اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۰۷

ناسا قدرت مبارزه با سیارک‌ها را ندارد

ناسا|ناسا می‌گوید، این آژانس نمی‌تواند ساخت یک تلسکوپ فضایی که سریع‌ترین روش برای شناسایی سیارک‌هاست را ترتیب دهد. سیارک‌ها در صورتی که با زمین برخورد کنند عواقب وحشتناکی به دنبال دارد؛ قانون 2015 به آژانس فضایی ناسا پنج سال فرصت داد تا 90 درصد از اشیاء نزدیک زمین را که قطر آن بیش از 140 متر است شناسایی کند. سیارک‌هایی که این قطر را دارند، می‌توانند شهرها، منطقه‌ها و حتی تمدن کشورها را ویران کنند و چیزی از آن باقی نگذارند. به نظر می‌رسد ناسا قصد ندارد که این مهلت را برآورده کند؛ دانشمندان بر این باورند که تاکنون تنها حدود یک سوم سیارک‌هایی که زمین را تهدید می‌کنند، شناسایی شده‌اند. محققان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، به رهبری محقق اصلی امی ماینزر، پیشنهاد یک تلسکوپ فضایی به نام NEOCam  را دادند که از حسگرهای مادون قرمز برای یافتن و اندازه‌گیری اشیاء نزدیک زمین استفاده می‌کند، اما ناسا این پروژه را تاکنون تأیید نکرده است.

بازگشایی نخستین مرکز خرید مبتنی بر «هوش مصنوعی»

دیلی‌میل|براساس اخبار منتشر شده نخستین مرکز خرید مبتنی بر هوش مصنوعی در لندن بازگشایی می‌شود.  تعدادی از خیرین انگلیسی در تلاش هستند با استفاده از هوش مصنوعی فروشگاهی را راه‌اندازی کنند که مبتنی بر هوش مصنوعی است. قرار است بخشی از درآمد حاصل از فروش اجناس این فروشگاه صرف امور خیریه شود؛ این فروشگاه اختصاصاً برای آنهایی است که بطور مداوم در شبکه‌های اجتماعی به دنبال تهیه لباس هستند.  یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی با بررسی بیش از 400 هزار حساب کاربری در بیش از هزار شهر که در حیطه مد و لباس هستند، تشخیص می‌دهد که پوشش محبوب مردم چه چیزهایی است تا صاحبان فروشگاه به دنبال تهیه آنها باشند.

حذف صداهای مزاحم  با هدفون بی‌سیم جدید

نیو اطلس|از زمان عرضه اولین گوشی‌های بی‌سیم در سال ۲۰۱۴، تلاش‌های زیادی برای ارتقای این محصول به عمل آمده و سونی به تازگی یک گوشی منحصر به فرد تولید کرده است. شرکت‌هایی مانند اپل، فیاتون، کمبریج ائودیو و غیره از جمله شرکت‌های سازنده هدفون‌های بی‌سیم با قابلیت حذف اصوات مزاحم محیطی هستند. شرکت سونی نیز به تازگی گوشی به نام XM3-WF1000 عرضه کرده و مدعی است از نظر حذف صداهای مزاحم محیطی بر تمامی رقبای خود برتری دارد. این هدفون بی‌سیم قادر به حذف صداهای پس‌زمینه مزاحم از یک‌سو و نیز حذف صداهایی است که بطور مداوم در محیط کار یا منزل به گوش رسیده و تمرکز افراد را بر هم می‌زنند. در هدفون یادشده از پردازنده حذف‌کننده‌ای به نام  QN۱e HD استفاده شده که دارای حسگرهای خاص برای شناسایی اصواتی به غیر از صدای موسیقی و حذف آنهاست. دو میکروفون هم برای شناسایی صداهای آزاردهنده و جذب و دفع آنها در نظر گرفته شده‌اند. پردازنده  QN۱e HD با بازگرداندن اصوات مزاحم از طریق ایجاد فرکانس‌های تقابلی از رسیدن این صداها به گوش جلوگیری می‌کند. برد ۱۰ متری، سازگاری با فناوری بلوتوث ۵ و آنتن بهینه شده از جمله مزایای این محصول است. شارژ این گوشی برای شش ساعت استفاده کافی است و قیمت آن ۲۳۰ دلار است.

ربات‌ها ۲۰ میلیون شغل را اشغال می‌کنند

ان‌بی‌سی نیوز|بررسی‌های انجام شده توسط موسسه آکسفورد اکونومیکس نشان می‌دهد ربات‌ها تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰ میلیون شغل را در سراسر جهان از دست انسان‌ها خارج می‌کنند.  همین بررسی حاکی است که ظرف ۱۱ سال آینده تنها ۱۴ میلیون ربات در چین مشغول به کار شده و مشاغل متعددی را اشغال می‌کنند که تا پیش از این در اختیار انسان‌ها بوده است. این رقم در امریکا برابر با ۱.۵ میلیون شغل و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برابر با ۲ میلیون شغل خواهد بود. ربات‌ها در درازمدت بسیاری از فرآیندهای اتوماسیون اداری را از آن خود کرده و انتظار می‌رود ظرف دو دهه آینده تعداد ربات‌ها در جهان سه برابر شود. اگرچه استفاده از ربات‌ها بهره وری و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، اما باید برای ایجاد شغل برای میلیون‌ها نفری که به همین علت بیکار می‌شوند و با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه می‌شوند نیز فکری کرد. باید توجه داشت که بخش زیادی از بیکار شدن‌ها در اقتصاد کشورهای ضعیف‌تر و در حال توسعه رخ می‌دهد و این امر نابرابری درآمدی را افزایش می‌دهد. رشد سالانه ۳۰ درصدی نصب ربات تا سال ۲۰۳۰ باعث رشد ۵.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در همین سال می‌شود. این امر به معنای افزایش سرمایه ۴.۹ تریلیون دلاری اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود که بزرگ‌تر از کل اقتصاد کشور آلمان در همان سال است.

 

ارسال نظر