فروشندگان در برابر کاهش قیمت گوشی مقاومت می‌کنند

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۷۹
فروشندگان در برابر کاهش قیمت گوشی مقاومت می‌کنند

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

بازار گوشی تلفن همراه بیش از یک سال است که دچار نوسان شدید قیمت شده است، بیشتر کاربرانی که در گذشته می‌توانستند گوشی پرچمدار خریداری کنند، در حال حاضر باید با همان پول اقدام به خرید گوشی میان رده کنند، مساله‌ای که برای بسیاری از کاربران قابل هضم نیست، همین مساله باعث شد تا فروش گوشی تلفن همراه در کشور از افت قابل توجهی برخوردار شود، چرا که بسیاری از کاربران از خرید منصرف شدند و برخی دیگر نیز با تعمیر گوشی‌های خود ترجیح دادند تا از همان گوشی‌های قدیمی خود استفاده کنند .

بسیاری از فروشندگان در بازار تلفن همراه از نوسان قیمت ارز شکایت دارند و معتقدند به دلیل تثبیت نشدن قیمت ارز نمی‌توانند اقدام به فروش گوشی‌های خود کنند، از همین رو بیشتر فروشندگان تمایلی برای فروش ندارند .

در این خصوص عباس قاسمی از فعالان بازار تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل گفت: با وجود اینکه بیشتر فروشندگان و فعالان بازار تلفن همراه امیدوار به بازگشت قیمت‌ها و تثبیت قیمت ارز بودند نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه برخی از واحد‌های صنفی به دلیل این نوسان ارز یا ورشکسته شده‌اند یا از این صنف رفته‌اند .

وی افزود: قیمت ارز لحظه به لحظه در حال تغییر است، ‌فروشندگان نمی‌دانند با چه قیمتی اقدام به فروش کالای خود کنند، این در حالی است که با وجود پایین آمدن تقریبی قیمت ارز فرو شندگان حاضر به فروش گوشی‌های خود نیستند، چرا که گوشی را با ارز بالاتری خرداری کرده‌اند و در صورت فروش گوشی با قیمت جدید متضرر می‌شوند، برای همین است که با وجود کاهش نسبی قیمت ارز قیمت گوشی و دیگر کالا‌های‌ای تی در بازار تلفن همراه کاهش پیدا نکرده است .

 این فعال بازار در ادامه به واردات تلفن همراه اشاره کرد و گفت: رجیستری برای بار دوم در کشور اجرایی شد تا نه تنها از ورود کالا و گوشی قاچاق به کشور جلوگیری شود، بلکه بتواند با حمایت از وارد‌کنندگان رسمی تلفن همراه مانع فعالیت قاچاقچیان این بازار شود، ‌اما این مهم تا به امروز رخ نداده است .

وی افزود: در طرح رجیستری گوشی‌هایی که از مبادی غیر رسمی وارد کشور شده‌اند نباید در شبکه فعال شود، ‌اما این گوشی‌ها نه تنها در شبکه فعال است، ‌بلکه قاچاقچیان با گرفتن نبض بازار در دست خود همانند گذشته مشغول به فعالیت هستند، چرا که با دور زدن رجیستری بدون کوچک‌ترین مشکلی اقدام به واردات گوشی و فروش آن می‌کنند .

وی افزود: ‌بسیاری از قاچاقچیان با دریافت گذرنامه‌های زیارتی مسافران و ارایه یک مبلغ اقدام به ثبت گوشی‌های قاچاق با گذرنامه این افراد می‌کنند، و اینگونه است که ورود این گوشی قاچاق به کشور قانونی و در شبکه نیز فعال می‌شود .

وی در ادامه از مسوولان خواست به دنبال طرح‌ها و برنامه‌هایی باشند که قاچاقچیان نتوانند به راحتی آن را دور بزنند و افزود: طرح رجیستری برای دومین بار است که در کشور اجرایی می‌شود، اگر این طرح می‌توانست مانع از ورود گوشی قاچاق به کشور شود، ‌قطعا اجرای آن متوقف نمی‌شد که بعد از چندین سال باز هم اجرایی شود و بازهم شکست بخورد .

 این فعال بازار تلفن همراه تصریح کرد: در گذشته‌های نه چندان دور بازار تلفن همراه ایران یکی از بهترین بازارها برای خرید و فروش گوشی تلفن همراه بود، حتی برخی از سرمایه‌گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس به این بازار ورود کردند، چرا که معتقد بودند کاربران ایرانی اهمیت زیادی به گوشی و لوازم جانبی آن می‌دهند، ‌بطوریکه جدید‌ترین گوشی‌ها با برندهای مختلف قبل از معرفی رسمی در دست کاربران ایرانی بود، همین مساله با عث شده بود تا برند‌های مطرح دنیا برای ورود به این بازار رقابت کنند، اما در حال حاضر نه تنها رقابتی وجود ندارد، بلکه بسیاری از برند‌ها از بازار ایران رفته‌اند .

وی عمده‌ترین دلیل این مساله را بالا رفتن بی‌رویه قیمت ارز دانست و گفت: ‌بسیاری از کاربران ایرانی با این قیمت دلار دیگر توان خرید گوشی ندارند و از هین رو است که آن بازار با نشاط و پر جنب و جوش، امروزه به بازاری مسکوت و پر از تماشاچی تبدیل شده است .

 وی در پاسخ به این سوال که آیا در این بازار گوشی‌های ایرانی متقاضی دارد، ‌گفت: ‌بطور قطع جوای منفی است، ‌حتی با بالا رفتن قیمت ارز هم گوشی‌های ایرانی خواهان ندارد، چرا که این گوشی‌ها بی‌کیفیت‌ترین گوشی‌های موجود در بازار چین است که فقط با یک نام ایرانی روانه بازار شده است .

وی افزود: برخی از سرمایه‌گذاران به اسم تولید‌کننده داخلی، ‌روانه کشور چین می‌شوند و در قبال پولی که می‌دهند محصولی دریافت می‌کنند و به طرف چینی می‌گویند فلان اسم را روی گوشی حک کند، این گوشی می‌شود، گوشی ایرانی، ‌در صورتیکه اسم این کار را نمی‌توان گذاشت تولید داخل، این افراد صرفا به منظور دریافت وام‌های کلان بدون بهره یا با بهره کم اقدام به این کار می‌کنند .

قاسمی تصریح کرد: در بازار تلفن همراه چند برند ایرانی وجود دارد، ‌که هم تبلت دارند، ‌هم گوشی هوشمند و هم گوشی معمولی، ‌اما بیشتر کاربران حتی حاضر به نگاه کردن به این گوشی‌ها نیستند، حاضرند گوشی‌های دست دوم بخرند ولی تمایلی به خرید این گوشی‌ها ندارند، چرا که آنها نیز می‌دانند این گوشی‌ها ساخت وطنی نیست .

در هر صورت به نظر می‌رسد بازار گوشی تلفن همراه که بسیاری از فعالان امید به رونق آن داشتند و معتقد بودند در اسفند ماه سال 97 این بازار دوباره به روزهای خوب خود باز می‌گردد (اما اینگونه نشد) همچنان در انتظار شوک است، ‌شوکی که می‌تواند این بازار را رونق ببخشد، اما این شوک تاکنون به این بازار وارد نشده است.

 برخی فعالان معتقدند بازار تلفن همراه همان‌گونه که با بالا رفتن قیمت ارز دچار آشفتگی و نابسامانی شد، ‌با پایین آمدن قیمت ارز و در نهایت تثبیت آن می‌تواند از این آشفتگی و نا بسامانی و رکود نیز خارج شود.

 

ارسال نظر