اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۱:۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۴۸۹۵۵

حذف اپلیکیشن‌های جاسوس از پلی‌استور

گوگل| محققان امنیتی فعال در موسسه Avast به تازگی دریافته و اعلام کرده‌اند که چند اپلیکیشن موجود در فروشگاه اینترنتی گوگل پلی‌استور از اطلاعات کاربران جاسوسی می‌کرده‌اند.

پژوهشگران فعالیت در شرکت امنیت سایبری Avast اخیراً با پژوهش‌های اخیر خود دریافته و اعلام کرده‌اند که هفت اپلیکیشن موجود در فروشگاه آنلاین و اینترنتی گوگل پلی استور اقدام به جاسوسی و سرقت اطلاعات شخصی و مکان جغرافیایی کاربران می‌کردند که بعد از تایید آن موجب شد گوگل این اپلیکیشن‌های آلوده را از پلتفرم فروشگاه پلی استور حذف کند تا دیگر اطلاعات قربانیان مورد استفاده هکرها و مجرمان سایبری که قصد سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران را دارند، قرار نگیرد.

این اپلیکیشن‌ها که خود بیشتر به منظور ردیابی کاربران در فضای مجازی بوده و به کاربران گوشی‌های هوشمند اندرویدی این امکان را می‌داده تا اقدام به ردیابی و جاسوسی از کاربران مورد نظر خود کنند، ‌اپلیکیشن‌های Online spy free، Spy kids tracker، mobile tracking، spy tracker، SMS tracker،employee work spy از جمله برنامه‌هایی است که در پشت پرده توسعه و طراحی اپلیکیشن‌های مذکور شرکت‌ها و هکرهای روسی وجود داشتند و در تلاش بودند با توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی و ارایه آنها در پلت‌فرم گوگل پلی‌استور به حجم زیادی از اطلاعات شخصی کاربران در فضای مجازی دسترسی پیدا کنند تا اطلاعات مورد نظر خود را به دست بیاورند.

گوگل نیز ضمن اشاره به اقدام فوق تخصص خود برای حذف اپلیکیشن‌های آلوده از تمامی کاربران گوشی‌های اندرویدی درخواست کرده که در صورت نصب و استفاده از اپلیکیشن‌های مذکور هر چه سریع‌تر به حذف لغو نصب آنها اقدام کنند تا بیشتر از این اطلاعاتشان را در دسترس هکرها در مجرمان سایبری و منابع نامعلوم قرار ندهند.

اطلاعات کاربران «فیس‌اپ» به روسیه منتقل نمی‌شود

دیلی میل| توسعه‌دهندگان اپلیکیشن روسی «فیس‌اپ» ادعا می‌کنند اگرچه تیم مرکزی تحقیق و توسعه آن در روسیه قرار دارد اما اطلاعات کاربران به آنجا منتقل نمی‌شود.

پس از آنکه کارشناسان امنیت سایبری درباره اپلیکیشن «فیس‌اپ» هشدار دادند، توسعه‌دهندگان آن نیز به نگرانی‌های امنیتی اشاره کردند. به گفته آنان دلیل اصلی ذخیره کردن تصاویر آپلود شدن در سرویس ابر مربوط به اپلیکیشن برای بهبود عملکرد و ترافیک است.

به نوشته بیانیه این توسعه‌دهندگان، اگرچه تیم مرکزی تحقیق و توسعه (R&D) اپلیکیشن در روسیه قرار دارد اما اطلاعات کاربران به روسیه منتقل نمی‌شود.

این بیانیه پس از آن منتشر شد که نگرانی‌هایی درباره دسترسی بدون اجازه اپلیکیشن به تمام عکس‌های کاربر در Camera Roll و ذخیره کردن آنها خبرساز شد. به هرحال سخنگوی شرکت امنیت سایبری «چک پوینت» در این باره می‌گوید: دلیل محبوبیت این اپلیکیشن ارایه ویژگی جدید برای پیر کردن افراد است. این امر سبب شد اپلیکیشن به سرعت محبوب شود و نگرانی‌هایی درباره شیوه استفاده از اطلاعات کاربران به وجود آورد. ما اپلیکیشن را بررسی کردیم و به نظر نمی‌رسد از اطلاعات کاربران به شیوه‌ای غیر معمول سوءاستفاده کند. همچنین به نظر نمی‌رسد این اپلیکیشن به Camera Roll کاربر دسترسی داشته باشد. به گفته سخنگوی این شرکت امنیتی، با این وجود هشدار کارشناسان امنیتی به کاربران اقدام درستی بوده است.

انتظار برای شکوفایی بازار گوشی‌های 5G تا سال 2023

گارتنر| کارشناسان فعال در موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی برآورد و اعلام کردند فروش گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری شبکه 5G تا سال ۲۰۲۳ میلادی به اوج خود خواهد رسید.

 در طول یک سال اخیر شرکت‌های تولید‌کننده بسیاری در تلاش بودند که فناوری و قابلیت پشتیبانی از شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G را به جدیدترین گوشی‌های خود اضافه کنند و همواره برنامه‌های خود برای معرفی و رونمایی از محصولات گوشی‌های هوشمند و پرچمدار این داوری را نیز اعلام و معرفی کرده‌اند.

حالا کارشناسان فعال موسسه تحقیقاتی گارتنر اخیراً با انتشار گزارشی جدید برآورد و اعلام کردند که میزان استقبال کاربران از این محصولات در سال‌های آتی افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا خواهد کرد به گونه‌ای که فروش گوشی‌های مجهز به فناوری فایل تا سال ۲۰۲۳ میلادی به بیشترین حد خود در چند سال تاخیر خواهد رسید.

پیشتر نیز محققان موسسه تحقیقاتی کانالیز پیش بینی کرده بودند که تا چند سال آینده فروش گوشی‌های 5G از نمونه‌های مجهز به فناوری 4G پیشی خواهد گرفت.

این در حالی است که سهم فروش گوشی‌های مجهز به فناوری شبکه 5G از ۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش پیدا خواهد کرد و این بدان معناست که آینده موفقیت‌آمیز و روشنی پیش روی گوشی‌های هوشمند مجهز به این فناوری قرار دارد و شبکه نسل پنجم اینترنت همراه نیز در سال‌های آینده با پیشرفت و توسعه قابل توجهی روبرو خواهد شد.

 

 

ارسال نظر