اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۱:۰۲:۵۲
کد خبر: ۱۴۹۸۳۱

همکاری غول‌های امریکایی و چینی برای توسعه 5G

ونتوربیت| دو شرکت کوالکام و تنسنت به‌تازگی اعلام کرده‌اند که قصد دارند با همکاری یکدیگر به توسعه چیپ ست و دستگاه‌های مجهز به فناوری شبکه 5G بپردازند. با توجه به آنکه در سال‌های اخیر توسعه فناوری شبکه نسل پنجم اینترنت 5G از استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران برخوردار شده است، بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی در سراسر جهان به دنبال توسعه زیرساخت‌های آن هستند تا به کاربران در کشورهای مختلف جهان این امکان را بدهند تا از خدمات نوین و پرسرعت آن بهره‌مند شوند.

کوالکام یکی از بزرگ‌ترین سازندگان و توسعه‌دهندگان تراشه‌های پردازنده در جهان به شمار می‌رود که همواره با تولیدکنندگان موبایل‌های اندرویدی برای تامین تراشه‌های پردازنده همکاری می‌کند. تنسنت نیز در سال‌های اخیر، عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری موبایل را در چین به خود اختصاص داده و اپلیکیشن پیام‌رسان وی‌چت تحت مالکیت این شرکت است.

خورشید مصنوعی در آزمایشگاه تولید شد

نیواطلس| فیزیکدانان دانشگاه ویسکانسین میدیسون امریکا با هدف بررسی دقیق‌تر عملکرد و شرایط خورشید یک خورشید کوچک مصنوعی را در شرایط آزمایشگاهی ساخته‌اند. این محققان امیدوارند که با استفاده از این روش بتوانند رازهای نامکشوف خورشید را شناسایی کنند. البته این اولین‌بار نیست که برای بازتولید خورشید در شرایط آزمایشگاهی تلاش می‌شود. پیش از این دانشمندان آلمانی هم با هدف تولید سوخت خورشیدی دست به چنین کاری زده بودند و چینی‌ها هم برای مطالعه دقیق‌تر همجوشی هسته‌ای یک خورشید آزمایشگاهی طراحی کرده بودند. قطر «خورشید جدید بزرگ» که تلاش شده قادر به تقلید از کارکردهای گسترده‌تری از خورشید باشد، به سه متر می‌رسد و در میانه آن یک آهن ربای قدرتمند کار گذاشته شده است. برای روشن کردن این خورشید و تقلید از عملکرد خورشید واقعی توسط آن گاز هلیوم به درون آن پمپاژ شده و فرایند یونیزه شدن برای تولید پلاسما انجام می‌شود.در ادامه جریان الکتریسیته از درون این مجموعه عبور می‌کند تا در نهایت شاهد فعالیت یک خورشید درخشان باشیم. یکی از اهداف بازطراحی خورشید در آزمایشگاه بررسی بادهای خورشیدی است. اگر چه محققان در مورد منشا، ماهیت و مسیر حرکت بادهای خورشیدی سریع اطلاعات زیادی دارند، اما هنوز نمی‌دانند بادهای خورشیدی کند چگونه تولید شده و چگونه و با طی کردن چه مسیری به سمت زمین حرکت می‌کنند.

«ناسا» ناپدیدشدن یک جزیره را ثبت کرد

دیلی میل| تصاویر ماهواره‌ای ناسا نشان می‌دهد جزیره‌ای که به دلیل زلزله و پدیده «گل‌فشان» در غرب پاکستان به وجود آمده، پس از ۶ سال زیر آب رفته است.  ۶ سال قبل در سواحل غربی پاکستان یک جزیره پدیدار شد. اکنون دریا این جزیره را دوباره بلعیده است.  در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از زلزله‌ای ۷.۷ ریشتری و همین طور «گل‌فشان» بعد از آن دانشمندان متوجه یک جزیره بیضی شکل با عرض ۹۰ متر شدند که در غرب پاکستان به وجود آمده است. البته کارشناسان تخمین می‌زدند این جزیره به زودی از بین می‌رود. اکنون تصاویر ماهواره‌ای که در شش سال ثبت شده فرایند ظهور تا از بین رفتن جزیره را نشان می‌دهد. این جزیره که «زلزله کوه» نام گرفته بود، ۲۰ متر ارتفاع، ۹۰ متر عرض و ۴۰ متر طول داشت. به گفته دانشمندان این جزیره به دلیل گل فشان به وجود آمده که این رویداد نیز خود یکی از پیامدهای زلزله در سپتامبر همان سال (۲۰۱۳) بوده است. تصاویر ماهواره Landsat ناسا نشان می‌دهد این جزیره طی چند سال گذشته به تدریج به زیر آب رفته است. طبق این تصاویر در پایان ۲۰۱۶ میلادی این جزیره تقریبا زیر خط آب رفته بود. در بهار سال بعد هیچ اثری از جزیره روی آب دیده نمی‌شد.

پروژه تولید بلندگوی هوشمند «هواوی» و «گوگل» لغو شد

گیزمو| طبق گزارشی جدید گوگل و هواوی مشغول توسعه یک بلندگوی هوشمند مجهز به دستیار صوتی بودند. اما به دلیل تحریم‌ها پروژه توسعه بلندگو نیمه‌کاره رها شده است. پیش از آنکه دولت امریکا هواوی را تحریم کند، این شرکت چینی و گوگل روابط نزدیکی داشتند. هرچند پس از آنکه دولت امریکا اجازه داد هواوی همچنان از اندروید گوگل استفاده کند، به نظر می‌رسید اوضاع بهتر شده باشد، اما اکنون خبر رسیده این شرکت‌ها چند پروژه مشترک خود را به دلیل تحریم‌ها لغو کرده‌اند. طبق گزارشی جدید هواوی و گوگل مشغول توسعه یک بلندگوی هوشمند و مجهز به دستیار صوتی شرکت امریکایی بودند. قرار بود این بلندگو در سپتامبر سال جاری در نمایشگاه فناوری IFA در برلین رونمایی شود. همچنین طبق برنامه‌ریزی، فروش این بلندگو در امریکا بطور آنلاین انجام می‌شد. اما پس از تحریم‌های امریکا هر دو شرکت تلاش برای تولید این بلندگو را متوقف کرده‌اند.  آنها یک سال روی پروژه تولید بلندگو فعالیت کردند . همچنین در این مدت گوگل و هواوی مشغول بررسی راه‌هایی بودند تا موبایل‌های هواوی با «اندروید» (آئوتو (Android Auto یکپارچه شوند. اندروید آئوتو یک برنامه تلفن همراه است که گوگل آن راساخته تا ویژگی‌های دستگاه‌های مجهز به اندروید را به هدست‌های سرگرمی و سیستم اطلاع‌رسانی داخل خودرو منتقل کند.

 

 

ارسال نظر