رویداد

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۲۶

ربات‌های المپیک ۲۰۲۰ رونمایی شدند

آسوشیتدپرس| شرکت تویوتا برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ربات‌های مختلفی طراحی کرده که به تازگی از آنها رونمایی شده است.شرکت ژاپنی تویوتا که اسپانسر مسابقات المپیک توکیو نیز به حساب می‌آید مشغول آماده‌سازی چند ربات برای المپیک ۲۰۲۰ است. درهمین راستا این شرکت ربات‌های جدیدی را برای خبرنگاران به نمایش گذاشته است.یکی از ربات‌های به نمایش درآمده، ظاهری با نماد المپیک ۲۰۲۰ و اعضای بدن متحرک دارد. در چشمان ربات نیز تصاویر ستاره و قلب نمایش داده می‌شود. این ربات نمی‌تواند حرف بزند و به کندی راه می‌رود. اما به گفته مهندس سازنده آن، مسوولیت‌های مختلفی دارند مانند نگه داشتن مشعل المپیک به وسیله آهن ربا.

علاوه بر آن در این مراسم ربات T-TR1 نیز نمایش داده شد. انستیتو رباتیک تویوتا در امریکا این ربات را ساخته تا بعد دیگری از قابلیت‌های حمل و نقلی شرکت را نشان دهد. این ربات در حقیقت یک نمایشگر متحرک عظیم در ابعاد یک انسان است. این نمایشگر عظیم به افراد کمک می‌کند بطور مجازی در ورزشگاه و مراسم مختلف حضور داشته باشند. به عنوان مثال ورزشکارانی که نمی‌توانند در ورزشگاه حضور یابند، با کمک این ربات بطور مجازی در مراسم حضور خواهند داشت.یکی دیگر از این ربات‌ها که Cue3 نام دارد با استفاده از فناوری‌های مختلف توپ در حلقه بسکتبال پرتاب می‌کند و چندی پیش نیز رکوردی را در کتاب گینس ثبت کرد.در کنار این موارد تویوتا ربات‌هایی ساخته که قادر به جمع‌آوری اشیا از زمین و همچنین کمک به افراد سالمند و بیمار هستند.اما آخرین نمونه یک ربات کمک ورزشی شبیه یک ارابه کوچک است که اشیا و لوازم ورزشی مانند نیزه، دیسک یا چکش را از زمین بر می‌دارد. ربات مذکور هوشمند است و می‌تواند از موانع و مسیرهای تکراری اجتناب کند.

 

تولید باتری که مستقیم حرارت را به الکتریسیته تبدیل می‌کند

نیواطلس| زمین یکی از بزرگ‌ترین منابع طبیعی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است که دانشمندان به تازگی از گرمای آن برای طراحی باتری استفاده کرده‌اند که می‌تواند حرارت را بطور مستقیم به الکتریسیته مبدل کند.

در بخش‌هایی از خاک استرالیا و امریکا و برخی کشورهای دیگر منابع انرژی حرارتی زمین به راحتی و بطور مستقیم در دسترس هستند و محققان موسسه فناوری توکیو از همین منابع برای تولید نوع جدیدی از باتری استفاده کرده‌اند که بطور مستقیم انرژی حرارتی را به الکتریسیته مبدل می‌کنند.اکثر سیستم‌های زمین گرمایی که گرمای طبیعی زمین را به برق مبدل می‌کنند از آب گرم شده توسط صخره‌های بسیار داغ در مسیرهای چند کلیومتری برای تکمیل فرایند تولید الکتریسیته بهره می‌گیرند. این آب یا باید از محیط اطراف به صورت طبیعی تامین شود یا به محل انجام فرایند پمپاژ شود. این کار باید در گرمای بالای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد صورت پذیرد که فرایندی وقت گیر و پرهزینه است.اما پژوهشگران ژاپنی روش جدیدی را برای حذف آب و تکمیل مستقیم این فرایند ابداع کرده‌اند.آنها از سلول‌های حرارتی ویژه‌ای موسوم به اس‌تی‌سی استفاده کرده‌اند که قادر به تولید برق در دمای زیر ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد هستند و بنابراین نیازی به استفاده از جریان بخار یا آب بسیار داغ نیست.

اس‌تی‌سی در واقع یک باتری سه‌لایه است که دو الکترود بین آنها پیچیده شده‌اند. این لایه‌ها عبارتند از لایه انتقال الکترون، لایه نیمه هادی از جنس ژرمانیوم و لایه جامد الکترولیت. باتری یادشده در گرمای زیاد بدون مشکل فعالیت کرده و الکتریسیته تولید می‌کند. گروه سازنده امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند تولید انبوه این باتری را آغاز کنند.

شناسایی کالاهای لوکس تقلبی با هوش مصنوعی

 نشنال | سازمان توسعه اقتصادی دبی قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی کالاهای لوکس تقلبی در فروشگاه‌ها را شناسایی و ضبط کند.

 سازمان توسعه اقتصادی دبی قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی کالاهای لوکس تقلبی را شناسایی کند. درهمین راستا از فناوری شرکت Enterupy برای شناسایی کالاهای لوکس تقلبی در فروشگاه‌های دوبی استفاده می‌شود.

این نخستین سازمان دولتی در امارات متحده عربی است که از هوش مصنوعی برای مقابله با گسترش کالاهای جعلی استفاده می‌کند.

