رویداد

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۶۱

قانون‌شکنی FBI در زمینه استفاده از فناوری تشخیص چهره

انگجت |  اگرچه مقامات محلی و برخی شرکت‌های امریکایی به علت نقض حریم شخصی کاربران استفاده از فناوری تشخیص چهره را متوقف کرده‌اند، اما اف‌بی‌ای بر این کار اصرار دارد.

گزارش خبری روزنامه واشنگتن‌پست در این زمینه نشان می‌دهد پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) و اداره گمرک و مهاجرت این کشور از عکس‌های گواهینامه‌های رانندگی مانند یک معدن طلا برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در سیستم شناسایی چهره بهره می‌گیرند.

این سازمان‌ها با اسکن کردن صدها میلیون عکس قابل دسترس از این طریق یک پایگاه داده غیررسمی کنترل و نظارت طراحی کرده و بطور منظم از داده‌های این عکس‌ها برای شناسایی مجرمان جرایم خرد مانند سارقان و غیره استفاده می‌کنند.

بر اساس اطلاعات موجود اف‌بی‌ای هر ماه به تنها در حدود ۴۰۰۰ جست‌وجو در ارتباط با فناوری شناسایی چهره انجام می‌دهد و از این طریق حریم شخصی میلیون‌ها شهروند امریکا بطور مرتب نقض می‌شود.

این اقدامات در ۲۱ ایالت امریکا متداول است که از جمله آنها می‌توان به ایالت‌های واشنگتن، پنسیلوانیا و تگزاس اشاره کرد. نکته جالب عدم نیاز به دستور دادگاه برای انجام چنین اقداماتی است.

ماوس هوشمندی که با صوت کنترل می‌شود

گیزموچاینا| شرکت لنوو ماوس هوشمندی عرضه کرده که می‌توان به وسیله صوت آن را کنترل کرد. همچنین گجت مذکور قابلیت ترجمه از زبان چینی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و غیره را دارد.

 شرکت لنوو محصول جدیدی را عرضه کرده که در حقیقت یک ماوس هوشمند با قابلیت کنترل صوتی است. این ماوس هوشمند از دستورات صوتی پیروی می‌کند و قابلیت ترجمه دارد. این ماوس ۴۳ دلار قیمت‌گذاری شده است. ماوس هوشمند لنوو با استفاده از فناوری شناسایی صوت فعال می‌شود. این ویژگی به فرد کمک می‌کند به قابلیت‌های کنترل صوتی و ترجمه انگلیسی دسترسی یابد.

همچنین این ماوس صوت به زبان‌های چینی و انگلیسی را شناسایی می‌کند و قادر است از زبان چینی به انگلیسی، فرانسه، ژاپنی، آلمانی و ۲۶ زبان دیگر ترجمه کند.

در کنار موارد گفته شده این ماوس می‌تواند به صورت خودکار ترندها و برخی اصطلاحات و اخبار داغ روز را از وبسایت‌های خبری و رویدادها، دریافت کرده و با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی به صورت آنلاین و در بستر ابری تعبیه شده، در اختیار کاربر قرار دهد. در کنار این موارد ماوس هوشمند لنوو مجهز به یادگیری عمیق است و بنابراین طی گذر زمان و استفاده از ماوس قابلیت‌های شناسایی صوت، دقت گجت و کنترل آن ارتقا می‌یابد. از این موس می‌توان روی چوب، شیشه و پارچه از آن استفاده کرد.

سربازان روسی به پهپادهای حامل بمب مجهز می‌شوند

انگجت |  ارتش روسیه به سربازان خود پهپادهایی می‌دهد که قادر به حمل بمب هستند.وزارت دفاع روسیه به تازگی اعلام کرد که قصد دارد پهپادها را به سلاح تجهیز کند.

وزارت دفاع روسیه گفت که این کشور هم‌اکنون در حال توسعه بمب‌های کوچک است. این اقدام روسیه واکنشی در برابر تجربیات جنگ در سوریه است که داعش قصد داشت یک پایگاه روسی را با استفاده از پهپادهای تجاری مورد حمله قرار دهد.این پهپاد برای حمل مواد منفجره اصلاح شده بودند.

