ایستادگی دولت برای بازنگه داشتن فضای مجازی

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۱:۰۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۸۹۵۱
ایستادگی دولت برای بازنگه داشتن فضای مجازی

گروه دانش و فن   

رییس‌جمهور با بیان اینکه در دنیای امروز با یک انقلاب بزرگ دیجیتالی و فضای مجازی مواجه هستیم که چه بخواهیم و نخواهیم یک واقعیت است، تأکید کرد: این فضای بزرگ یک فرصت برای کشور است و ایجاد تسهیلات لازم برای بهره‌گیری نسل جوان از فضای مجازی از افتخارات دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در نشست ایران هوشمند و مراسم گشایش بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ، اظهارداشت: هر چند که ممکن است عده‌ای بخواهند به نفع شخصی یا جمعی از این فضا سوءاستفاده کنند اما هیچگاه نمی‌شود یک حرکت بزرگ و جهانی را به خاطر عده‌ای سوءاستفاده‌کننده تعطیل کرد .

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز همه شهرها و ۷۸ درصد روستاهای کشور از اینترنت پرسرعت و یااینترنت همراه نسل سوم و چهارم برخوردارند، تصریح کرد: یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه ایجاد فضای جدید برای کسب و کار و تحولات اجتماعی و سیاسی است.

روحانی با بیان اینکه امروز در بحث فضای مجازی یا حرکت در مسیر ایران هوشمند، تنها اقتصاد و اشتغال مطرح نیست، افزود: حتی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، این فضای مجازی است که مشارکت مردم را در همه امور کشور آسان‌تر کرده است، روزانه به مسوولان و حاکمان نمره می‌دهد که تا چه حد دارای مقبولیت و حتی مشروعیت هستند و همچنین برای تحولات اجتماعی و جامعه ایرانی فرصت‌های مناسب به وجود آورده است.

رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری جلسه با فعالین حوزه فضای جدید کسب و کارهای نوپا در کشور، گفت: امروز تحولات بزرگی با کمک فضای مجازی در حوزه‌های اقتصادی، محیط زیست، رشد اقتصادی و ارتباطات اجتماعی و سیاسی ایجاد شده است.

روحانی با بیان اینکه امروز یک استارتاپ قادر است، اشتغال عظیمی برای کشور ایجاد کند، افزود: اینکه یک استارتاپ بتواند یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل طی ۴ سال ایجاد کند، افتخار بزرگی برای نسل جوان و تحصیلکرده و همچنین رفاه اجتماعی مردم است. امروز مردم می‌توانند از طریق همین استارتاپ‌ها سفرهای درون شهری خود را انجام دهند که این امنیت و رفاه را فضای مجازی به وجود آورده است.

وی اظهارداشت: اینکه ساکنان روستاها نیز اکنون می‌توانند از همان درون روستا محصولات تولیدی خود را بطور مستقیم و بدون واسطه‌های مزاحم کسب و کار، به مشتریان عرضه کنند، کار بسیار بزرگی است که دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ما به وجود آورده است.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز بین واقعیت موجود در فضای مجازی که شرایطی مدرن است با شرایط سنتی دیروز، فاصله‌ای بسیار زیاد وجود دارد، تأکید کرد: باید این فاصله را کم کنیم که البته این کار آسانی نیست و اگر این جمع جوان وجود نداشت و اراده قدرتمند جوانی نبود، قطعاً عقب‌نشینی می‌کردند.

روحانی با اشاره به برخی از این فشارها و موانع از جمله صدور مجوزهای لازم و مقررات مربوط به گذشته، افزود: شرایط با قبل بسیار متفاوت است و بار مسوولیت سنگینی بر دوش دولت است تا این مشکلات و موانع را برطرف کند.

  بهره‌برداری از فضای مجازی در تمام حوزه‌ها

رییس‌جمهور با بیان اینکه دنیای جدید با وجود فرصتی که ایجاد کرده، ممکن است به عنوان فضایی برای سوءاستفاده باشد، ادامه داد: امکان دارد عده‌ای بخواهند با سوءاستفاده از فضای مجازی به آبرو، حیثیت، امنیت و اموال مردم تعرض کنند که باید جلوی آنها گرفته شود.

