز چشمی واقعیت افزوده ساخته می‌شود

دیلی میل| یک شرکت فناوری حق امتیاز اختراع لنزی مجهز به حسگرهای مختلف و با قابلیت عسکبرداری و فیلمبرداری برای استفاده در حوزه واقعیت افزوده ثبت کرده است.

 لنزهای چشمی که بتوانند تصاویر را بطور مستقیم به داخل چشم فرد بتابانند به زودی واقعی می‌شوند. در همین راستا یک شرکت فناوری حق امتیاز اختراعی را برای این فناوری ثبت کرده است.

طبق توضیحات این حق امتیاز لنز دارای دوربین مخفی است که می‌تواند ویدئو ثبت کند و عکس بگیرد. علاوه بر آن لنز مجهز به حسگرهای حرکات است. این بدان معنا است که فرد با حرکات مختلف چشم مانند پلک زدن یا نگاه کردن به بالا فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد این گجت پوشیدنی به وسیله آنتنی که در آن تعبیه می‌شود، قادر به دریافت دستورات است.

این لنزها برای استفاده در حوزه واقعیت افزوده طراحی شده‌اند. البته گوگل نیز عینک‌هایی مجهز به واقعیت افزوده ابداع کرده است اما اگر فرد به بالا یا پایین قاب آن نگاه کند قادر به استفاده از واقعیت مجازی نخواهد بود اما با کمک لنزهای چشمی می‌توان از کل قابلیت‌های واقعیت مجازی استفاده کرد. ویکتور پروکوپنیا یکی از موسسان پلتفرم واقعیت مجازیBanuba  در این باره می‌گوید: لنزها و عینک‌ها آینده فناوری واقعیت افزوده هستند. در حال حاضر نرم افزار‌های مورد نیاز برای توسعه فناوری مهیا است و منتظر هستیم تا سخت افزارهای مربوط به آن نیز توسعه یابند.به نظر می‌رسدلنز چشمی واقعیت افزوده نقطه عطفی در توسعه این فناوری به حساب می‌آید و مسیر را برای استفاده از آن بطور گسترده فراهم می‌کند. چنین لنزی فرصت‌های کاربرد متعددی در رایانش، نقشه‌بندی و سرگرمی دارد که همه آنها تاثیری بنیادین بر زندگی روزمره مردم دارند.

گوگل استفاده از مواد بازیافتی را به اوج رساند

انگجت| شرکت گوگل در راستای اهداف محیط زیستی خود استفاده از مواد بازیافتی را در ساخت محصولات به حداکثر رسانده است و می‌خواهد تا سال 2022 همه محصولات خود را بدون کربن عرضه کند.

گوگل به مدت سه سال است که سخت افزارهای مصرفی خود را مانند گوشی‌های هوشمند «پیکسل» و بلندگوهای هوشمند «گوگل هوم‌مینی» با نام تجاری «ساخته شده توسط گوگل» و کاملا از مواد بازیافتی تولید می‌کند و این کار را هر از گاهی در چند محصول دیگر کرده است.اکنون گوگل آماده است تا در این راه ثابت قدم‌تر شود. گوگل می‌گوید از سال 2022، همه محصولات تولید شده توسط این شرکت با برند «ساخته شده توسط گوگل» از مواد بازیافت شده ساخته خواهد شد و تا سال 2020، صد درصد محصولاتی که به مشتریان ارایه می‌شود بدون کربن خواهند بود.

این کار در راستای تلاش‌های گوگل برای حفظ محیط زیست انجام می‌شود. این شرکت از سال 2017 تا 2018، میزان انتشار کربن در محصولات خود را 40 درصد کاهش داده است و «پروژه پاور» (Power Project) گوگل تا سال 2023 یک میلیون دستگاه تنظیم دما را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به خانواده‌های نیازمند اهدا خواهد کرد و بسیاری از محصولات گوگل از پلاستیک بازیافت شده ساخته می‌شوند.البته انتقال به استفاده از مواد بازیافتی همیشه آسان نیست. گزارش شده است هنگامی که تیم سخت افزاری گوگل شروع به کار روی محصول جدیدی کرد که هنوز اعلام نشده است و اواخر امسال عرضه خواهد شد، تصمیم گرفت به جای پارچه پلی استر استاندارد صنعتی از مواد بطری‌های بازیافتی استفاده کند. طبق گزارش‌ها، دو سال طول کشید تا تیم سازنده از کارایی این مواد در طراحی و مطابقت الزامات تولیدی اطمینان حاصل کند.

 

ارسال نظر