قانون جدید اتحادیه اروپا درباره «فیس‌بوک»

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۱:۰۰:۵۱
کد خبر: ۱۴۹۸۲۸
قانون جدید اتحادیه اروپا درباره «فیس‌بوک»

رویترز | طبق رای دادگاه دیوان عدالت اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی که از دکمه لایک فیس‌بوک استفاده می‌کنند قبل از ارسال اطلاعات کاربران به این شبکه اجتماعی باید از رضایت آنها اطمینان حاصل کنند.

طبق رای دادگاه دیوان عدالت اتحادیه اروپا (ECJ) در لوگزامبورگ، شرکت‌هایی که دکمه «لایک» فیس‌بوک را در وب سایت‌های خود قرار می‌دهند باید قبل از دادن اطلاعات شخصی کاربران به این شرکت امریکایی، از رضایت آنها اطمینان حاصل کنند.

 پلاگین‌های وب سایت‌ها مانند «لایک» فیس‌بوک یک ویژگی معمول در خرید آنلاین است زیرا شرکت‌ها سعی دارند کالاهایشان را در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار تبلیغ کنند. اما کارشناسان بیم آن دارند با این روش اطلاعات کاربران منتقل و در نتیجه قوانین حفظ حریم خصوصی کاربران شکسته شود.

 دادگاه دیوان عدالت اتحادیه اروپا (ECJ) پس از آن صادر شد که یک سازمان حمایت از مصرف‌کننده در آلمان شرکت خرده‌فروشی آنلاینFashion ID  را به نقض قوانین حفظ اطلاعات شخصی کاربران به وسیله پلاگین «لایک» فیس‌بوک متهم کرد.

 در نتیجه این روند دادگاه آلمان نیز به دنبال راهنمایی در این باره بود. قضاتECJ  نیز اعلام کردند وب‌سایت‌ها و فیس‌بوک بطور مشترک مسوول حفاظت از اطلاعات کاربران هستند.

طبق قوانین حفظ حریم خصوصی اطلاعات اتحادیه اروپا که سال گذشته تصویب شد، کنترل‌کننده اطلاعات تعیین می‌کند که چرا داده‌های شخصی باید جمع‌آوری و پردازش شوند و همچنین رضایت کاربران را تضمین می‌کند.

پردازنده اطلاعات که معمولا یک شرکت ثالث است، فقط اطلاعات شخصی را از طرف کنترل‌کننده پردازش می‌کند. به گفته قضات اپراتور وب سایتی که دارای دکمه لایک فیس‌بوک است، به‌طور مشترک با فیس‌بوک مسوول جمع‌آوری و انتقال اطلاعات شخصی بازدید‌کنندگان به وب سایت شبکه اجتماعی هستند. همچنین قضات اعلام کرده‌اند: این خرده فروش آلمانی از مزیت تجاری بهره مند شده زیرا دکمه «لایک» محصولات خود را در فیس‌بوک نمایان‌تر می‌کند. هرچند این شرکت هیچ مسوولیتی در قبال پردازش داده‌های بعدی فیس‌بوک ندارد.

 فیس‌بوک نیز اعلام کرده رای دادگاه اهمیت پلاگین‌های وب سایت روشن می‌کند و آنها یک ویژگی مهم اینترنت هستند.

 

 

ارسال نظر