روحانی با بیان اینکه به فضای مجازی امن، آسان و ارزان و همچنین مقرراتی که همگان بتواند از این فضا به راحتی استفاده کنند، نیازمند هستیم، گفت: باید نسل جوان و جامعه خود را با شرایط جدید، کاملاً منطبق نماید و از این فضا بیش از پیش بهره بگیرد.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه راهی جز همکاری همه قوا که نمایندگان آنها در شورای عالی فضای مجازی هستند، وجود ندارد، گفت: بدون همکاری و تشویق جامعه و نسل جوان رسیدن به اهداف امکان‌پذیر نیست.

روحانی با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که قدرت‌های بزرگ با اعمال تحریم، یکجانبه‌گرایی و سلطه از طریق فضای مجازی می‌خواهند تسلط خود را بر کشور اعمال کنند، تصریح کرد: راهی جز خوداتکایی، همکاری با کشورهای دوست و پیشرفت علم وجود ندارد و کشورهای دوست باید در کنار یکدیگر بوده و قدرت فناوری خود را در فضای مجازی بالا ببرند تا جلوی سوءاستفاده سلطه‌طلبان و ایجاد موانع برای پیشرفت کشورها را بگیرند.

رییس‌جمهور همچنین از شرکت‌های نوپای کسب و کار که تحول بزرگی در کشور به وجود آورده‌اند قدردانی کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز در تمام امور جامعه و کشور از جمله مسائل فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی، راهی نداریم، جز اینکه از این فضا استفاده و بهره‌برداری کنیم. رییس‌جمهور افزود: با استفاده از فضای مجازی و استارتاپ‌ها می‌توانیم بازار را با تولیدگر آشتی دهیم و علم را با فناوری جدید، آشنا کنیم. امروز نمی‌توانیم در امور مربوط به محیط زیست، کنترل آب‌ها و فناوری‌های نوین آبیاری فضای مجازی را نادیده بگیرد و راهی نداریم جز اینکه از فناوری نوین استفاده کنیم.

روحانی در جمع نمایندگان شرکت‌های کسب و کار نوپا و استارتاپ‌ها که در فضای اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند، گفت: از همه کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند، از جمله نسل جوان، دانشگاهیان، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت بر مبنای اصول خود و قول‌هایی که به مردم داده برای باز بودن این فضا ایستادگی خواهد کرد، گفت: از تمام توان خود برای این منظور استفاده خواهیم کرد.

 روحانی تأکید کرد: از نظر مقررات و قوانین و تسهیل شرایط برای فعالیت در فضای مجازی و استفاده از فناوری‌های نوین، از جوانان فعال در این کسب و کارهای نوپا حمایت خواهیم کرد.

  دره عمیق دیجیتال باید پر شود

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم به دره عمیق دیجیتال اشاره کرد و گفت: ‌ روزهای اول وزارت فکر می‌کردیم بین شهرها و روستاها، شکاف دیجیتالی وجود دارد، در حالی که پس از مدتی متوجه شدیم این شکاف نیست و دره عمیقی است که باید پر شود.

وی تصریح کرد: این سهم جوان‌هایی که امروز اینجا هستند و مدیران سنتی که متأسفانه سر جاهایشان نشستند و تکان نمی‌خورند، شکافی که باید آن را پر کرد.

جهرمی افزود: با انجام مطالعات بین‌المللی متوجه شدیم نقش دولت‌ها در تحول در اقتصاد دیجیتال چیست؛ دولت‌ها در عرصه اقتصاد دیجیتال از ناظر به تسهیل‌کننده توانمندساز تبدیل می‌شوند، ما نیز همین راستا دو کار انجام دادیم یکی کاهش میزان تصدی‌گری حکومت تا بتوانیم بخش خصوصی را به توانمندسازی برسانیم.

همچنین وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاح نمایشگاه الکامپ با اشاره به اینکه اینکه نگاه ما در برگزاری نمایشگاه الکامپ، علاوه بر تمرکز بر بازار کشور، تمرکز بر کشورهای منطقه و تبادلات تجاری با این کشورها است، افزود: بر این اساس تقاضا داشتیم که وزرای ارتباطات کشورهای همسایه در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. هم‌اکنون ۴۰ هیات بلندپایه از کشورهای منطقه و نمایندگان عالیرتبه ۱۰ کشور و سفیران ۳۰ کشور با هدف افزایش تعاملات منطقه‌ای در این نمایشگاه حضور یافته و از آن بازدید کرده‌اند.

