رگولاتوری: از گرانی اینترنت استقبال نمی‌شود مگر به شرط کیفیت

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۹۸
رگولاتوری: از گرانی اینترنت استقبال نمی‌شود مگر به شرط کیفیت

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

در خواست شرکت‌های اینترنتی برای افزایش تعرفه مساله تازه‌ای نیست، ‌چند سالی است که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت خواستار افزایش تعرفه هستند، این در خواست معمولا در روزهای پایانی سال یا در ابتدای هر سال از سوی برخی رکت‌ها ارایه می‌شود، ‌اما هر بار وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات با این در خواست مخالفت می‌کند، اما در سال جاری و پس از درخواست شرکت‌های اینترنتی برای افزایش 40 تا 50 در صدی تعرفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستار مستندات و مدارکی شد تا در صورت مقبول واقع شدن تعرفه‌های اینترنت ثابت تغییر کند، این در حالی است که پس از در خواست افزایش تعرفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی اعلام کرد: وزارت ارتباطات برای قبول این درخواست پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرویس ADSL روبه انقراض است خطاب به شرکت‌های اینترنتی گفت: «باید سرمایه‌گذاری کنید، تکنولو‌ژی را به روز کنید، تولیدات داخلی استفاده کنید، کیفیت خوب ارایه کنید و روی هزینه‌های خود نیز مدیریت داشته باشید.» جهرمی تاکید کرده اگر شرکت‌ها مجموعه این اقدامات را انجام دهند در نهایت نیز پرداخت هزینه سرویس خوب برای مردم قابل توجیه خواهد بود.

جهرمی یادآور شده که منتظر برنامه شرکت‌های اینترنتی در این زمینه است و تاکید کرده که پرداخت عدم مدیریت صحیح هزینه‌ها نباید از جیب مردم پرداخت شود. سال گذشته نیز وزیر ارتباطات برای حل معضل عدم توسعه در بازار اینترنت ثابت، خبر از احتمال صدور پروانه ارتباطی جدید برای نجات بازار اینترنت ثابت را داده بود و با اشاره به اینکه با افزایش تعرفه، سهم ICT در سبد خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند با درخواست افزایش تعرفه شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت مخالفت کرد و گفت: به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های اینترنت ثابت در حال‌حاضر به یک چالش جدی تبدیل شده است. شرکت‌های اینترنتی برای بالا بردن سطح درآمد و بازگشت سرمایه‌شان در این شرایط بازار، خواهان افزایش تعرفه هستند اما این درخواست معقول نیست .

در همان سال نیز رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: در سال 98 این سازمان با مقررات‌گذاری و صدور پروانه‌های جدید ارتباطی تلاش خواهد کرد تا عقب‌ماندگی در بخش اینترنت ثابت کشور را جبران کند .

اما به نظر می‌رسد نه تنها عقب ماندگی در بخش اینترنت ثابت کشور هنوز جبران نشده است، بلکه با توجه به درخواست متعدد شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت اوضاع این شرکت‌ها مطلوب نیست و آنها برای بقا خواهان افزایش تعرفه هستند، اما در این بین باید طبق صحبت‌های وزیر ارتباطات کیفیت را افزایش دهند در غیر اینصورت بازهم درخواست آنها برای افزایش تعرفه رد خواهد شد .

از سویی دیگر رییس سازمان تنظیم مقررات معتقد است: با توجه به موضوع گرانی‌ها و اتفاقات اخیر درخواست شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت (FCP)، برای افزایش تعرفه خدمات‌شان این را به ذهن متبادر می‌کند که این مساله نیاز به بازنگری دارد. آنها باید مستندات‌شان را به سازمان تنظیم مقررات ارایه بدهند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی به ایرنا گفت: شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت مدتی است به دنبال افزایش تعرفه‌های خدمات‌شان هستند. آنها درخواست‌شان را در قالب یک بیانیه در رسانه‌ها منعکس کردند و خواهان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تعرفه‌هایشان شدند. بعد از انتشار این بیانیه سازمان تنظیم مقررات نیز اعلام کرد شرکت‌ها باید مستندات خودشان را ارایه بدهند تا به درخواست‌‎شان رسیدگی شود. وی درباره شرکت‌های FCP گفت: بر اساس هزینه‌ها و مسائل مربوط به ارز و افزایش حقوق ۴۰ درصدی کارمندان شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های شرکت‌های FCP خواهان افزایش قیمت تعرفه‌هایشان هستند. این شرکت‌ها قبل از این اتفاقات نیز درخواست‌ها و گلایه‌هایی مبتنی بر اینکه بازار ما اشباع شده و مشترکین در حال ریزش هستند، ارایه دادند و انتظارشان این بود که تعرفه‌ها بالا برود. البته این دوستان، مساله را رسانه‌ای کردند و ما به عنوان رگولاتوری نیز سیاست‌مان این است که مستندات را برای بررسی از آنها دریافت کنیم.

وی افزود: زمانی که در این خصوص به جمع‌بندی برسیم، اقدامات لازم انجام خواهد شد. افزایش تعرفه یک اتفاق تک بُعدی نیست که با مطرح کردنش در رسانه‌ها بتوان به نتیجه رسید، باید این را بدانیم صرف بالا بردن تعرفه باعث نمی‌شود وضعیت این شرکت‌ها بهتر شود، اینکه مردم به سمت موبایل می‌روند این است که دنبال کیفیت و سرعت بالا هستند. حال اگر ما قیمت اینترنت ثابت را افزایش دهیم و همچنان کیفیت در حد موبایل نباشد، قطعاً مشکلی از آنها حل نخواهد شد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات افزود: تصمیم‌گیری در این موارد به بررسی نیاز دارد، شرکت‌های FCP باید مطالعاتی که در خصوص رفتار مشترکین انجام داده‌اند را با ما در میان بگذارند تا ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. هنوز در این باره مستنداتی به ما ارایه نشده اما چند مرتبه‌ای در صحبت‌های تلفنی اعلام کرده‌ایم که آماده دریافت مستنداتشان هستیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر شخصی‌اش در خصوص افزایش تعرفه خدمات شرکت‌های FCP چیست، گفت: بطور کلی نمی‌توانم بگویم این کار به نفع اپراتورها هست یا نه، اما قاعدتاً مشترکین از این مساله استقبال نمی‌کنند مگر به شرط افزایش کیفیت.

فلاح خاطرنشان کرد: ما به شرکت‌های FCP اعلام کردیم به دنبال راه‌حلی برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری‌شان از طریق ترکیب شدن (merge)، تجمیع پهنای باند، سرمایه‌گذاری در زمینه تکنولوژی‌های جدید و دیگر روش‌ها اقدام کنند. وی در پایان تصریح کرد: قاعدتاً کلیت موضوع با توجه به اتفاقات و گرانی‌ها این مساله را به ذهن متبادر می‌کند که نیاز به بازنگری وجود دارد، این کار یک معادله چند مجهولی است که باید به همین تعداد معلومات داشته باشد تا بتوان درباره آن تصمیم‌گیری کرد.

در هر صورت هنوز مشخص نیست که وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات با این در خواست شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت موافقت می‌کنند یا خیر ریال‌چرا که طبق صحبت‌های رییس سازمان تنظیم مقررات شرکت‌های درخواست‌کننده هنوز مستندات خود را برای افزایش تعرفه به رگولاتوری ارایه نداده‌اند .

 

 

ارسال نظر