اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۹۴

مخترع پسورد درگذشت

انگجت| مخترع پسورد رایانه روز گذشته در سن ۹۳ سالگی درگذشت. حوزه امنیت رایانه یکی از بنیان‌گذاران خود را از دست داد. «فرناندو کورباتو» که مخترع پسورد رایانه بود روز گذشته در سن ۹۳ سالگی فوت کرد. این محقق دانشگاه MIT هنگام ایجاد «سیستم اشتراک‌گذاری زمان همسان کانسپت حساب‌های کاربری را طراحی کرد که به وسیله پسوردهایی از آنها محافظت می‌شود. سیستم CTSS به افراد مختلف اجازه می‌داد همزمان از یک رایانه استفاده کنند. البته اختراع پسورد تنها تلاش نوآورانه و پیشرو کورباتو نبود. مدل استفاده همزمان CTSS مدت زمان انتظار برای پاسخگویی رایانه را از چند ساعت به چند ثانیه رساند و به این ترتیب فناوری رایانه قابل استفاده‌تر شد. از سوی دیگر این سیستم مسیر را برای توسعه سیستم‌های عامل آینده مانند لینکوس فراهم کرد. او همچنین انگیزش اصلی ایجاد «قانون کورباتو» بود که طبق آن برنامه‌نویسان بدون در نظر گرفتن زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده، باید یک میزان کد بنویسند. البته کورباتو در این اواخر از وجود مشکلاتی در پسوردها نیز مطلع بود. او در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته بود: ظهور اینترنت سبب شده لاگین‌های ورودی به هر سایت و دستگاهی به یک کابوس تبدیل شوند.

یوتیوب به‌دنبال حمایت از تولیدکنندگان محتوا

ورج| به نظر می‌رسد که یوتیوب به منظور حفاظت از حق نشر ویدئو‌های تولیدکنندگان محتوا سیستم ارسال گزارش تخلفات مربوطه را بروزرسانی کرده است. یوتیوب که بدون شک بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی پخش محتوای آنلاین در جهان به شمار می‌رود، همواره از سوی کاربران به منظور تماشای ویدئوهای مختلف در زمینه‌های گوناگون مورد استقبال قرار گرفته است که یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که همواره بسیاری از تولید‌کنندگان محتوا در این شبکه اجتماعی با آن مواجه بوده‌اند مساله نقض حق نشر و اثبات تخلفات در حق نشر ویدئوهای آنها بوده که همواره آنها را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

حالا به نظر می‌رسد گوگل به عنوان شرکت توسعه‌دهنده یوتیوب، سیستم تغییر ارسال گزارش خودکار به منظور نقض حق نشر ویدئو را به‌روز‌رسانی کرده است و بدین‌ترتیب کاربران قادر خواهند بود تا در صورت مشاهده هر گونه تخلفی در حق نشر ویدئویی موضوع را به یوتیوب گزارش داده تا در صورت تأیید آن محتوا از پلتفرم این شبکه اجتماعی حذف شود. جولین بیل، مدیر محصول یوتیوب در این خصوص خاطرنشان کرده است که این شبکه اجتماعی همواره در تلاش بوده است تا از محتوای تولید‌کنندگان در این پلتفرم محافظت حداکثری به عمل بیاورد تا یوتیوب به محیط بهتری هم برای کاربران و هم برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل شود. سوزان ووچیتسکی، مدیر اجرایی یوتیوب در این خصوص وعده داده است که تغییرات جدید در اواخر سال جاری میلادی ارایه خواهد شد.

ردیابی سه میلیون ابر‌سیاهچاله توسط روسیه

اسپیس| روسیه یک تلسکوپ فضایی اشعه ایکس را به آسمان فرستاد. پیش‌بینی می‌شود این تلسکوپ ۱۰۰ هزار خوشه کهکشانی و ۳ میلیون ابر سیاهچاله را در فضا ردیابی کند. روز گذشته یک موشک پروتون یک تلسکوپ اشعه ایکس متعلق به روسیه را به آسمان برد. ماموریتSpektrum-Röntgen-Gamma که به نام Spektr-RG نیز مشهور است، پروژه‌ای مشترک میان سازمان فضایی روسیه و سازمان فضایی آلمان است.

 این تلسکوپ همراه موشک پروتون از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به آسمان پرتاب شده است. البته پرتاب تلسکوپ چند هفته به تأخیر افتاد. در ۲۱ ژوئن به دلیل اختلالی در باتری موشک این پرواز لغو شد. پس از آن سازمان فضایی روسیه پرتاب ماهواره در ۱۲ جولای (دوشنبه) را نیز به دلیل اختلالات احتمالی در بوستر لغو کرد. تلسکوپSpektr-RG  در نقطه ثابتی در فضا قرار می‌گیرد که نقطه لاگرانژی ۲ نام دارد. در این نقطه نیروهای گرانشی خورشید و زمین یکدیگر را متوازن می‌کنند.

در این مکان تلسکوپ مذکور می‌تواند با مصرف اندکی سوخت ماموریت‌های رصد خود را انجام دهد.

تعدیل نیرو هواوی در امریکا

رویترز|  شرکت هواوی تصمیم دارد از تعداد کارمندان خود در ایالات متحده بکاهد. طبق گزارش‌ها در نتیجه این تصمیم احتمالا صدها نفر شغل خود را از دست بدهند.

 شرکت چینی هواوی تصمیم دارد از تعداد کارمندان خود در ایالات متحده امریکا بکاهد. این در حالی است که شرکت چینی همچنان درگیر پیامدهای قرار گرفتن در فهرست سیاه امریکا است.

به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، هواوی از کارمندان خود در زیرمجموعه تحقیق و توسعه خود یعنی Futurewei Technologies می‌کاهد. در این شرکت حدود ۸۵۰ نفر در آزمایشگاه‌هایی در سراسر امریکا کار می‌کنند.

به گفته یکی از منابع آگاه احتمالاً در نتیجه این تصمیم صدها نفر شغل خود را از دست بدهند. این در حالی است که پس از وضع تحریم‌های امریکا، کارمندان چینی هواوی می‌توانستند به چین بازگردند و همچنان شغل خود را حفظ کنند.

هفته گذشته ویلبرراس وزیر بازرگانی امریکا اعلام کرد دولت این کشور به برخی شرکت‌ها اجازه می‌دهد بطور مشروط کالاها و سرویس‌های خود را به هواوی بفروشند.

 

 

ارسال نظر