اینترنت با کیفیت در صورت افزایش تعرفه

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۰۲
اینترنت با کیفیت در صورت افزایش تعرفه

گروه دانش و فن |مرجان محمدی|

چندی پیش و در حاشیه برگزاری نمایشگاه الکامپ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تبدیل سرویس ADSL به VDSL خبر داد و با هشتگ خبر خوب آن را بر روی یک از شبکه‌های اجتماعی خود قرار داد . با اعلام این خبر بسیاری از کاربران با حضور در صفحه وزیر ارتباطات از کندی سرعت اینترنت و هزینه بالای اینترنت در کشور گلایه کردند و از وزیر ارتبا طات خواستند تا فکر ی به حال اینترنت و کیفیت پایین اینترنت بکند .

بعد از اعلام این خبر وزیر ارتباطات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد در حال حاضر تنها مشترکان مخابرات می‌توانند از این سرویس استفاده کنند و مدیرعامل مخابرات نیز اعلام کرد که مشترکان دریافت‌کننده اینترنت مخابرات می‌توانند با شماره‌گیری 2020 درخواست خود را ثبت کنند، حال اینکه هنوز از سوی رگولاتوری تعرفه‌های جدید این خدمت اعلام نشده است .

از سوی دیگر برخی کاربران مخابرات نیز پس از تماس با مرکز 2020 در انتظار پاسخگویی هستند تا مطمئن شوند که می‌توانند این سرویس را دریافت کنند یا خیر ؟‌چرا که به نظر می‌رسد طبق ادعای وزیر ارتباطات این پروسه آنگونه هم که اعلام شد سریع انجام نمی‌شود و مشترکان باید هم شرایط زیرساختی را داشته باشند و هم امکانات موجود در منطقه آنها جوابگوی این سرویس باشد .

بر اساس این گزارش، بسیاری از کاربران در ایران نه تنها از اینترنت ثابت رضایت ندارند، ‌بلکه اینترنت همراه نیز که از سوی اپراتورها ارایه می‌شود نیز نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند، بسیاری از کاربران به هزینه‌های بالای اینترنت معترض هستند و از وزیر ارتباطات خواسته‌اند تعرفه‌های اینترنت مطابق با خدمتی که کاربران دریافت می‌کنند باشد، حال اینکه اینگونه نیست، با وجود اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر افزایش نیافتن قیمت اینترنت در سال 98 اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت با تغییر طرح حهای خود عملا اقدام به افزایش قیمت کردند و همان اینترنت بی‌کیفیت را به قیمت بالاتر به کاربران خود ارایه کردند، مساله‌ای که تا به امروز ادامه داشته است و کاربران همچنان نسبت به آن معترض هستند . در این خصوص مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت در خصوص گرانی اینترنت و نارضایتی کاربران به خبرنگار «تعادل» گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمام تلاش خود را برای تثبیت قیمت پهنای باند به شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت انجام داد، ‌اما در نهایت طبق آمار پهنای باند اینترنت 25 درصد افزایش پیدا کرد وای مساله یعنی افزایش قیمت تمام شده برای شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت، ‌که برای جبرای این افزایش هزینه باید خدمت خود را گران کنند .

وی با اشاره به اینکه قیمت تجهیزات و کالاهای مصرفی برای شبکه، نسبت به سال گذشته بین 300 تا 400 درصد افزایش یافته است، ‌افزود: در این اقتصاد تورمی باید هم‌پای دیگر محصولات و خدمات قیمت‌ها را نیز افزایش دهیم، در حال حاضر بستری از شرکت‌ها برای ادامه حیات خود اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، ‌ارایه خدمات با کیفیت هم هزینه بر است در نتیجه باید وزارت ارتباطات برای افزایش کیفیت و رضایت کاربران با درخواست شرکت‌های اینترنتی برای افزایش موافقت کند، حال اینکه در یک بازار رقابتی هم می‌توان این اختیار را به کاربر داد تا از کدام شرکت اقدام به دریافت اینترنت کند .

