راه‌اندازی صندوق فروشگاهی الکترونیک از سال آینده

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۰۰
راه‌اندازی صندوق فروشگاهی الکترونیک از سال آینده

گروه دانش و فن |مرجان محمدی|

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی صندوق‌های فروشگاهی برای نخستین‌بار در نمایشگاه الکامپ خبر داد و گفت: مطابق با قانون مجلس شورای اسلامی و در پی شفافیت در امور مالیات خدمات، صندوق‌های فروشگاهی به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل می‌شوند و با این وجود شاهد شفافیت در دریافت مالیات بر ارزش افزوده فروشگاه‌ها از مردم خواهیم بود. از همین رو برای نخستین‌بار این صندوق‌های فروشگاهی طی چهار روز در نمایشگاه راه‌اندازی و از سال آینده در کشور اجرایی می‌شود .

وی گفت: بخش صندوق‌های فروشگاهی بنا بر درخواستی که به کمیسیون سازمان نظام صنفی داده شده، دایر خواهد شد، قانون مربوط به صندوق‌های فروشگاهی سال گذشته تصویب و بر اساس آن فروشگاه‌ها بطور مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور متصل شده‌اند. ناظمی با بیان اینکه برای ارایه طرح صندوق‌های فروشگاهی کمیته‌ای تشکیل شد که وزارت ارتباطات نیز در آن برای تدوین استانداردها حضور دارد، افزود: در طرح اولیه برای این بخش، جنبه سخت‌افزاری صندوق‌های فروشگاهی را در نظر گرفته بودند که با تلاش‌های بسیار و نشست‌هایی که با مجلس شورای اسلامی انجام شد، این رویکرد به طرح نرم‌افزاری تبدیل شد، دلیل حضور صندوق‌های فروشگاهی در نمایشگاه امسال، این ا ست که از سال آینده ابزار جدیدی در خانواده الکترونیکی کشور با نام صندوق‌های الکترونیکی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ، در این طرح کمیته‌ای وجود دارد که برای به اجرا گذاشتن این فرآیند همکاری‌های لازم را خواهد داشت؛ چراکه پیش از این پیش‌نویس اولیه سخت‌افزاری این طرح آماده شده بود، اما حالا رویکرد نرم‌افزارانه نیز به آن داده شده و از سال آینده ابزار جدیدی به نام صندوق‌های فروشگاهی ایجاد می‌شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه درباره پررنگ شدن نقش استارت‌آپ‌ها بیان کرد: شرکت‌های بزرگ امروز، استارت‌آپ‌های دیروز بودند و استارت‌آپ‌ها از الکامپ استقبال بیشتری می‌کنند. همانطور که الکام استارز سه سال پیش و الکام ترندز سال گذشته به الکامپ اضافه شدند، این اتفاق هم بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به سالن دولت الکترونیک در نمایشگاه امسال، گفت: در سالن دولت الکترونیک، ۴۰ دستگاه در ۲۲ غرفه شرکت کردند و ما به ۱۰ دستگاهی که بیشترین رشد را در ارزیابی دوره پنجم دولت الکترونیک داشتند اجازه دادیم که غرفه مستقل داشته باشند. همچنین رویدادهایی در حاشیه نمایشگاه شکل می‌گیرد و تفاهم‌نامه‌هایی بین سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: افرادی که از طرف دولت در نمایشگاه حاضر می‌شوند، با رشد الکام استارز تمایل به بازدید دارند و این فرصتی برای دولتی‌ها و استارت‌آپ‌هاست برای اینکه مسوولانی که دورتر از فضای استارت‌آپی هستند، با این فضا آشنا شوند.

به همین دلیل ما میز کوچکی را برای افراد دولتی در الکام استارز در نظر گرفتیم. ناظمی با بیان اینکه رویکرد دولت خدمت‌محور است، گفت: ما از دستگاه‌ها خواستیم به جای معرفی سازمان خود، معرفی خدمات را داشته باشند و شعار خود را آینده بهتر با خدمات شهروندمحور قرار دادیم. البته بعضی از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی ترجیح دادند که در سالن‌های دیگر مستقر شوند، از جمله شهرداری تهران که در الکام استارز هم مکانی را دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: کاری که ما به عنوان دولت انجام دادیم این بود که کاری نکنیم و اجازه دهیم بخش خصوصی خودش تصمیم بگیرد و کار را جلو ببرد. درواقع توان الکامپ هم در این است که ما نقش خود را در این نمایشگاه به حداقل رساندیم. همچنین برای حفاظت از محیط زیست، ارایه بروشور کاغذی را در سالن دولت و دستگاه‌ها ممنوع کرده و بخشی را در وب‌سایت خودمان ایجاد کردیم که خدمات دستگاه‌ها در آنجا آمده است. ناظمی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد: از حدود ۶ ماه پیش نیز در وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای فعالیت دانش‌آموزان در حوزه کارآفرینی و برنامه‌نویسی دیجیتال را آغاز کردیم که دانش‌آموزان در قالب گروه‌هایی به رقابت با یکدیگر پرداختند و ۱۰ تیم به عنوان ۱۰ تیم برتر در استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان انتخاب شدند و به عنوان  نیواستارزدر نمایشگاه حاضر می‌شوند.

وی در ادامه گفت: ‌امسال شرکت‌های دانش بنیان در دو بخش شرکت‌های استارز و شتاب‌دهنده‌ها حضور خواهند داشت و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت ۷۰ درصدی تا سقف مشخصی را برای شرکت‌های استارز و شتاب‌دهنده‌ها فراهم کرده است.همچنین شتاب‌دهنده‌ها به صورت مستقل در قالب پاویون حضور خواهند داشت و تاکنون پنج شتاب‌دهنده برای حضور در پاویون اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

 

ارسال نظر