وی گفت: داشتن یک سیستم‌عامل تلفن‌همراه منطقه‌ای، از اولویت‌های مذاکرات ما با کشورهای منطقه است تا این سیستم‌عامل با هدف تحقق منافع کاربران، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در منطقه فعال شود.

آذری‌جهرمی تأکید کرد: البته این موضوع، ارتباطی با سیستم‌عامل بومی‌شده اندروید ندارد و یک بحث منطقه‌ای است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخبار منتشر شده در خصوص اِشکال فنی به وجود آمده در اتصال سیستم کارت‌های بانکی به کارت سوخت را تکذیب کرد و گفت: در زمینه اتصال کارت‌های بانکی به کارت سوخت، در روز نخست، سناریوی دونرخی مطرح شده بود اما هم‌اکنون در سناریوی تک‌نرخی، به نظر می‌رسد استفاده از کارت بانکی با سیکل فعلی شرکت پالایش و پخش، همخوانی نداشته باشد به همین دلیل ممکن است قطع اتصال به این دلیل رخ داده باشد. اینکه گفته شده است اشکال فنی در اتصال وجود دارد، چنین چیزی رخ نداده، این موضوع را بررسی کرده و در رابطه با آن اظهارنظر می‌کنم.

  طراحی نمونه آزمایشی ارز رمز

وی در مورد سیاست‌گذاری وزارت ارتباطات در حوزه بلاک‌چین و اقدام برای تولید ارز دیجیتال بومی، تأکید کرد: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در رابطه با هر نوع ارز، بر عهده شورای پول و اعتبار و نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است اما در حوزه تکنولوژی تولید رمز ارز، ما به دلیل آنکه موضوع توسعه تکنولوژی را در دستور کار داریم، نمونه آزمایشی ارز دیجیتال بومی را با حمایت پست‌بانک و مرکز تحقیقات مخابرات، آماده کرده و آن را به بانک مرکزی اعلام کردیم. در این مدل چالش‌های مربوط به ارز دیجیتال ارایه شده اما تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آن، با بانک مرکزی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد فعالیت و سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای استخراج ارز دیجیتال در کشور تصریح کرد: این خبر را نشنیده‌ام اما ما نظرمان این است که ارز دیجیتال در ساعات غیرپیک شبکه برق می‌تواند به عنوان صادرات مجازی برق، درآمدزایی ایجاد کند اما قرار نیست این ظرفیت به صورت مجانی و رایگان در اختیار کسی قرار گیرد البته متولی این موضوع، وزارت نیرو است و برای استفاده از این تکنولوژی و بهره‌وری آن، باید تصمیم‌گیری کند.

آذری جهرمی در پاسخ به انتقاداتی در مورد اینکه چرا باید تمامی سرویس‌ها در کشور بومی‌سازی شود؟ اظهار داشت: موضوع سیستم‌عامل بومی اندروید، موضوعی کاملاً متفاوت است چرا که ما به دلیل جلوگیری از تهدیدهای موجود، اندروید را سفارشی‌سازی کردیم و این با بحث بومی‌سازی پروژه‌های ارتباطی متفاوت است؛ البته قبلاً پروژه بومی‌سازی سیستم‌عامل «لینوکس» را داشتیم اما هم‌اکنون به دنبال بومی‌سازی یک سیستم‌عامل نیستیم بلکه دنبال آن هستیم که در برابر تروریسم اقتصادی یک دولت، بتوانیم از فعالان کسب و کارهایمان دفاع کنیم؛ به همین دلیل سیستم‌عامل اندروید را برای گوشی داخلی، سفارشی کردیم تا خود را در برابر تهدیدات، ایزوله کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: مدل عملکردی این گوشی، به این نحو نیست که دسترسی کاربران را به اپلیکیشن‌های بین‌المللی محدود کند بلکه تمامی اپلیکیشن‌ها روی این گوشی، مورد استفاده قرار می‌گیرند و این موضوع می‌تواند راه‌حلی برای جلوگیری از تهدید اپلیکیشن‌های ایرانی باشد.

