هزینه‌ اتصال به اینترنت باید ماهانه شود

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۳۷
هزینه‌ اتصال به اینترنت باید ماهانه شود

گروه دانش و فن   

 بسیاری از کاربران از کیفیت اینترنت رضایت ندارند و این ‌میزان نارضایتی کاربران روز به روز نیز در حال افزایش است، بطوریکه در نظر سنجی صورت گرفته از سوی رگولاتوری شکایت کاربران در تیرماه از خدمات ارتباطی نسبت به ماه گذشته 19 درصد رشد داشته است که بیشترین نارضایتی نیز مربوط به اینترنت و بی‌کیفیتی اینترنت بوده است و این در حالی است که علاوه بر بی‌کیفیتی اینترنت کاربران از حجم مصرفی نیز شکایت دارند و معتقدند اینترنت غیر حجمی هم نتوانسته به نفع کاربران باشد و بیشتر کاربران را متضرر کرده است .بر اساس این گزارش پس از نارضایتی‌های کاربران درباره حجم و کیفیت اینترنت در سال‌های گذشته، در نهایت مقرر شد مصوبه تعرفه‌های اینترنت ثابت با هدف غیرحجمی کردن بسته‌های اینترنتی، تا ۱۰ آذر سال ۱۳۹۶ اجرایی شود و مبنای آن مصرف منصفانه مشترکان باشد. همچنین مقرر شد مقدار مصرف منصفانه بین شرکت‌های فعال در زمینه ارایه سرویس به رقابت گذاشته شود که در صورت عدول یک مشترک از مصرف عادلانه تعیین شده، سرعت اینترنت به مقدار پایه (۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه) برای آن مشترک تبدیل شود. حال اینکه به نظر می‌رسد این مصوبه‌ها نیز کمکی به بهبود اینترنت چه از نظر حجم و چه از نظر کیفیت نکرده است .

در این خصوص سید محمد امامی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تعرفه بسته‌های اینترنتی ارایه‌شده توسط اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت ثابت به ایسنا گفت: اپراتورهای ثابت تابع مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی هستند. در این مصوبه هزینه‌ای برای اتصال به اینترنت وجود دارد و حجمی که به آن حجم مصرف منصفانه می‌گویند؛ درصورتی که حجم مصرف منصفانه تمام شود، مشترک باید حجم اضافه‌تر از آن را خریداری کند.

وی ادامه داد: زمانی‌که مشترک می‌خواهد سرویسی را از اپراتور بخرد، باید هر ماه هزینه‌ای بپردازد که اپراتور تعرفه‌اش را به سازمان اعلام کرده و تاییدیه‌اش را هم گرفته است. این تعرفه دو قسمت دارد؛ یکی هزینه اتصال است و دیگری حجم مصرف منصفانه که روی این اتصال خریداری شده و از ابتدا تا انتهای ماه هزینه‌اش پرداخت شده است. بنابراین دیگر معنایی ندارد که شما بخواهید یک بار دیگر هزینه اتصال و هزینه مصرف منصفانه بدهید.

وی با اشاره به دریافت حجم اضافه بر حجم منصفانه، اظهار کرد: اپراتور هزینه اتصال را از شما گرفته کاربر حجم مصرف منصفانه را طی یک ماه استفاده کرده است، ‌حال اگر بخواهد قبل از یک ماه، بسته را تمدید کند، باید باز هم هزینه اتصال بدهد؛ در صورتی که یک بار هزینه‌اش را داده است. قیمت حجم اضافه نیز بستگی به این دارد که مشترک بخواهد چند گیگ اینترنت بگیرد، البته هزینه این حجم که توسط اپراتورها ارایه می‌شود هم، کف و سقفی دارد.