هنوز هیچ‌گونه جدول زمانبندی و جزییات فنی درباره این پهپادهای تسلیحاتی ارایه نشده است.

همچنین باور آن سخت است که این فناوری تا چه اندازه عملی شود. زیرا در گذشته روسیه برنامه موشکی هایپرسونیک خود را مطرح کرد که در حد انتظار پیش نمی‌رود. از موارد حائز اهمیت در مورد این فناوری مساله “اثربخشی “ است که می‌تواند یک نگرانی بزرگ باشد.

پهپادها قادرند سریع حرکت کنند ولی ممکن است در برابر فناوری‌هایی که عملکرد آنها را مختل می‌سازند، ایستادگی و مقاومت نداشته باشند.

این پهپادها ممکن است بیشتر در مناطقی کاربرد داشته باشند که رفتن به آنجا دشوار است. به عنوان مثال: خیابان‌های باریک شهرها یا داخل ساختمان‌ها.

ذخیره‌سازی اطلاعات در دل مولکول‌ها

انگجت | پژوهشگران دانشگاه براون امریکا در مطالعه اخیرشان موفق به ذخیره اطلاعات در مولکول‌های متابولیک همچون مولکول‌های آمینو اسید و شکر شده‌اند.

قرار دادن یک بیت داده روی مولکول کار پیچیده‌ای است اما طی این مطالعه پژوهشگران قادر به ذخیره هزاران داده روی مولکول‌هایی مانند مولکول آمینو اسید و شکر شده‌اند. دشواری این مساله به این دلیل است که برای انجام این کار می‌بایست ترکیبات مولکولی را روی صفحات کوچک فلزی قرار داده و برای این کار پژوهشگران باید از طیف سنج جرمی استفاده کنند.

طیف‌سنجی جرمی (Mass Spectroscopy) یکی از روش‌های طیف‌سنجی است که شامل جداسازی یون‌های یک یا چند اتم بر پایه نسبت جرم به بار (m/z) و اندازه‌گیری نسبت جرم به بار و فراوانی یون‌ها در فاز گازی است. به عبارت دقیق‌تر طیف‌سنجی جرمی به بررسی نسبت جرم به بار مولکول‌ها با استفاده از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی می‌پردازد.

طی این مطالعه محققان از روش ذکر شده یعنی قرار دادن مولکول‌های یک گربه مصری و بز کوهی بر روی صفحات کوچک فلزی به منظور ذخیره اطلاعات، استفاده کردند و موفق به بازیابی اطلاعات با دقت حدود ۹۹ درصد شدند.

اروپا اتصال خودروهای هوشمند به 5G را ترجیح داد

اتو نیوز| اتحادیه اروپا به استفاده خودروسازان از فناوری اینترنت بی‌سیم Wi-Fi رای منفی دادند.

 بر خلاف آنکه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان به دنبال استفاده از فناوری اینترنت بی‌سیم و وایرلس Wi-Fi در خودروهای تولیدی جدید خود هستند، بر اساس تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشره به نظر می‌رسد که ۲۱ کشور عضو اتحادیه اروپا با به کار بردن و همچنین تصویب استانداردهای مبتنی بر اینترنت وای فای مخالفت کردند و به‌شدت از برخی از شرکت‌های خودروسازی همچون فولکس واگن، رنو فرانسه و تویوتا که مایل به استفاده از این فناوری بودند، انتقاد کردند.

این در حالی است که برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌های تکنولوژی و خودروسازی همچون سامسونگ، هواوی، اینتل، کوالکام، پژو سیتروئن، دایملر، بی.‌ام.و و فورد که از به کار بردن فناوری شبکه نسل پنجم اینترنت 5G حمایت و پشتیبانی می‌کردند، از رأی منفی اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا خوشحال شدند.

اتونیوز در این باره نوشت: کمیسیون اروپا تصمیم گرفته است که استاندارد و معیارهای دقیق و تعیین‌کننده‌ای را درباره خودروهای هوشمند و متصل به اینترنت تنظیم کند و در این باره میان شرکت‌های خودروسازی و تکنولوژی برای استفاده از دو فناوری اینترنت بی‌سیم یعنی Wi-Fi و 5G اختلاف نظر ایجاد شده است.

 

ارسال نظر