درهمین راستا مدیر ارشد اجرایی همخوانی تجاری و حمایت از مصرف‌کننده در این سازمان می‌گوید: فناوری جدید به ما کمک می‌کند کالاهای تقلبی را با دقت بیشتری رصد و ضبط کنیم. همچنین در بررسی‌ها در وقت نیز صرفه جویی می‌کند.

برای این منظور دستگاهی ابداع شده که بازرسان با کمک آن می‌توانند کالاهای تقلبی را با سرعت و دقت ردیابی کنند. به این ترتیب فرایند وقت گیر برای تایید اصلی بودن کالا نیز حذف می‌شود. این دستگاه مجهز به هوش مصنوعی به مخزن وسیعی از هزاران تصویر میکروسکوپی از کالاهای برند (مانند محصولات چرمی، ساعت‌ها، اکسسوری و لباس) متصل است. شرکت سازنده دستگاه تا پایان ۲۰۱۹ تعداد کالاهای بیشتری را به مخزن مربوطه اضافه می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی کالاهای تقلبی به ارزش ۳۳۲ میلیون درهم در دبی ضبط و نابود شدند. به گفته این سازمان در سال گذشته میلادی ۱۹.۹ میلیون کالای جعلی از تجار در امارات ضبط شد.

تراشه‌های ۵ نانومتری برای رفع نیاز بازار مخابراتی نسل پنجم

ونچربیت| شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی روند برنامه‌ریزی برای تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خود را به منظور استفاده در بازار نوظهور مخابراتی نسل پنجم سرعت بخشیده است.

تقاضا برای خرید سخت افزارهای سازگار با شبکه‌های نسل پنجم به علت برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی افزایش یافته و از همین رو شرکت‌هایی مانند تی‌اس‌ام‌سی فرایند برنامه‌ریزی برای تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خود را سرعت بخشیده‌اند.

انتظار می‌رود تولید انبوه این تراشه‌ها توسط تی‌اس‌ام‌سی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ آغاز شود. تی‌اس‌ام‌سی تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را هم از اواخر سال گذشته میلادی آغاز کرده بود تا مشتریانی مانند اپل و هواوی بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند. پیش‌بینی می‌شود اپل و هواوی باز هم مشتریان تراشه‌های جدید ساخت شرکت تایوانی تی‌اس‌ام‌سی باشند.

البته این تحول به معنای کنار گذاشته شدن تولید تراشه‌های ۷ نانومتری نیست و این تراشه‌ها هم در کنار تراشه‌های ۵ نانومتری در بازار محصولات و خدمات نسل پنجم مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از جمله شرکت‌های رقیب تی‌اس‌ام‌سی که در زمینه تولید تراشه‌های نسل پنجم با این شرکت تایوانی رقابت می‌کنند، می‌توان به‌ای‌ام دی، اینتل و سامسونگ اشاره کرد.

اپل قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹ از تراشه‌های ۷ نانومتری در آیفون‌ها و‌ای پدهای خود استفاده کند و از سال ۲۰۲۰ به تراشه‌های ۵ نانومتری مهاجرت کند. اپل در نهایت در سال ۲۰۲۲ به تراشه‌های ۳ نانومتری مهاجرت می‌کند.

سازمان فضایی اروپا کاوشگر به ماه می‌فرستد

تلگراف | سازمان فضایی اروپا قصد دارد یک کاوشگر رباتیک به ماه بفرستد تا از این سیاره نمونه‌برداری کند و زمینه را برای ارسال فضانورد به آن آماده کند.

 اروپا قصد دارد به رقابت فضایی برای اکتشاف در ماه بپیوندد. در همین راستا سازمان فضایی اروپا یک کاوشگر رباتیک به سطح ماه می‌فرستد.

برای این منظور سازمان فضایی اروپا مشغول همکاری با سازمان‌های فضایی کانادا و ژاپن است تا ماموریت Heracles Moon  را آماده کند. این ماموریت احتمالاً در میانه یا اواخر دهه ۲۰۲۰ میلادی انجام می‌شود.ESA  در وب‌سایت خود در این باره نوشته است: کاوشگر ماه برای آماده‌سازی ورود فضانوردان به سیاره، سطح آن را بررسی می‌کند. همچنین پس از جمع‌آوری نمونه از ماه آن را به زمین می‌فرستد.

طبق برنامه این پروژه، لندر با کمک ایستگاه‌های Gateway که در دهه ۲۰۲۰ میلادی در مدار ماه قرار داده می‌شوند، فعالیت می‌کند. بطور دقیق در ماموریت Heracles یک لندر ماه حامل کاوشگری روی سطح ماه فرود می‌آید. فضانوردان مستقر در این ایستگاه‌ها کاوشگر را کنترل می‌کنند و گجت به جمع‌آوری نمونه از سطح سیاره می‌پردازد.

به هر حال نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه به لندر منتقل می‌شود و این لندر به ایستگاه‌های موجود در مقر ماه می‌رود و نمونه‌ها را تحویل می‌دهد. این نمونه‌ها به وسیله کپسول اوریون به زمین ارسال می‌شوند.چنین ماموریتی نشان‌دهنده تغییر مسیر سازمان فضایی اروپا است. این سازمان از زمان تأسیس خود در ۱۹۷۵ میلادی بطور کلی روی وجوه علمی اکتشافات فضایی تمرکز کرده است.

 

 

ارسال نظر