حال با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از نحوه محاسبه اینترنت حجمی و کیفیت اینترنت ناراضی هستند، بهتر است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر تمهیداتی را در نظر بگیرد که اگر به نفع کاربر نیست، حداقل به ضرر کاربر نباشد. از سوی دیگر با توجه به آماری که این نهاد نظارتی اعلام کرده است، شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ملزم به ارایه اینترنت و خدمات با کیفیت شود و مطابق با هزینه‌ای که در یافت می‌کنند خدمت رسانی کنند .

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وضعیت سامانه ثبت شکایات مشترکان از خدمات ارتباطی نشان می‌دهد که میزان شکایت کاربران از کیفیت خدمات ارتباطی در کل کشور طی یک ماه ۱۹ درصد رشد داشته است که بیشترین آمار شکایت ثبت شده مربوط به بی‌کیفیتی اینترنت است .

در این گزارش شکایات کاربران در ۷ حوزه اینترنت، موبایل، تلفن ثابت، تشعشعات، سرویس‌های ارزش افزوده، دفاتر پیشخوان و خدمات پستی بررسی شده است که خدمات اینترنتی در صدر شکایات مشترکان قرار دارد.

نتایج حاصل از تحلیل داده‌های استخراج شده نشان می‌دهد که بیشترین شکایت مشترکین در تیرماه ۱۳۹۸ در حوزه اینترنت بوده که ۵۱ درصد کل آمار شکایات را به خود اختصاص داده است.

در همین حال آمارها نشان می‌دهد که تعداد کل شکایت‌های ثبت شده در تیرماه نسبت به خرداد ماه سال جاری حدود ۱۹ درصد رشد داشته است که ۵۷.۸ درصد کل شکایات در تیرماه از درگاه سامانه سپاس ثبت شده است.

در همین حال تحلیل داده‌های استخراج شده از خدمات اینترنت که توسط اپراتورهای ارتباطی ارایه شده است نشان می‌دهد که کاربران از کیفیت نامطلوب سرویس، عدم پشتیبانی و ارایه خدمات مناسب، عدم جمع‌آوری سرویس و مشکلات مربوط به مدل قرارداد و عدم تضمین کیفیت سرویس ارایه شده ناراضی هستند و از قطعی و وصلی مکرر اینترنت وایمکس شکایت دارند.

در حوزه تلفن همراه نیز بیشترین شکایت مشترکان مربوط به عدم آنتن دهی و عدم دسترسی به شبکه پرسرعت 3G و 4G، مشکلات مالی و تعرفه‌ها، خدمات مالکیت و سیم‌کارت و نیز پشتیبانی نامناسب از ارایه خدمات بوده است.

بیشترین شکایت مشترکان تلفن ثابت نیز به پشتیبانی و ارایه خدمات بازمی‌گردد که عامل عدم پاسخگویی مطلوب به مشترکان نقش مهمی در این شکایات ایفا می‌کند.

در تیرماه امسال بیشترین شکایت مشترکان از خدمات پستی نیز مربوط به سرویس پست پیشتاز بوده است.

در هر صورت با توجه به افزایش شکایت کاربران از کیفیت اینترنت و دیگر خدمات ارتباطی به نظر می‌رسد مسوولان ارتباطی کشور باید مصوبه و قوانینی را وضع کنند تا در صورت کوتاهی شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت یا شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی آنها مستلزم رعایت حقوق مشترک شوند و اقدام به جبران خسارت کنند، حال اینکه در حال حاضر حقوق مشترک و مصرف‌کننده به خصوص در بحث اینترنت نه تنها رعایت نمی‌شود، بلکه بسیاری از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت با تضییع حقوق مصرف‌کنندگان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند، مساله‌ای‌که باید نهاد نظارتی بیشتر روی آن تمرکز کند تا حقوق مصرف‌کنندگان رعایت شود و شرکت‌ها به آن بی‌توجهی نکنند، چرا که از دید بسیاری از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی مصرف‌کنندگان هیچ حقوقی ندارند و همین مساله باعث شده است تا آنها آنطور که باید و شاید شکایت کاربرانشان را جدی نگیرند .

 

ارسال نظر