وی معتقد است: ‌وزارت ارتباطات با دادن سوبسید به اپراتورهایی که اینترنت همراه ارایه می‌کنند، ‌آسیب جدی را به اپراتورهای ثابت تلفن همراه وارد کرده است، ‌چرا که سرویس هاو خدماتی که اپراتورهای همراه ارایه می‌کنند، برای کاربران ارزان‌تر است و آنها ترجیح می‌دهند که از اینترنت همراه به جای ثابت استفاده کنند .

وی در ادامه در اسخ به این سوال که آیا فناوری جدید که وزیر ارتباطات از آن خبرداده است می‌تواند کاربران را راضی کند؟ گفت: VDSL نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بسترهای کابل‌های شبکه است که می‌تواند . سرعت 52 مگابیت در ثانیه اطلاعات را از اینـترنت به کاربر و با سرعت 16 مـگابیت در ثانیه اطلاعات کاربر به اینترنت ارسال کند، این فناوری نیازمند تجهزات، ‌زیر ساخت و سرمایه‌گذاری است، و بطور قطع می‌تواند برای کار بر رضایت بخش باشد، ‌در حال حاضر نیز یک شرکت امکان راه‌اندازی این خدمت را دراد چرا که سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این بخش انجام داده است، اما به نظر می‌رسد به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری برای ارایه این خدمت و نبود بازار رقابتی برای دیگر شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت، ‌نتوان تمام کاربران را از این خدمت برخوردار کرد، یا اینکه کاربران دیگر شرکت‌ها برای دریافت این خدمت اقدام به تغییر شرکت ارایه‌دهنده اینترنت خود کنند، که در این صورت شرایط شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت از این هم بد‌تر می‌شود .

همچنین یکی دیگر از مدیران ارایه‌دهنده اینترنت ثابت به خبرنگار «تعادل» گفت: ‌وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید شرایطی را فراهم کنند تا دیگر شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت هم بتوانند با نصب و راه‌اندازی این تجهیزات، ‌این خدمت را به کاربران خود ادامه دهند.

وی افزود: ‌چند سال است که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت خواستار افزایش قیمت تعرفه هستند، اما این مهم تا به امروز محقق نشده است، ‌زیرساخت‌های ارتباطی برای خدمت بهتر و با کیفیت نیاز به بروزرسانی و تجهیزات جدید دارد، ‌و این مهم هم مستلزم سرمایه‌گذاری است، ‌این دو باید در کنار هم صورت بگیرد تا مشترک خدمت خوب و با‌کیفیتی دریافت کند، حال اینکه به دلیل شرایط تحریم و بالا رفتن قیمت ارز و نوسان شدید در بازار نه‌تنها اینگونه اقدام‌ها صورت نگرفته است، بلکه بسیاری از مشترکان نیز با نارضایتی از کیفیت اینترنت از وزیر ارتباطات خواسته‌اند تا نه تنها قیمت‌ها را افزایش ندهد، ‌بلکه تعرفه را نیز کاهش دهد .

هنوز مشخص نیست که آیا کاربران مخابرات توانسته‌اند از خدمت جدیدی که وزیر از آن خبر داده است استفاده کنند، یا خیر؟ ‌در تماس نگارنده با شماره تماس 2020 و انتظار 8 د قیقه‌ای برای دریافت خدمت نه تنها ارتباط با اپراتور برقرار نشد بلکه زمان‌های انتظار هر سه دقیقه و 5 دقیقه اضافه شد تا در نهایت تماس بی‌پاسخ بماند و نتوانیم از شرایط دریافت خدمت بطور کامل مطلع شویم .

در پایان اینکه به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران مشکل یبا پرداخت هزینه بالا ندارند به شرط اینکه اینترنت با کیفیت دریافت کنند، نه اینکه هزینه بالا پرداخت کنند و اینترنت بی‌کیفیت تحویل بگیرند.

 

 

ارسال نظر