اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۶۲

اندروید داخلی طراحی شد

مهر| وزیر ارتباطات از طراحی سیستم عامل بومی موبایل توسط دانشجویان دانشگاه شریف و نصب آن روی گوشی داخلی خبر داد. محمدجواد آذری‌جهرمی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام از طراحی سیستم عامل بومی موبایل توسط دانشجویان دانشگاه شریف و نصب آن روی گوشی داخلی خبر داد. در این ویدئو آمده است: «یک گروه دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف برای مقابله با تحریم‌های گوگل سیستم عاملی طراحی کرده که گوگل امکان حذف آن را ندارد. برای اطمینان بیشتر کاربران ایرانی یک گوشی توسط جی ال ایکس تولید شده که این سیستم عامل را پشتیبانی می‌کند.

این سیستم عامل این امکان را به کاربران ایرانی می‌دهد که اپلیکیشن‌های مربوط به کسب و کارهای خود را بدون نگرانی از تحریم‌های امریکا، فعال کنند.»

سوءاستفاده باج‌افزاری از آسیب‌پذیری ویندوز

افتا| مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست‌جمهوری نسبت به سوءاستفاده یک ویروس باج‌گیر (باج‌افزار) جدید از آسیب‌پذیری سیستم عامل ویندوز هشدار داد. این باج‌افزار اولین‌بار در ماه آوریل، زمانی که سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری بحرانی در Oracle WebLogic را آغاز کرد، شناسایی شد.

باج‌افزار Sodinokibi با نام REvil هم شناخته می‌شود و از آسیب‌پذیری CVE-۲۰۱۸-۸۴۵۳ بهره‌برداری می‌کند. این آسیب‌پذیری توسط مایکروسافت در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ رفع شد.

بر اساس تحلیل انجام شده توسط پژوهشگران، در کد بدافزار یک بخش پیکربندی به صورت رمز شده وجود دارد که حاوی اطلاعات و تنظیمات مورد نیاز برای فعالیت بدافزار است. بطور جزئی‌تر، کد پیکربندی حاوی فیلدهایی برای کلید عمومی، شناسه‌های حمله و توزیع‌کننده باج‌افزار، پسوندهایی که نباید رمزگذاری شوند، نام فرایندهای پردازشی که باید متوقف شوند، آدرس سرورهای فرمان و کنترل، قالب متن باج‌خواهی و گزینه‌های دیگری است که استفاده از یک اکسپلویت را برای افزایش سطح دسترسی فعال می‌کند. نمونه بدافزار تحلیل شده توسط پژوهشگران کسپرسکی، از یک فرایند ترکیبی برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کند. پژوهشگران متوجه شدند که باج‌افزار کلید عمومی و کلید خصوصی را در رجیستری ذخیره می‌کند. پس از رمزگذاری فایل‌ها، باج‌افزار به ازای هر سیستم قربانی یک پسوند تصادفی قرار می‌دهد. قربانی باید کلید و پسوند فایل‌های رمز شده را در سایت مهاجم وارد کند تا میزان مبلغ باج را مشاهده کند. این باج‌افزار سیستم‌های مختلفی را در سراسر جهان آلوده کرده است.

دکمه‌ای برای توقف و اجرای موسیقی در مرورگر کروم

انگجت|گوگل برای متوقف کردن موسیقی‌ها و ویدیوهای آزاردهنده که با باز کردن برخی صفحات در مرورگر کروم اجرا می‌شوند و کاربر باید به نوار مربوطه رفته و آن را ساکت کند، یک دکمه جهانی در نظر می‌گیرد تا کاربران برای همیشه از شر این مزاحم‌های اعصاب خردکن خلاص شوند. نسخه جدید کروم با نام «قناری» (Canary) دارای یک ویژگی جدید به نام «کنترل رسانه‌ای جهانی» (Global Media Controls) است که پس از فعال شدن، اگر یک ویدئو در هر یک از صفحات مرورگر در حال پخش باشد، یک نماد در کنار نشانی اینترنتی (در کنار ستاره نشانه) ظاهر می‌شود. با کلیک کردن روی آن، یک صفحه کنترل بزرگ‌تر بالا می‌آید که به کاربر اجازه می‌دهد بدون اینکه به سراغ موسیقی یا ویدئوی مربوطه برود، مثل یک برنامه پخش موسیقی آن را متوقف کند، پخش کند یا به جلو و عقب بزند. این ویژگی می‌تواند به خصوص برای متوقف کردن ویدئوهای مزاحم پخش خودکار مفید باشد. همچنین کنترل یک ویدئو در سرویس‌های اشتراک ویدئو مانند یوتیوب را در صورتی که کاربر به صفحه دیگری برود، بدون نیاز به مراجعت به صفحه مربوطه فراهم می‌کند.

این ویژگی می‌تواند یک تغییر خوشایند باشد، زیرا گوگل اخیراً قابلیت ساکت کردن صفحات را با کلیک روی آیکون بلندگو حذف کرد، با وجود این هنوز می‌توان با کلیک راست بر روی تب، بطور دایم سایت را ساکت کرد.

آمازون به دنبال مجوز پرتاب ۳۲۳۶ ماهواره اینترنتی به فضا

انگجت| آمازون قصد دارد برنامه خود برای ارایه خدمات اینترنت ماهواره‌ای را هر چه سریع‌تر پیاده‌سازی کند و از همین رو به دنبال اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون فدرال ارتباطات امریکاست.

بر اساس درخواست آمازون این شرکت به دنبال پرتاب ۳۲۳۶ ماهواره به فضا به منظور عملیاتی‌سازی طرح Kuiper  است. ماهواره‌های یادشده که در ۹۸ مدار مختلف به دور زمین مستقر می‌شوند با فاصله ۵۹۰ تا ۶۳۰ کیلومتر از سطح زمین حرکت خواهند کرد. آمازون مدعی است با اجرای این طرح ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان می‌توانند به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند. این شرکت تأیید کرده که با اجرای طرح یادشده کل کره زمین تحت پوشش اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای قرار نمی‌گیرد. این خدمات حتی کل امریکا را نیز پوشش نمی‌دهد و به عنوان مثال بخش‌هایی از آلاسکا از این طریق به اینترنت دسترسی نمی‌یابند.

آمازون همچنین قصد دارد از فناوری ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد اختلال در خدمات اینترنت خود بهره بگیرد. عمر مفید ماهواره‌های مورد استفاده بدین منظور ۱۰ سال تخمین زده شده است. زمان‌بندی دقیق اجرای این طرح هنوز اعلام نشده است.

 

 

ارسال نظر