وی همچنین در مورد حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه هوشمندسازی گفت: ۲۰ درصد بودجه مرکز تحقیقات مخابرات در سال گذشته، به توسعه هوشمندسازی در کشور و حمایت از استارت‌آپ‌های این حوزه اختصاص یافته است. آذری‌جهرمی، عدم موفقیت اپراتورهای مجازی موبایل را جدی نبودن در سرمایه‌گذاری، عدم همکاری اپراتورهای بزرگ و نیز موفق نبودن مدل تجاری آنها عنوان کرد و افزود: موضوع پروانه بهره‌برداری از اپراتورهای مجازی موبایل، در دست بازنگری قرار دارد و به زودی از سوی رگولاتوری اعلام می‌شود.

  دستوری برای بستن پورت‌های VPN صادر نشده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تعیین تکلیف جرایمی که شرکت زیرساخت و اپراتورهای اینترنت، برای اختلالات مقطعی اینترنت باید پرداخت کنند، گفت: این موضوع از طریق رگولاتوری در دست بررسی است و تا هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود.

وی بیان کرد: هم زیرساخت و هم شرکت‌های اینترنتی باید جریمه اُفت کیفیت را پرداخت کنند و نظر ما در این زمینه قطعی است.

آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود قوه قضاییه طی دستوری به شرکت‌های اینترنتی، خواستار مسدودسازی پورت‌های VPN شده است، گفت: بعید می‌دانم چنین دستوری صادر شده باشد چرا که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، هر روزه IPهایی که ابزارهای فیلترشکن و VPN را گسترش می‌دهند، شناسایی کرده و آنها را به شرکت‌های اینترنتی اعلام می‌کند و شرکت‌ها موظف به مسدودسازی این آدرس ‌آی‌پی‌ها هستند اما اینکه دستوری از سوی قوه قضاییه برای بسته شدن پورت‌های VPN صادر شده باشد، نبوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: مصوبه آزادسازی تعرفه خدمات ارتباطات آماده است و در صورتی که اپراتورهای اینترنت آمادگی داشته باشند، ما این مصوبه را به حالت اجرا درمی‌آوریم.

  جایگزینی VDSL با چهار برابر سرعت اینترنت

 وی با بیان اینکه سیاست ما حرکت به سمت شبکه ثابت بدون مس است، گفت: به دلیل نوسانات ارزی و مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری حوزه ثابت در این مدت رویکرد موفقی نداشته است و ما نتوانستیم به اهدافی که برای شبکه ثابت ترسیم کردیم برسیم. البته توسعه پهن‌باند موبایل به روایت گزارش‌ها بسیار خوب بوده است، چون ما از تکنولوژی‌های روز دنیا برای این کار استفاده می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سنگاپور نمره اول سرعت اینترنت را در دنیا دارد و در منازلش سرعت اینترنت از یک تا ۱۰ گیگابیت هم رسیده است درحالی که استفاده از اینترنت موبایل چندان رایج نیست؛ ما در پهن‌باند موبایل اگر بهتر از سنگاپور نباشیم، کمتر نیستیم اما توسعه شبکه ثابتمان خوب نبوده است. آذری جهرمی با اشاره به جایگزینی VDSL به جای ADSL، بیان کرد: شرکت مخابرات ایران چهار میلیون مشترک ADSL دارد و از امروز بنا دارد سرویس سورینو را ارایه دهد که به صورت متوسط می‌تواند سرعت اینترنت را تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد. این سرویس تا کابینه خط مشترک، به صورت فیبر نوری و در منطقه محل سکونت، از طریق سیم مسی ارایه می‌شود.

وی توضیح داد: به دلیل فاصله زیاد خطوط مسی تا مراکز مخابراتی، ۳۰ درصد مشترکان تنها به اینترنت دو مگابایت بر ثانیه دسترسی دارند و ۱۶ درصد مشترکان می‌توانند اینترنت هشت تا ۱۶ مگابیتی دریافت کنند و مابقی اینترنت چهار تا هشت مگابیت دارند. با راه‌اندازی سرویس VDSL، رشد چهار برابری سرعت اینترنت اتفاق می‌افتد و با ظرفیت سرویس‌های مخابرات، اکنون دو میلیون پورت در کشور آماده واگذاری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تعرفه‌های این سرویس بیان کرد: قیمت‌گذاری این سرویس، مطابق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات است که قیمت سرویس‌ها در تمامی سطوح وجود دارد و تعرفه جدیدی برای این سرویس وضع نشده است.

 

ارسال نظر